Tänkte lufta lite tankar och be om kloka råd.

Det är så att jag har fått låna och använda en Deltex 93 ett tag, har slipat lite fönstersmygar och hörn efter golvslipning. Men jag är inte helt såld, nog för att den är relativt billig för att vara grönsvart, men jag är tveksam till att köpa en själv.

Då tänker jag istället om man skulle köpa en DTS 400EQ och en multimaster? Där skulle multimastern få stå för grovjobbet och DTS för finliret? Till saken hör att jag inte testat någon av maskinerna, men det är det säkert någon annan som har?

Jag inbillar mig att DTS:en är mer ergonomisk, är det en nyare konstruktion tro?

Angående multimastern så har jag aldrig blivit klok på vilka "set" som är bättre eller sämre, samt hur många det egentligen finns?
 
Hör av dig så kan du komma och testa min MM och DTS 400. MM till grovjobb tror jag inte på. Slipplattan smälter lätt vid misshandel. Vi bor ju inte långt från varandra.
 
H
Du ska även kolla hur längs sloppapperna varar. Festools papper håller väldigt länge tack vare sin fins utsugningsteknik.
 
MM är visserligen en väldans allsidig maskin men den väsnas så in i h**vete - det gör inte DX93:an. Dessutom är det ju som sagt så att plattan lätt "smälter" i spetsen och blir ful - visserligen inte hela världen; den går ju att rotera tre gånger innan den är slut och den är inte hiskeligt dyr. DTS:en går fö mkt väl att använda fär grovjobb även om den får smisk av DX93:an i (1) avverkning, (2i) att det är svårare att komma åt samt (3) att när plattan är slut i "spetsen"så är den slut; DX93 går att rotera 3ggr pss som MM.
 
Redigerat:
Micke184 skrev:
MM är visserligen en väldans allsidig maskin men den väsnas så in i h**vete - det gör inte DX93:an. Dessutom är det ju som sagt så att plattan lätt "smälter" i spetsen och blir ful - visserligen inte hela världen; den går ju att rotera tre gånger innan den är slut och den är inte hiskeligt dyr. DTS:en går fö mkt väl att använda fär grovjobb även om den får smisk av DX93:an i (1) avverkning, (2i) att det är svårare att komma åt samt (3) att när plattan är slut i "spetsen"så är den slut; DX93 går att rotera 3ggr pss som MM.
Det kan ju vara att jag har gammal kunskap. Men för något år sedan var detta korrekt. Jag hade en Bosch deltaslip som var slut, och jag behövde en ny. Såld på Festool som jag var tittade jag på deras 93a. Den var inte alls bra. Det visade sig att de inte hade gjort om 93an på hur många år som helst. Designen var så gammal att den till och med var konstruerad från tiden innan de hade sina plugit kontakter. Jag provade DTS400, som var fullständigt suverän. Jag var oroad för att inte komma åt lika bra som med min gamla deltaslip, endast 93an var lika åtkombar. Men det har visat sig att DTS400 kommer åt nästan lika bra, det är ytterst sällan det skiljer till dess nackdel, och inte värre än att fördelen med hur väldigt bra den slipar uppväger dessa få gånger. DTS400 kände jag som ett lika bra val som 93an kändes som att betala för en stenålderspryl.

Multimastern kanske du vill ha, den har måga fördelar, men är det slipa du funderar på, börja med DTS400.

--- Mats ---
 
Det absolut bästa är ju alltid att testa maskinerna. DTS 400 EQ är en fin maskin. Så långt möjligt föredrar jag dock RTS 400:an som iofs har rektangulär platta (80 x 130). Men DTS 400:an är ju något mer flexibel än RTS 400:an och jag antar att du inte vill köpa på dig en massa maskiner. MM:en har sina fördelar p g a dess många användningsområden men är du ute efter ett bra slipverktyg så är det inte rätt maskin.

Om du bara är ute efter bra slipverktyg för mindre och svåråtkomliga ytor så är deltexen och RTS 400:an en riktigt suverän kombo.
 
OHE skrev:
Om du bara är ute efter bra slipverktyg för mindre och svåråtkomliga ytor så är deltexen och RTS 400:an en riktigt suverän kombo.
Om jag bara fått välja ett slipverktyg i ditt fall så hade det dock blivit DTS 400:an!
 
När vi nu ändå diskuterar dessa små maskiner så glöm inte cristalpapprena!
 
Mats Bengtsson skrev:
Det kan ju vara att jag har gammal kunskap. Men för något år sedan var detta korrekt. Jag hade en Bosch deltaslip som var slut, och jag behövde en ny. Såld på Festool som jag var tittade jag på deras 93a. Den var inte alls bra. Det visade sig att de inte hade gjort om 93an på hur många år som helst. Designen var så gammal att den till och med var konstruerad från tiden innan de hade sina plugit kontakter. Jag provade DTS400, som var fullständigt suverän. Jag var oroad för att inte komma åt lika bra som med min gamla deltaslip, endast 93an var lika åtkombar. Men det har visat sig att DTS400 kommer åt nästan lika bra, det är ytterst sällan det skiljer till dess nackdel, och inte värre än att fördelen med hur väldigt bra den slipar uppväger dessa få gånger. DTS400 kände jag som ett lika bra val som 93an kändes som att betala för en stenålderspryl.

