Samma sak hände oss för flera år sedan. Vi påpekade felet och de gjorde om det direkt utan extra betalning. Antar att hantverkare har garantier för felaktgheter som måste rättas till. Det var en välrenomerad firma som nog gärna ville ha nöjda kunder som kunde rekomendra dem vidare.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade personligen gått och retat mig på att tapeten satt fel varje gång jag var i rummet.
Det är ett fel. Be entreprenören rätta till det. Inget konstigt, jag tycker inte du är elak som ber om att de ska göra rätt.

Blanda inte in frågan om pengar alls, blir bara jobbigt för er båda. Lägg heller ingen värdering i om det är ett stort eller litet fel.
 
På det glada 70-talet, med riktigt häftiga blaffor i tapetmönstren, så satte målaren en våd upp och ned mitt på väggen. Vi skrattade gott och njöt varje gång vi gick in i vårt sovrum, men, det var ju på den tiden då vi var lite felbara, allihop.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inte för att vara värst men när jag och polaren flyttade in i var sitt nybyggd villa med bostadsrätt så hade de i stressen klippt våderna till ett rum för korta. Det löste de helt sonika med att lägga en längst ned på tvären runt hela rummet. Bara för att hinna till slut besiktningen å sen göra om. Gamla Götenehus om jag minns rätt typ 1990 och JA. Tapeten var mönstrad med typ strössel i glada färger.:D
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Exakt, vi ger lite här, så kan vi kvitta det mot något strul som vi kanske är skyldiga till, tex att vi glömt säga något.
Jag gillar eran inställning. :heart:
Jag gjorde om kök, badrum dörrar och en del andsra saker i min lägenhet med hjälp av hantverkare till större delen.

Genom att bete mig som ni gjorde var det rätt många större saker som jag fick i gengäld; det kostar dem massor med att köpa in nya tapeter. Medans att kompensera med arbete inte alls är lika illa.
När det dessutom var en garantigrej i badrummet så var det NOLL tjaffs. Det var bara "Vi kommer och fixar om två veckor då vi har en lucka".

Att vara trevlig och bygga upp en relation med sina hantverkare kommer man långt med (man behöver inte vara dummsnäll för det). Så samtliga hantverkare jag jobbat med i lägenheten kommer bli tillfrågade om att jobba med huset jag köpt nu. Då det var en samförstånsanda som rådde:
Vi gör de här renoveringarna tillsammans. De får in pengar i bolaget och får en nöjd kund att ha som referens. Och jag får ett boende som jag trivs med. Dessutom har mina hantverkare som regel gillat sitt jobb och att vara hantverkare. Så de har delat med sig av mycket kunskap.

Och nej. jag är inte hantverkare själv utan IT-kille. Och jag vet hur mycket jag värderar kunder som är trevliga :)
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit i många projekt, och en förutsättning för att det ska bli bra är att det finns ett ömsesidigt "ge och ta". Saker går aldrig någonsin exakt efter plan, och om båda parter är medvetna om det och är beredda att vara flexibla så går allt så mycket smidigare.

Omvänt, om någondera parten håller strikt på vad som är avtalat och vad som står i planen, och minsta justering måste omförhandlas, så kraschar det garanterat.
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.