C cpalm skrev:
Tvärtom blåser man normalt inte fiber i duct i ett fastighetsnät skulle jag vilja påstå.
På din bild ser man ju att det är en installationskabel som är dragen i ett VP-rör tillsammans med antenn- och telekabel.
Bara sista vägen från fastighetsnätet ute i trapphuset. Vi som drog VP röret.

Den riktigt tunna fibern är sista biten till Mediasplittern. Varit där massor och pillat. Som sagt man ska vara försiktigt men att helt undvika det är ju synd om man kan få en mer optimal lösning
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara sista vägen från fastighetsnätet ute i trapphuset. Vi som drog VP röret.
Är det inte den sista vägen du pratar om då?
Men jag skulle vilja påstå att det går en installationskabel hela vägen från switchen i fastighetsnätet.

Från "gatan" till switchen, eller rättare sagt STOKAB:s ODF går det en (relativt) fet kabel med 128 fiberpar eller nåt sånt. Så ingen blåsfiber där heller.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det inte den sista vägen du pratar om då?
Men jag skulle vilja påstå att det går en installationskabel hela vägen från switchen i fastighetsnätet.

Från "gatan" till switchen, eller rättare sagt STOKAB:s ODF går det en (relativt) fet kabel med 128 fiberpar eller nåt sånt. Så ingen blåsfiber där heller.
Allså du har rätt i att det inte är blåsfiber men den gula fibern närmast Mediasplittern är väldigt tunn och jag har inte haft problem med det. Vill bara säga att man inte ska vara rädd så länge man tar det lugnt och försiktigt. Hade jag varit TS hade jag dock flyttat allt till ett skåp på annan plats
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
den gula fibern närmast Mediasplittern är väldigt tunn och jag har inte haft problem med det.
Om vi säger så här, om den gula patchkabeln är väldigt tunn så är en tunn blåsfiber jätte-jätte-jättetunn 😀

De där gula vanliga patchkablarna är rätt tåliga. Mycket stryktåligare än vad man kan tro.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om vi säger så här, om den gula patchkabeln är väldigt tunn så är en tunn blåsfiber jätte-jätte-jättetunn 😀

De där gula vanliga patchkablarna är rätt tåliga. Mycket stryktåligare än vad man kan tro.
Sätter de inte på skydd på sista biten efter man blåst den? För att förstärka den

Hur som kan man ju inte acceptera en suboptimal lösning. Jag hade dock planerat bättre när man drog fibern initialt
 
A AndersS skrev:
Nä, den vita villapatchen mellan omvandlare och fiberbox är inte känslig, skall till mycket otur om du ska knäcka den. Men brukar rekommendera att inte koppla loss den i omvandlare och fiberboxen för att unvika att smutsa ned kontaktytorna.
Fick inte bort dom, översta dosan..inga problem. dosan under..verkar sitta med ett snäppe...men vi löste inte det... så målade samma kulör som tapeten kring boxarna och skar ut tapeten en bit kring boxarna Men funderar på att flytta allt senare..få tag i ngn kunnig/behörig-
 
JanneJanne123
Trist det där att inkommande fiber ofta sitter så dumt till bara för att det är enklaste vägen för företaget som installerar. Fick bråka en hel del i samband med vår fiberinstallation för att få den till ett vettigt ställe där man kan ha resten av nätverksutrustningen utan att det förstör ett helt rum.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 4 till
  • Laddar…
M M.K skrev:
Fick inte bort dom, översta dosan..inga problem. dosan under..verkar sitta med ett snäppe...men vi löste inte det... så målade samma kulör som tapeten kring boxarna och skar ut tapeten en bit kring boxarna Men funderar på att flytta allt senare..få tag i ngn kunnig/behörig-
Matnyttigt info om du vill flytta själv :) https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/flytta-fibern/
 
  • Gilla
M.K och 1 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sätter de inte på skydd på sista biten efter man blåst den? För att förstärka den
Nä, den går aldrig öppet i och med att ducten avslutas inne i fiberboxen. Men om man skruvar loss fiberboxen riskerar de att separeras. I synnerhet när ducten kommer in i fiberboxen bakifrån genom väggen och/eller om inte ducten är dragavlastad i fiberboxen.

Håller med om att det ofta är tokiga placeringar. Å andra sidan är det nog inte heller så många kunder som ställer krav. Varierar så klart med olika nätägare, men jag hade en del specifika önskemål och det var inga problem alls att göra som jag ville ha det.

Likaså när vi byggde fastighetsnätet i BRF. Vi var ute tidigt och informerade medlemmarna om att de skulle tänka igenom placering av uttag och sånt, och det var inga problem att hantera de som hade särskilda önskemål.
 
M M.K skrev:
Fick inte bort dom, översta dosan..inga problem. dosan under..verkar sitta med ett snäppe...men vi löste inte det... så målade samma kulör som tapeten kring boxarna och skar ut tapeten en bit kring boxarna Men funderar på att flytta allt senare..få tag i ngn kunnig/behörig-
Det sitter en liten skruv bakom den beiga kontakten på bild #2. Skruva bort den så kan du få ut den aktiva delen neråt.
 
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Trist det där att inkommande fiber ofta sitter så dumt till bara för att det är enklaste vägen för företaget som installerar. Fick bråka en hel del i samband med vår fiberinstallation för att få den till ett vettigt ställe där man kan ha resten av nätverksutrustningen utan att det förstör ett helt rum.
Har aldrig haft några problem när jag har fått mina Fibrar indragna. Har varit mycket noga var "fiberboxarna" ska sitta. ( Har två fiberboxar)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Varför låter man inte en så ful låda få gå in i en garderob eller i en tvättstuga, förråd etc?
 
J JohanLun skrev:
Varför låter man inte en så ful låda få gå in i en garderob eller i en tvättstuga, förråd etc?
Oj, det blir en omöjlig fråga. Utifrån viss erfarenhet finns det många olika orsaker, hur kommet fiberförbindelsen in på fastigheten, hur ser fastigheten ut, vad accepterar fastighetsägare av grävning, vad ingår i leverans, vill man ta merkostnad, vill man dra fram el om det saknas, man bryr sig inte om att burkarna sitter där, osv, osv, 😎
 
A
Upplever att så länge man pratar med arbetarna som gör jobbet så är det inte några problem. istället föratt lyssna på projektledaren.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
maflax skrev:
Upplever att så länge man pratar med arbetarna som gör jobbet så är det inte några problem. istället föratt lyssna på projektledaren.
Stämmer bra, men de har inte ansvar för kostnader och att följa fiberoperatörens krav/direktiv på utförande, där ofta entreprenörens projektledare har den uppgiften.😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.