byggarätt skrev:
Hej det låter som du fattat att ventilationen är det viktiga och blanda inte ihop tilluftsventillation och frånluftsventillation...frånluften går i skorstenen och behöver värme för att självdraget ska fungera ...
När ni inte använder skorstenen så är den kall och fungerar sämre varför ni kan behöva extra ventillation...
Mitt försläg är att behåll skorstenen och sätt in en spisinsats eller en alkoholeldad spis...så ska du se att ni får både mys och ventillation...
Jo precis och jag tycker luften står stilla speciellt i källaren nu där öppna spisen är.. därför vi ska konsultera någon som kan. Vi vill inte ha offert eller så utan bara bolla idéer och få lite visdom och erfarenhet av området.. om man är villig att lyssna finns ovärderliga tipsa att få.. :)

Skulle gärna ha en insats (tror alla grannar har en i deras..) men i vår så är det bara helt öppet.. så vi eldar aldrig.. och tyvärr är de jäkulskt dyra alltså (även beg). Om man behöver dem för värmen är priset försvarbart eftersom de kan minska värmekostnaden drastiskt.. vårt hus har numer bergvärme och det går inte att tjäna in många ören per år (dvs det skulle ta för många år innan den eg betalt sig själv).. så det är ju enbart för pynt/mys vi skulle ha en..

Är alkoholeldade spisar dyra? vad kostar de i drift, om man jämför med tex ved (om man måste köpa den som en medelsvensson) :)

MVH Sandra
 
Håller med ett tidigare inlägg att huset skulle förlora i värde om skorstenen kom bort. Även om ni inte har behov av att elda så kan framtida ägare sätta värde på att det finns en skorsten. Viktigt också för husets yttre estetik.

Sedan finns också aspekten att hus ofta är planerade med murstocken som en central punkt kring vilken rummen är ordnade. Inte säkert att er egen "hittepå" planlösning utan skorstensstock blir lika bra.

Om det vore mitt hus skulle jag låta spisen vara som den är och kanske någon gång elda en trivselbrasa för att torka ur skorstenen och få igång luftcirkulationen. Jag kan inte förstå att det skulle vara särskilt betungande eller besvärligt. Kanske ni till och med kan tycka det är mysigt med en brasa någon gång. Ni kan ju även använda spisen till att sätta massor med stearinljus eller någon lykta . Blir mysigt det med och bidrar till att luften far upp genom skorstenen. Någon gång i framtiden kanske ni har möjlighet att köpa en spisinsats....

Om inte skorstenen har en huv så kan det vara en bra idé att få en sådan gjord, så att en inte förstörs av fukt och frysning.


PS. ser nu att öppna spisen är i källaren. Gillestuga? Kanske inte ett utrymme ni använder? Hur som helst så kan ni eller en framtida ägare ha nytta av skorstenen om ni vill sätta en eldstad längre upp i huset.
 
Redigerat:
Sommartorparn: Vi köpte en sådan där huv i början på sommaren.. men den fick inte på huvven förrän igår (de lyckades första gången stänga in mamma med bebisar i skorstenen.. så vi fick ta ner den och låta dem växa upp.. nu har vi haft sotarn här och huven är som sagt på plats).

Det är korrekt att öppna spisen är i gillestugan.. och det är ett ställe som idag inte används så mycket pga att allt ska renoveras.. men förhoppningsvis blir det bättre sedan.. själva öppna spisen tycker jag dock står ivägen för det som ska göras.. (precis som murstocken är ivägen för allt på övervåningen med..).. men funderar på olika alternativ..

Murstocken kan ju ha olika värden för olika människor, det är jag medveten om.. (oavsett om man använder den eller inte).. men tanken på att ta bort den uppkom ju pga att alla sällskapsrum (inkl kök) inte går att göra på nått bra sätt (förutom som det är idag) för att murstocken står där den står. Nu har vi byggt upp fler väggar och skippat "vardagsrum" (blev ett mindre tv-rum ist) för att ha plats för vårt matsalsbord ( i köket står nämligen murstocken precis ivägen för bordet så man kan max ha 135 cm bord.. om man vill röra sig)..

För oss som är två personer i ett stort hus.. så klarar vi oss ju ganska bra, men eg behöver vi mer köksskåp tex.. men då blir vår lilla tv-hörna bortsjasad..och då har vi bara matbord kök och sovrum uppe helt plötsligt.. hmm lurigt värre.

Planlösningen är eg inte kass i huset (det var snarare den vi fastnade för).. bara det att murstocken satt lite begränsningar på köket (kök är viktigt, iaf för mig).. men det funkar som det är nu också ska tilläggas!

Ujuj får fila vidare (fundera alltså) hehe

MVH Sandra
 
Hej Sandra,

hur gick det för er? Rev ni ner murstocken?

Mvh Rasmus

Snigla Snigla skrev:
Sommartorparn: Vi köpte en sådan där huv i början på sommaren.. men den fick inte på huvven förrän igår (de lyckades första gången stänga in mamma med bebisar i skorstenen.. så vi fick ta ner den och låta dem växa upp.. nu har vi haft sotarn här och huven är som sagt på plats).

Det är korrekt att öppna spisen är i gillestugan.. och det är ett ställe som idag inte används så mycket pga att allt ska renoveras.. men förhoppningsvis blir det bättre sedan.. själva öppna spisen tycker jag dock står ivägen för det som ska göras.. (precis som murstocken är ivägen för allt på övervåningen med..).. men funderar på olika alternativ..

Murstocken kan ju ha olika värden för olika människor, det är jag medveten om.. (oavsett om man använder den eller inte).. men tanken på att ta bort den uppkom ju pga att alla sällskapsrum (inkl kök) inte går att göra på nått bra sätt (förutom som det är idag) för att murstocken står där den står. Nu har vi byggt upp fler väggar och skippat "vardagsrum" (blev ett mindre tv-rum ist) för att ha plats för vårt matsalsbord ( i köket står nämligen murstocken precis ivägen för bordet så man kan max ha 135 cm bord.. om man vill röra sig)..

För oss som är två personer i ett stort hus.. så klarar vi oss ju ganska bra, men eg behöver vi mer köksskåp tex.. men då blir vår lilla tv-hörna bortsjasad..och då har vi bara matbord kök och sovrum uppe helt plötsligt.. hmm lurigt värre.

Planlösningen är eg inte kass i huset (det var snarare den vi fastnade för).. bara det att murstocken satt lite begränsningar på köket (kök är viktigt, iaf för mig).. men det funkar som det är nu också ska tilläggas!

Ujuj får fila vidare (fundera alltså) hehe

MVH Sandra
 
T Tosserydshuset skrev:
Hej Sandra,

hur gick det för er? Rev ni ner murstocken?

Mvh Rasmus
Nej, den fick vara kvar!
Den fick fågelskydd uppe.. och själva spisen blev ommålad i källaren :)

..sedan fick den ”vara i vägen” i köket..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.