Multimastern kanske du vill ha, den har måga fördelar, men är det slipa du funderar på, börja med DTS400.

--- Mats ---

Håller inte alls med, Deltex DX93 är en suverän liten grovjobbare. Plug-it kabelns nytta är omdebatterad, i det här fallet kan det vara bra om man står i trappen med både Rotex o Deltex, schysst att slippa gå ner till dammsugaren för att byta maskin. I övrigt är det mindre bulkigt med en inbyggd kabel, det är faktiskt en fördel att den ej tar plats.

Själv skulle jag bara föredra DTS om jag inte redan hade en Rotex 125:a, jag tror att Deltex är ett bättre komplement till denna, om man går på specen. Men jag tvekar inte på att DTS400 är en utmärkt maskin också. Varför inte båda i arsenalen ? :)

Sen är det som jag skrivit förr, står man ut med lite meckigare dammsugarinkoppling, lite mer vibrationer och lite swirl marks, så är faktiskt Fein ett ok billighetsalternativ (nåja) till Deltex DX93. Har som sagt båda, så jag spekulerar inte här...

/A
 
Ok! Bra, då får jag kanske slå det ur tankarna, men jag kommer gärna förbi vid tillfälle och provar dina verktyg mattiasp! Jag såg att det finns en hård platta till DX93:an och den kanske skulle ändra min uppfattning. RTS 400 är inget alternativ iom den rektangulära formen. Hade det inte varit för Mats Bengtssons inlägg så hade det känts bättre. Anledningen till att jag tänkte MM som grovslip var att jag behöver en MM och sällan en grovslip, men det kan ju ändras rätt fort å andra sidan, men som det ser ut och har sett ut så..

Vilken MM variant är det man bör satsa på? Det finns supercut, start och top som olika varianter där start och top är samma maskin men med olika tillbehör?
 
Alko skrev:
Själv skulle jag bara föredra DTS om jag inte redan hade en Rotex 125:a, jag tror att Deltex är ett bättre komplement till denna, om man går på specen. Men jag tvekar inte på att DTS400 är en utmärkt maskin också. Varför inte båda i arsenalen ? :)


/A
Tror alla här är rörande överens om att ju fler maskiner desto bättre ;) DTS 400:an är i alla fall den slipmaskin jag använder minst. Vid precisionsslipning av mindre ytor i anslutning till mer ömtåliga ytor (exempelvis glas, golv, fabrikslackat etc.) tycker jag det är svårt att veta var man har slipplattans bakre del eftersom maskinens framdel p g a dess form naturligtvis inte ger någon ledning härvidlag. Sen av någon anledning så låser det sig mentalt i mitt huvud när jag kör annat än excenter eller rektangulärt på plana ytor.:S
 
Har RTS400 / Rotex 125 / gamla Fein MM och dX93! Det enda jag saknar med DX93-maskinen är ett smalare "finger" som gör att man gan komma åt i trånga hösrn, som i trappor. Trodde nämligen att man kunde vrida plattan steglöst som på en MM. Nåhja, den var ju inte sådyr och är underbart tyst när man arbetar.Dock sliter den ju som alla andra kardborreplattor. Min faforit är Rotex i alla dagar i veckan. Bachoskrapan är ett hett komplement i trånga trapphörn så deltamodellerna är inte superviktiga.

Mvh Lagavulin
 
Alko skrev:
Håller inte alls med, Deltex DX93 är en suverän liten grovjobbare. Plug-it kabelns nytta är omdebatterad, i det här fallet kan det vara bra om man står i trappen med både Rotex o Deltex, schysst att slippa gå ner till dammsugaren för att byta maskin. I övrigt är det mindre bulkigt med en inbyggd kabel, det är faktiskt en fördel att den ej tar plats.

Själv skulle jag bara föredra DTS om jag inte redan hade en Rotex 125:a, jag tror att Deltex är ett bättre komplement till denna, om man går på specen. Men jag tvekar inte på att DTS400 är en utmärkt maskin också. Varför inte båda i arsenalen ? :)

Sen är det som jag skrivit förr, står man ut med lite meckigare dammsugarinkoppling, lite mer vibrationer och lite swirl marks, så är faktiskt Fein ett ok billighetsalternativ (nåja) till Deltex DX93. Har som sagt båda, så jag spekulerar inte här...

