Jag behöver några tips på hur jag bäst lyckas med tapetsering runt fönster. Lyckas inte få mönsterpassningen bra.
Vågar än så länge inte visa upp mitt fuskbygge så jag bifogar en bild istället:D

Våd A och våd B, som ju består av två mindre bitar, passar väl. Problemet är våd C som inte passar i mönstret. Finns det några ”hack” som gör det enklare att få mönsterpassningen korrekt efter en ”delad” våd

Jag använder tapet av typ non-woven. Bostiks lim anpassat för non-woven. Lodar med hjälp av laser.

På nätet hittar jag instruktioner för tapetsering kring fönster men då har de antingen små fönster som inte kräver delad våd alternativ en radiator under fönstret där de inte tapetserar. Det är ju fusk;)

Alla tips välkomna!
 
  • Ritning som visar en vägg med tapetseringsproblem runt ett fönster, indelad i våder A, B och C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Låter som problemet blir för våd B , den nedre delen .
Antar att du mönsterpassar våd B mot våd A , hur skär du till våd B ?
Hur lång är mönsterpassningen ?
Lägger du tapetvåder omlott eller kant i kant ?
 
Tack för svar.

Mönsterlängd är 53 cm. Sätter kant-i-kant. Jag lyckas få till en passning som bäst med 2-3mm avvikelse i mönsterpassning och det ser förjäkligt ut.
 
Nedre delen av våd B skär jag till efter första kommande mönster som passar, det vill säga fönstrets längd blir inte spill. Dålig förklaring?:D
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V
Våd B ska vara hellång,häng dit den och klyv den över fönstret och passa in.
Sen skär du in mot fönstret.
 
V volvo51 skrev:
Våd B ska vara hellång,häng dit den och klyv den över fönstret och passa in.
Sen skär du in mot fönstret.
Toppen(y)

Då är det alltså mönsterlängden på 53 cm som inte är perfekt då med andra ord?
 
En fundering du har väl inte en tapet med zig zag mönster förskjuten mönsterpassning brukar stå på förpackningen två pilar som inte möts i så fall är bara varann våd lika
 
Jag har tyvärr inga lösningar att komma med utan bara sympati och medkänsla från en som varit i samma situation. Jag tapetserade nyligen för första gången och hade samma problem som dig. Jag har ett bredare fönster och fick två våder över och under fönstret (B i din skiss). Gick heller inte ihop 100% när jag kom till första hela våden efter fönstret. Tror mitt problem var att jag kom ur lod någonstans på vägen över/under fönstret. Valde att hålla mönsterpassningen rätt över fönstret och sen fick det bli lite fel under fönstret. Jag satte en rejält mönstrat tapet (Borås Nocturne) så om man inte letar efter felet syns det inte och eftersom det i framtiden kommer komma ett element under fönstret tror jag missen kommer döljas bakom det.

Kanske lösningen hade varit att sätta hela våder och sen "skära ut" fönstret men inte helt enkelt heller då fönsterbrädan ju sticker ut och hade ändrat längden på våden så då hade mönsterpassningen ändå inte blivit rätt. Kanske ska man försöka sätta alla våderna samtidigt och snabbt så det går att justera ihop alla våderna och mönsterpassningen innan limmet torkat.

Jag tänker att det också finns en anledning till att folk ofta målar under fönstret istället för att tapetsera. Då undviker man ju detta problemet helt.
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
En fundering du har väl inte en tapet med zig zag mönster förskjuten mönsterpassning brukar stå på förpackningen två pilar som inte möts i så fall är bara varann våd lika
Det är rak.
 
Inte för att vara gnällig men jag har 10 fönster att avverka:whistle:
 
Lutar taket du får ta till lite extra längd så du kan skära vid taket har du tapeten i lod måste det stämma annars
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Lutar taket du får ta till lite extra längd så du kan skära vid taket har du tapeten i lod måste det stämma annars
Osäker om jag förstår. Jag skär alltid in vid taklist efter att jag passat in våden. Låter mönsterpassningen bestämma den avskurna biten så det är alltid extra längd så att säga.
 
Jag använder alltid tapetbord när jag tapetserar då kan jag skära till alla lika o bestämma mig var jag vill ha mönstret
 
Enklast är att ta bort foder och annat som sitter ivägen och tapetsera över fönstret med hellånga våder.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Precis som useless säger här ovanför. Jag brukar själv göra så. Tapetsera våd A, sen B, sen C. Skär sen ut för fönstret eller dörren. På så sätt får man mönsterpassningen att stämma utan att krångla till det.

Det blir tyvärr lite tapetspill men å andra sidan räknar åtminstone jag fönster och dörrar som väggar när jag räknar ut hur många rullar tapet man ska handla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.