Hur gör ni som är vana vid Easy up tapeter för att få snygga skarvar? Kant i kant låter så bra men jag tycker det är väldigt svårt få snygga osynliga skarvar. Tycker nog traditionella tapeter som man beströk och lät svälla, för att sen få ett överlapp på 3 mm, var enklare att jobba med. Men det kan ju bero på bristande erfarenhet hos mig. Nån som har några tips....
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Använder du skarvrulle?
En skarvrulle för tapetsering med blått handtag och svart rulle.
 
Jag hatar easy up. Omöjligt att få ett riktigt bra resultat om inte väggarna är helt spikraka och i samma kulör som tapeten.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Använder du skarvrulle?
[bild]
Ja, men skarvrullen tycker jag inte hjälper speciellt mycket vid kant i kant
 
  • Gilla
Sofia_Eriksson
  • Laddar…
Lägg inte på för mycket lim.
 
Tycker den hjälper att pressa ner kanterna så dom ligger plant i samma höjd.
Vad är det som du inte är nöjd med på din tapetsering?
 
Var noga med att få första våden rakt lodrät och att du inte drar/borstar den i sidled, merparten av utjämning ska göras upp/ned på första våden. Kontrollera att våden inte svänger, dvs ingen konvex/konkav sida utan måste vara spikrak. Jag använder laser som rikthjälpmedel. Och när du sätter nästa våd så ska du vara lika noggrann , får du liten glipa så är det bättre att snabbt lyfta våden och hänga om på nytt än att försöka borsta den i sidled. för hård sidledsborstning riskerar att du tänjer lite som sedan drar sig när den torkar med risk för glipa. Är det ljusa/vita tapeter och underlaget mörkt, även spacklad gips, så drar jag ett lager med enkel vit färg över före tapetsering (gör även att limmet suger/torkar jämnare).
Det viktigaste är kanten på våden måste vara rak (även om hela våden skulle hänga någon/några millimeter snett) och undvika att tvinga våden i sidled om det börjar glipa.
 
Det är en enorm skillnad på kvalitetn på Easy up tapeter.
Boråstapeters kollektioner brukar bli väldigt fina i skarvarna.medans dom dyrare kollektioner ofta är väldigt krångliga att sätta upp. ( skarvarna glider isär lite när tapeten torkar etc.)
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Jag tycker det är mycket enklare att få ett bra resultat med Easy up, men man får nog vad man betalar för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har bara satt Boråstapeter, och kvalitet kan ju som konstaterats variera, men tycker tvärt om mot @AndersS att det finns lite sträckmån i sida när väggarna inte är helt jämna. Naturligtvis ska man försöka sätta våderna så rakt man kan, men när man exempelvis går runt hörn är det ju sällan helt rakt. Har då inte haft problem att borsta ihop skarvarna (eller trycka ihop dem med tapetverktyg).

Kommer aldrig köpa gamla papperstapeter igen.
 
Runt hörn rekommenderas att man gör överlapp, gäller både inner och ytterhörn.
En liten miss i mönsterpassning syns inte vid hörn. Är man väldigt noga/känslig så lägger man 5-10mm överlapp, beroende mönster, och skär genom båda våderna så får man kant i kant men det tycker jag är onödigt arbete.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V
Jag har tapetserat alla rum i huset med non-woventapeter från Rusta utan problem.
Efter två år glipar det en aning på nåt ställe men det beror inte på tapeten utan på att väggen rör sig.
 
A AndersS skrev:
Runt hörn rekommenderas att man gör överlapp, gäller både inner och ytterhörn.
En liten miss i mönsterpassning syns inte vid hörn. Är man väldigt noga/känslig så lägger man 5-10mm överlapp, beroende mönster, och skär genom båda våderna så får man kant i kant men det tycker jag är onödigt arbete.
Bra tips aldrig tänkt på det.
Oj vaf man svär och svettias och blir irriterand när man ska tapetsera mönsterpassning och är i hörnen och tjorvar.
Nu har ju resultatet blivigt bra men hade nog sparat lite tid för min egna del.
 
Kolla på tuben, finns flera bra videos som visar hur du tapetserar hörn. En krysslaser är väldigt smidig att använda för att sätta våderna rakt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Eller ett lod. Jag har ett soj jag ärvt av min far som hade ärvt det av sin far. Farsan bytte ut snöret på sin tid och jag har bytt ut vikten, för att travestera den gamla yxhistorien. :lying:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.