Hjältevadshus - ingår grunden i 1 850?
I jämförelsen måste man ha med att Hjältevadshus bygger med delad entreprenad. Bara detta brukar kosta en 200 - 300 000 extra. Sen måste man ju ändå ta med allt som inte ingår i Hjältevadshus jämfört med t.ex. Eksjöhus. När jag gjorde en sådan grov kalkyl blev skillnaden i sluändan inte så stor som det verkar vi första anblicken. Diffen landade på ca 300 000 extra för vårt Götenehus jämfört med en Smålandsvilla (ej egen planlösning, jämförbar storlek och hustyp). Det är denna siffra man skall räkna fram och fundera på...Hur mycket mer är jag beredd att betala? Är det värt det?
 
Sidensjöhuset jag nämner - där ingår verkligen allt och då hamnade vi på 2,8 miljoner inklusive rivning av vårt hus vi har här...så man märker ju att det skenar iväg. Jag tycker dock Fiskarhedens prisförslag var överkomligt och så långt som jag jämfört nu så känns det som ett alternativ eftersom jag gillar hus i klassisk stil. Men vi har långt kvar i processen och ingen brådska egentligen. Måste jaga vettig snickare som kan räkna vad ev ombyggnad sklule kosta oxå.
 
Bygg Nytt!

Vi stod också i valet och kvalet i flera år på om en tillbyggnad eller nybyggnad på befintlig tomt. Nu kunde vi faktiskt dela vår tomt och slapp riva det gamla huset. Med det lilla negativa att det blev två relativt små tomter så är ändå nybygge att föredra i alla lägen. Man förstår det inte förrän man bor i ett nytt hus. Som råd till de som räknar och kalkylerar så är ändå totalentreprenad att föredra, det är nästan på kronan enligt kalkylen. Det som skiljer är när vi varit inne och lagt näsan i blöt under byggprocessen, det blir lite dyrare, men mer anpassat efter våra önskemål. Som sagt "Aptiten ökar medan man äter".
Men stor respekt för er som måste sälja nu, det är tuffa kalkyler att klara när den tänkta vinsten inte blir så stor som beräknat.
 
Vi bygger med Onsalavillan vilket vi tycker känns bra. Hög standard från början, totalentreprenad osv.

Att jämföra husföretag krävs att man kollar vad som ingår rent byggnadstekniskt också, vissa har råspånt, andra inte osv.

När vi gjorde lite jämförelser i våras så blir det ungefär samma pris på de flesta hus om man ska få upp dem till samma standard. Det finns alltså inga superpriser eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.