Rickard.
Snälla nån det finns tusentals pensionärer som fysiskt är kapabla att tapetsera lite inomhus och vars kunskapsnivån är har inget med ålder att göra.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Snälla nån det finns tusentals pensionärer som fysiskt är kapabla att tapetsera lite inomhus och vars kunskapsnivån är har inget med ålder att göra.
Självklart, men kanske inte i en svängde trapp där det gäller att balansera och få våden rätt direkt
 
Rickard.
P Putte 9497 skrev:
Självklart, men kanske inte i en svängde trapp där det gäller att balansera och få våden rätt direkt
Har stor respekt för målare men dom har inte ett tungt eller speciellt fysiskt krävande jobb jämfört med andra (dock extremt slitsamt på kroppen). Det finns också bra hjälpmedel tex trappstegar med justerbara ben som kan stå i trappor.

Har träffat byggsmeder, ställningsbyggare och grovisar uppe i pensionsålder och inte fan går det lika fort längre med det blir bra.

Tillägg: Min poäng är att det är inte beställarens ansvar att veta om utförare har rätt kunskap. Däremot är man ju lite dum om man förväntar sig att det ska gå lika fort om man beställer av veteranpoolen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A
Snälla,kan vi inte frångå traditionen här på BH och inte döma ut hela veteranpoolen bara för att det inte blev bra kanske i detta fall? lägg ner raljerandet om halvblinda,darriga gamlingar,lite respekt om jag får be:) (tillhör inte veteranpoolen själv ,ännu!)
 
  • Gilla
misingen och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Snälla,kan vi inte frångå traditionen här på BH och inte döma ut hela veteranpoolen bara för att det inte blev bra kanske i detta fall? lägg ner raljerandet om halvblinda,darriga gamlingar,lite respekt om jag får be:) (tillhör inte veteranpoolen själv ,ännu!)
Håller med så länge Veteranpolen tar ansvar finns ingen anledning att dra allt över en kam.

Däremot levererar man skit och inte tar ansvar ska man få skit.
 
