Hej hopp!
I mitt hus från 1902 är det vattenburna flänselement från 1930-talet med rören under golven som värms av en jordvärmepump. Rördragningen gjordes troligen på 60-talet, då det finns asbest kring dem både i källaren (med gasbinda) och i övriga systemet. Skulle vilja byta dem så att asbeströren kan gå i pension.

I badrummet, renoverat 1983, finns 15-millimetersrör till duschkabin, tvättställ och tvättmaskin. Rören går längs golvet. Finns ett element också men det är av gammal sort som i övriga huset, asbeströren går direkt från pannrummet och upp till det. Jag funderar nu på att dra 15-millimetersrören i badrummet vidare i huset, kapa av rören till dem gamla elementen jämns med golvet och låta asbeströren lägga sig till ro i jorden under huset. (Det kan man kanske inte göra, dem måste säkert tas om hand eftersom dem har asbestisolering). Förstår knappt hur man drog rören på 60-talet, golven måste ha öppnats. Jag var inte född då så det är svårt att veta.

I så fall måste 30-talselementen bytas mot moderna element, behöver inte vara fabriksnya. Men dessa tankar är väl orealistiska kanske, och vad skulle det kosta? Men eftersom rören redan finns i badrummet, tycker jag att det skulle gå ganska smidigt, men jag är ju ingen rörmokare. Är det skillnad på moderna rör som leder fram varmvatten till kök och badrum och rör som går in i elementen för värme?
 
Oftast vad det bara asbestisolering vid rörböjar och förgreningar, på raksträckorna var det oftast annan isolering.

Asbest är inget farligt så länge man inte rör det. Om gasbindan är trasig, laga det och måla om bindan/gipset.

Eftersom du har värmepump så är det bra med stora radiatorer med mycket vatten i sig och stora ytor.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Oftast vad det bara asbestisolering vid rörböjar och förgreningar, på raksträckorna var det oftast annan isolering.

Asbest är inget farligt så länge man inte rör det. Om gasbindan är trasig, laga det och måla om bindan/gipset.

Eftersom du har värmepump så är det bra med stora radiatorer med mycket vatten i sig och stora ytor.
Skickar över en bild på rören under golvet, tagen i går kväll (7 september 2024) genom en så kallad kattglugg. Det svarta ska enligt uppgift från detta forum vara så kallad asbestduk. Jag vet dock inte.
 
  • Bild på två svarta rör under golvet, omgivna av trämaterial och damm. Rören är täckta med vad som kan vara asbestduk och är surrade med tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frösta frågan är -Varför vill du byta ut ett fullt fungerande värmesystem?
 
I Intet skrev:
Frösta frågan är -Varför vill du byta ut ett fullt fungerande värmesystem?
Få bort ’’asbeströren’’ och modernisera. Det här är snart 100 år gammalt. Ut med det!
 
Redigerat:
P Pär Nordqvist skrev:
Få bort asbeströren och modernisera. Det här är snart 100 år gammalt. Ut med det!
Vi gör tvärtom.Dom där flänsradiatorena är eftertraktade när det gäller värmepumpar så dom får du nog sålda.
 
P Pär Nordqvist skrev:
Få bort ’’asbeströren’’ och modernisera. Det här är snart 100 år gammalt. Ut med det!
I praktiken innebär det att du är villig att betala en rejäl slant för att försämra ditt hus. Som bonus får du oundvikligen en viss spridning av asbest, hur mycket du än betalar för en "sanering". -Låter finare än "städa undan". Eller hur?

Dina "100 år gamla asbeströr" är gjorda av tjockt järn med en hållbarhet som är i det närmaste, obegränsad. Dessutom i en betydligt grövre dimension än dagens "moderna". Hur länge PEX och presskopplingar håller, vet ingen än.

På fotot ser det ut som en tjärpappsomlindad glasullsisolering. I grunder brukade man strunta i estetiken och därför hoppa över det tidsödande men snygga asbestkladdandet i krökar och avstick. Istället fortsatte man med papp och glasull även där.

Såsom du beskriver ditt värmesystem har du drabbats av vad läkarkåren benämns som "Paranojus asbestus gravis maximus". En vällevnadssjukdom för de med för mycket fritid och pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
I praktiken innebär det att du är villig att betala en rejäl slant för att försämra ditt hus. Som bonus får du oundvikligen en viss spridning av asbest, hur mycket du än betalar för en "sanering". -Låter finare än "städa undan". Eller hur?

Dina "100 år gamla asbeströr" är gjorda av tjockt järn med en hållbarhet som är i det närmaste, obegränsad. Dessutom i en betydligt grövre dimension än dagens "moderna". Hur länge PEX och presskopplingar håller, vet ingen än.

På fotot ser det ut som en tjärpappsomlindad glasullsisolering. I grunder brukade man strunta i estetiken och därför hoppa över det tidsödande men snygga asbestkladdandet i krökar och avstick. Istället fortsatte man med papp och glasull även där.