/A
Deltex är ingen grovjobbare, Deltex är en dinosurie som inte uppdaterats av Festool för att den inte längre attraherar i konkurrensen. Den är mycket bra i alla lägen där en Rotex, eller RTS, eller DTS inte kommer åt. Det vill säga den är mycket bra i några få fall. Därför är den nödvändig i sortimentet. Men när man har de fallen då finns det andra leverantörer som gör lika bra maskiner motsvarande deltexar, och det finns billigare deltexar. Så för ett proffs kan deltex liknande maskiner vara ett nödvändigt verktyg. För hemmabyggaren likaså, men investeringen är nyttig bara inom ett mycket smalt spann. Även med en välfylld plånbok bör en hemmabyggare börja med att lösa de slipproblem han ofta har, det vill säga någon av dts/rts/rotex, innan han funderar på vad en bra leverantör av en maskin som liknar en deltex kan vara. En DTS kommer åt alla trösklar och karmar och inuti de flesta hyllor lika bra som dinousarien, men dinosaurien vinner där det är mycket trångt.


Deltex sliprörelse: 2.5 mm vid 9000 varv (22.5).
Deltaslipens sliprörelse 2 mm vid 14000 varv (28)
RTSen sliprörelse 5 mm vid 10000 varv (50)
linjärslipens sliprörelse 4 mm vid 12000 varv (48)
Rotex 125 sliprörelse 2 mm vid 14000 varv (28)

Vad man vill ha utom för linjärslip är högsta möjliga produkt av varv och rörelse, med minsta möjliga rörelse (linjrsliparna och rtsen förutsätts slipa på rätt ställe då rörelsen är i ena riktningen, så där är en större rörelse ok). Som synes ovan kombinerar deltexen störst rörelse med minst yta och minst effektivt arbete inom den lilla ytan.

Deltexen rör sig alltså mycket, täcker en liten yta, och arbetar långsamt inom den ytan. Andra leverantörers deltaslipar kan konkurrera.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Deltex är ingen grovjobbare, Deltex är en dinosurie som inte uppdaterats av Festool för att den inte längre attraherar i konkurrensen. Den är mycket bra i alla lägen där en Rotex, eller RTS, eller DTS inte kommer åt. Det vill säga den är mycket bra i några få fall. Därför är den nödvändig i sortimentet. Men när man har de fallen då finns det andra leverantörer som gör lika bra maskiner motsvarande deltexar, och det finns billigare deltexar. Så för ett proffs kan deltex liknande maskiner vara ett nödvändigt verktyg. För hemmabyggaren likaså, men investeringen är nyttig bara inom ett mycket smalt spann. Även med en välfylld plånbok bör en hemmabyggare börja med att lösa de slipproblem han ofta har, det vill säga någon av dts/rts/rotex, innan han funderar på vad en bra leverantör av en maskin som liknar en deltex kan vara. En DTS kommer åt alla trösklar och karmar och inuti de flesta hyllor lika bra som dinousarien, men dinosaurien vinner där det är mycket trångt.


Deltex sliprörelse: 2.5 mm vid 9000 varv (22.5).
Deltaslipens sliprörelse 2 mm vid 14000 varv (28)
RTSen sliprörelse 5 mm vid 10000 varv (50)
linjärslipens sliprörelse 4 mm vid 12000 varv (48)
Rotex 125 sliprörelse 2 mm vid 14000 varv (28)

Vad man vill ha utom för linjärslip är högsta möjliga produkt av varv och rörelse, med minsta möjliga rörelse (linjrsliparna och rtsen förutsätts slipa på rätt ställe då rörelsen är i ena riktningen, så där är en större rörelse ok). Som synes ovan kombinerar deltexen störst rörelse med minst yta och minst effektivt arbete inom den lilla ytan.

Deltexen rör sig alltså mycket, täcker en liten yta, och arbetar långsamt inom den ytan. Andra leverantörers deltaslipar kan konkurrera.

--- Mats ---
Jag har inte provat både DTS och Deltex, bara den senare, plus Fein MM och Rotex förstås. Och billigare deltaslipar. Så jag kan inte uttala mig om DTS vs Deltex. Däremot är jag nyfiken på vilka leverantörers deltaslipar som kan konkurrera med Deltex. Är det Black&Decker-mössen som avses? Skulle vara gel-inläggen då....;)

/A
 
Alko skrev:
Jag har inte provat både DTS och Deltex, bara den senare, plus Fein MM och Rotex förstås. Och billigare deltaslipar. Så jag kan inte uttala mig om DTS vs Deltex. Däremot är jag nyfiken på vilka leverantörers deltaslipar som kan konkurrera med Deltex. Är det Black&Decker-mössen som avses? Skulle vara gel-inläggen då....;)

/A
Nja, jag gick igenom detta rätt noga innan jag köpte min DTS, vilket jag köpte istället för en 93a som jag från början hade tänkt mig (tänkt som direkt ersättning till min gamla rena deltaslip). Vid den tiden tittade jag runt och upptäckte konkurrenter till 93an, men har ingen lista kvar. Skulle jag idag köpa något för att täcka hålet jag har så skulle jag troligen köpa en Fein eller en GOP (som för övrigt just nu diskuteras under tråden för köpa mycket prylar från seltman, för tillfället camouflerad med titeln "nya bosch GSR 10.8...").

Det enda skälet till en 93a istället för en DTS är låg höjd och komma åt i riktiga små hörn. Som gjort för Fein och GOP. Som dessutom har 20000 rotationer mot Deltex 9000...

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.