Tar gärna alla tips som gäller tapetseringen av nya hus
 
Ett tips kan vara att måla väggarna först, och ha det målat i något år så du slipper de flesta sättningarna = rynkor i tapeten.

Eller: Kör billiga tapeter första året.

Det blir så gott som alltid rynkor i tapeterna efter en tid i ett nytt hus.
 
Proffsen använder pappersremsor, vid spackling. Och hävdar att glasfiberremsorna som säljs till oss amatörer är helt förkastliga och att de spricker.
 
Precis. Glasfiber är ju bara starkt åt två håll, papperet är starkt åt alla håll. Det är faktiskt stor skillnad. Man kan också förstärka väggarna med microlit innan tapetsering eller målning.
 
Heheh, mikrotillit.
Nä, microlit är en slags väv, mycket finporigare än t.ex. glasfiberväv. Den limmas på väggen innan målning eller tapetsering som en slags förstärkning.
 
Vi har satt microlit i alla tak och på alla väggar som vi målat. Ytan blir kanon men det suger rätt bra så vi grundade alla tak och väggar med vanlig takfärg en vända och målade sedan taken ytterligare 2 gånger och väggarna 2 gånger i den slutliga färgen.
Mycket målande men slutresultatet blir skitbra. Får man tycka det utan att verka världsbäst? ;)

/Calle
 
Håller just nu på och limmar microlitväv. Enligt butiken behövde vi inte sätta remsor i skarvarna pga att väven får samma funktion. I hörn ska man inte lägga väv. Där drar man en latexfog som förhindrar rynkor. På detta målar man sedan 3 ggr. Som calle skrev så är det bra att måla med takfärg första rundan. Det blir billigast så.
 
Pris på microlite kontra glasfiberväv??
 
PA skrev:
Pris på microlite kontra glasfiberväv??
Naturligtvis blir det mycket dyrare att använda microlit istället för glasfiberremsor. En rulle microlit med 50m2 kostar c:a 600:-. Från början tänkte vi sätta både microlit och remsor. Anledningen till att vi skulle ha microlit, var att det blir mer tåligt mot slag m.m. samt att det ger ett annat "djup" än om man målar direkt på gipset.

/Fredde
 
Helt rätt. Microlitväven syns inte efter 3 :e färgpåstrykningen. :)
 
Hmmm. Är det kutym att måla på microlit eller glasfiberväv när man har ett nytt hus; är det INGEN som tapetserar redan från början? Är det verkligen ett välkänt faktum att tapeterna veckar sig i nya hus?

Mycket nyfiken, för själv hade jag tänkt köpa billigast möjliga tapet, gärna vit, och måla i härliga kulörer i vårt nya hus. Kanske inte så bra idé? Men det låter hemskt dyrt att "microlita" hela huset...
 
Det kostar att ligga på topp... 8)
Att det veckar sig får du räkna med i trähus.
 
Tapeterna veckar sig gärna i hörnen, ja, men om man skär tapeten en centimeter efter hörnet, och börjar med nästa våd precis i hörnet, märks det inte så mycket. Betänk att billiga tapeter kan vara svårarbetade: de är sköra och svåra att sätta upp snyggt. En tapet av bra kvalitet kan man "dra" några millimeter när man satt upp den på väggen. Svenska tapetfabrikanter gör gärna reklam för sig med att de har "riktiga papperstapeter". Min erfarenhet är att dessa tillhör kategorin "sköra, svårarbetade tapeter". (Men inte nödvändigtvis "billiga".)

Jag förstår inte riktigt vitsen med att först tapetsera och sedan måla över tapeten. Då får man ju en massa tapetskarvar på sin målade vägg, istället för om man spacklar och slipar väl och målar direkt på gipsen. Man måste ju ändå spackla och slipa även före tapetuppsättning, man måste betala för tapeter som man ändå inte skall titta på och man får mer arbete med en omgång tapetsering och ytterligare spackling och slipning för att trolla bort tapetskarvarna. ???

Vinyltapeter är kanonbra och nej, de är inte bara till kök och badrum. Utomlands används de till alla sorters rum, vilket man ser då man kollar på de utländska tapetkollektionerna. Överhuvudtaget, är det värt att tänka på tapetens elasticitet och kvalitet, innan man köper den för 300 kr/rullen.

 
Tack för svaren - KarlXII, Lilla Vargen och Fluffe. Jag visste inte att jag skulle räkna med veckade tapeter. Känner mig obehagligt överraskad nu! Är det knepigt att sätta upp sån där microlit? Är den lika hållbar som glasfibertapeter?

Anledningen till att jag tänkte ta en billig tapet och måla över var för att jag trodde att "man gör så", helt enkelt. För att slippa spackla, och för att göra gipsväggen mer hållbar. Tur att man alltid lär sig något nytt på det här forumet!

Det låter som om det kommer att bli vääääldigt dyrt att flytta in i det nya huset, om vi måste "microlita" alla rummen innan vi målar dem.
 
Så när gipsväggarna ännu bara är gipsiga så rollar man med färg - INNAN man klistrar upp armeringsfilten? Varför klistrar man inte upp väven utan att först måla? Sitter väven bättre om det är målat?

Tack för alla goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.