Såsom du beskriver ditt värmesystem har du drabbats av vad läkarkåren benämns som "Paranojus asbestus gravis maximus". En vällevnadssjukdom för de med för mycket fritid och pengar.
Tack för svaret! Jag visste inte att jag är sjuk, men jag ska kontakta läkare snabbt. Hoppas att jag överlever. Nej då, det blir nog bra det här. Men jag har inga pengar så jag kan lugna alla här med att denna idé inte går att genomföra, varken nu eller senare. Är alla anhängare av gamla lösningar här? Till och med asbest försvaras till yttersta gräns. Det är ju så fantastiskt bra! Särskilt i rörkrökar.
 
Jag har gamla "asbeströr" nere i källaren.
Det är större risk att dö av Putins kärnvapenattack än cancer från rören.
 
  • Gilla
Pär Nordqvist
  • Laddar…
P Pär Nordqvist skrev:
Skickar över en bild på rören under golvet, tagen i går kväll (7 september 2024) genom en så kallad kattglugg. Det svarta ska enligt uppgift från detta forum vara så kallad asbestduk. Jag vet dock inte.
Skulle säga att det är tjärpapp, ser ut som det vi har runt våra värmerör samt det som var runt våra tappvattenrör, samt även det vi har mellan spontade innertaket och isoleringen.

Ta och bryt bort en bit och prova å tända eld på biten. Brinner det så är det inte asbest.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle säga att det är tjärpapp, ser ut som det vi har runt våra värmerör samt det som var runt våra tappvattenrör, samt även det vi har mellan spontade innertaket och isoleringen.

Ta och bryt bort en bit och prova å tända eld på biten. Brinner det så är det inte asbest.
Okej jag förstår. Då var det falskt larm från en annan tråd, men det visste inte jag, eller så var det något annat på den bilden, men det liknade denna isolering påtagligt. Det finns vad jag vet inte på fler ställen här. Då kan jag vara lugn. Tack. Oavsett det faktum att asbest är ofarligt om man inte rör vid det så gillar jag inte den lösningen i alla fall, det känns inte bra, men det är jag, det.
 
P Pär Nordqvist skrev:
Tack för svaret! Jag visste inte att jag är sjuk, men jag ska kontakta läkare snabbt. Hoppas att jag överlever. Nej då, det blir nog bra det här. Men jag har inga pengar så jag kan lugna alla här med att denna idé inte går att genomföra, varken nu eller senare. Är alla anhängare av gamla lösningar här? Till och med asbest försvaras till yttersta gräns. Det är ju så fantastiskt bra! Särskilt i rörkrökar.
Jag tror inte du förstår.
Så länge asbesten sitter där den sitter, är den helt ofarlig! Det är först när den frigörs genom att man bearbetar den som det finns risk att du andas in den. Men inte ens det räcker. Ditt snortande måste ske över längre tid. Gärna 30 år eller mer, samt att du är rökare.
Som material är asbest utmärkt till nästan vad som helst. Brandfilt, asfalt, takpannor, cigarettfilter. tamponger (?) -Ja. Endast fantasin sätter gränser.

Så. Frågan kvarstår. -Vad fick du idén ifrån att riva ut ett väl fungerande värmesystem och ersätta den med ett sämre?
 
I Intet skrev:
Jag tror inte du förstår.
Så länge asbesten sitter där den sitter, är den helt ofarlig! Det är först när den frigörs genom att man bearbetar den som det finns risk att du andas in den. Men inte ens det räcker. Ditt snortande måste ske över längre tid. Gärna 30 år eller mer, samt att du är rökare.
Som material är asbest utmärkt till nästan vad som helst. Brandfilt, asfalt, takpannor, cigarettfilter. tamponger (?) -Ja. Endast fantasin sätter gränser.

Så. Frågan kvarstår. -Vad fick du idén ifrån att riva ut ett väl fungerande värmesystem och ersätta den med ett sämre?
Jag vet att man måste röra vid rören ganska mycket för att det ska bli farligt, det är inget nytt. Jag var nere i källaren i går och såg dessa lindade rör med olika fläckar på av tidens tand eller något annat, tyckte det såg för eländigt ut. Jag gillar inte asbest oavsett, tycker inte det är en bra lösning. Tycker förstås att idén var briljant, men blir det sämre så ska jag naturligtvis låta bli. Jag har som jag skrev inga pengar och detta kommer inte att hända. Allt kändes väldigt gammalt, utdaterat, när jag såg de svarta rören under golvet som bilden föreställer.
 
Jag har rivit ut våra eternikanaler, inte pga att de innehåller asbest utan för att vi bl.a. har satt in FTX-system som har gjort eternitkanalerna överflödiga, vissa kanaler var tvugna att tass bort innan FTXn monterades, samt pga ombyggnadtioner.

Vissa eternitkanaler var jag tvungen att ta sönder för att få bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.