  • Gilla
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
Reagerar på mycket i denna tråd men främst i hur korkad jag själv var under 6 månader. Blev akut sjuk och rullstolsburen så liggandes på lasarettet tog jag ett dumt beslut. Ringde en veteranfirma, den andra i ordningen för jag hade redan vid två tillfällen testat en tidigare. Resultatet blev ok men behandlingen av min person blev till ett sexuellt övergrepp när arbetet var färdigt. Efter att i två år försökt få hem seriösa hantverkare kom antingen kostnadsförslag som var rent hysteriska eller så sa man jag kommer vilket inte skedde. Tiden gick. Så därav i min akuta sits tog jag då hem i min frånvaro bevakat av grannen öppning av dörrhål och toaletten, bort med trösklar osv. Väl hemma skulle sedan hall och kök osv. ordningställas tapet, färg, panel och golv samt byte av dörrar. Samtliga hade låååång erfarenhet sa bossen vilket var en ren lögn. En var dement och den andre hade aldrig haft ett vitt jobb i sitt liv och fuskat sig fram överlag. Kunskapen hos dessa var noll och noll koll när de förhalat och gjort totalt kaos under sex långa veckor slängde jag ut dem när de tog tolv timmar att byta en innerdörr som sedan inte gick att stänga. Jag klagade hela tiden, jag betalade endast en saltat räkning och krävde nytt kunnigt folk gratis dock hade materialkostnader vida överstigit budget då saker gick sönder och färg osv spilldes i mängder. En öppnade burkar upp och ned klev sedan i färgen utan golvtäckning. Helt tokiga många fel gjordes. Räkningar droppade in och timpriset översteg sexhundra per man. De fikade och slöade mest. De nya som kom tre man det tog tre veckor att riva och göra klart de andras jobb resultatet blev någorlunda men man krävde betalning igen vilket de inte fick. Färdigt blev det inte heller. Grejen är dessa veteran klubbar är franchis företag och skickar i stort vem som vill på jobb. De som kommer vill bara komma ut lite och tjänar ca 75:- i Tim efter skatt och de tar dubbelt minst så lång tid som yrkesverksamma. Varför överpriser tas är min fråga och på det rese och moms trots rot blir det mäktigt. Man hällde också färg i mitt badkar vilket ledde till vatten svämmade över sina bräddar och vattenskada uppstod. Vilket nu renderat mig ett projekt på över två hundra tusen enligt seriösa firmor. Och frågan blir hur fem kvadrat badrum kan kosta så även om man tar bort asbestsaneringen på femton tusen. Jag är både trött och förvirrad över att det har kunnat växa upp en industri av lika förvirrade gamlingar som inte kommer till ro. Som att de seriösa firmorna som tex. Comfort försvarar sina kostnader. Och en diskussion inom skråets tillgänglighet kontra prissättningen efter att rot kom till!? Dess välja och vraka mentalitet har i mitt tycke gett mark till dessa veteranfirmor som skördar vilt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Det där är en non woven tapet. Då får man inte använda lika mycket lim som vid papperstapet, samt vara mer noggrann med att dra ut bubblor, eftersom det inte är tänkt att den ska svälla och sen sträcka på sig. Antagligen har er målare använt limmaskin inställd på samma matning som vid papperstapet. Och inte limmat på väggen. Det går mycket fortare med limmaskin, jag brukar också använda den med non woven. Jag orkade inte läsa allt ni skrivit. Men jag är iaf målare sen flera år tillbaka, och dem äldre inom skrået har lite svårt att acceptera det med non woven. Det blir kanon när dem sätter papperstapet, men inte non woven. Jag skulle begära att få det omgjort och att firman får stå tapeten. Och vi målare är inte alls bara utomhus under sommaren?? Vi tar alla jobb som kommer in löpande men prioriterar utomhus. Men första prio är alltid kunder som är missnöjd.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
B Bautatron skrev:
Det där är en non woven tapet. Då får man inte använda lika mycket lim som vid papperstapet, samt vara mer noggrann med att dra ut bubblor, eftersom det inte är tänkt att den ska svälla och sen sträcka på sig. Antagligen har er målare använt limmaskin inställd på samma matning som vid papperstapet. Och inte limmat på väggen. Det går mycket fortare med limmaskin, jag brukar också använda den med non woven. Jag orkade inte läsa allt ni skrivit. Men jag är iaf målare sen flera år tillbaka, och dem äldre inom skrået har lite svårt att acceptera det med non woven. Det blir kanon när dem sätter papperstapet, men inte non woven. Jag skulle begära att få det omgjort och att firman får stå tapeten. Och vi målare är inte alls bara utomhus under sommaren?? Vi tar alla jobb som kommer in löpande men prioriterar utomhus. Men första prio är alltid kunder som är missnöjd.

Då tror jag det är beroende på ort för där jag bor så kör dom utomhussäsong, inget jag hittat på.
 
Min första tapetsering någonsin såg betydligt bättre ut än så där.
Mina sedan länge pensionerade föräldrar hade lyckats ännu bättre, även idag.
 
J Joonathaan skrev:
Då tror jag det är beroende på ort för där jag bor så kör dom utomhussäsong, inget jag hittat på.
Bor man på liten ort i Norrland kan det nog stämma
 
P Putte 9497 skrev:
Bor man på liten ort i Norrland kan det nog stämma

Det stämmer.
 
I Interista88 skrev:
En dyr tapet är ingen garanti för att den är lättare att sätta. Ofta är dyra lite speciella märken helt värdelösa att sätta. Men visst , det såg inte jättekul ut.
Nej, det skall gudarna veta.

Vi har köpt dyra tapeter som inte har varit alls trevliga att jobba med. En färgade av sig när den blev fuktig av tapetlimmet så man fick vara extremt försiktig när man tryckte ut luft och jämnade till limmet efteråt. Gick knappt att rolla kanterna utan att färgen smetade ut sig.

En annan tapet som hade mönsterpassning som inte heller var direkt billig blev extremt elastisk när den blev fuktig vilket resulterade i att den blev längre om man drog lite försiktig i den när man skulle mönsterpassa. Blad och grenar blev längre och längre från varandra när man försökte få det perfekt.

Jag är amatör, värt att tilläggas =)
 
Sittställning
Hur går det i ärendet ? Har ts svarat ?
 
Ongoing....
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.