Jag och min sambo ska bygga hus. Vi båda är helt nya inom den branchen men får som tur är hjälp av min pappa.
Man börjar ju fundera lite vad man vill välja för golv och allt sånt :)
Så nu till frågan.. vi vill ha parkettgolv. Finns det tåliga sådana? Som man inte måste vara jätte rädd om.. alltså tex.. droppar det lite vatten på golvet vill vi inte vara tvungna att va där och torka upp det direkt för att undvika fläckar. Mina föräldrars golv är känsliga för vatten. Torkar man inte upp direkt så blir det lätt fläckar.
Och eftersom vi har endel djur så blir det ju lite vatten lite här o var när de druckit tex :)
 
H
Ja, lackad ek eller bokparkett är både hygieniskt tåligt och snyggt. Kan hålla dig snyggt både 10 och 20 år naturligtvis beroende på hur det använs.
Håll undan från oljat trä av alla sorter som har varit en modegrej som nu snabbt försvinner.
 
holmertz skrev:
Ja, lackad ek eller bokparkett är både hygieniskt tåligt och snyggt. Kan hålla dig snyggt både 10 och 20 år naturligtvis beroende på hur det använs.
Håll undan från oljat trä av alla sorter som har varit en modegrej som nu snabbt försvinner.
Är den lackad redan när man köper den? Lackar man när man lagt golvet oxå?
 
T
*Martina* skrev:
Är den lackad redan när man köper den? Lackar man när man lagt golvet oxå?
Ja, finns antingen lackad eller oljad parkett!
 
tank77 skrev:
Ja, finns antingen lackad eller oljad parkett!
Kan man lacka oljad parkett?
 
busiga kraftiga hundklor och parkett brukar inte trivas ihop...
 
H
Vanligtvis är parkett lackad när man köper den. Lackar man när man lagt golvet ett par gånger också så blir det starkare.
Dagens vattenbaserade lacker gulnar inte så det skadar inte att lacka någon extra gång.
Tror inte det finns så vassa hundklor så att de biter på parkett av hårt träslag som också är extralackat.
Oljad parkett kan man inte lacka. Oljning ger inget skydd för ytan utan där kommer det att bli repor av hundklor
 
Redigerat:
*Martina* skrev:
Och eftersom vi har endel djur så blir det ju lite vatten lite här o var när de druckit tex :)
Jag är ingen golvexpert, men kan det inte vara smart med klinkers på särskilt
utsatta ställen? I köket till exempel, om det är där de dricker. Eller plastgolv
är väl också mera tåligt (och billigare) och mera lättstädat.

Fast ni vill väl ha parkett eftersom det är snyggast. :)
 
Min far la ett parkettgolv från Kährs, lackad ek, 3-stav. Det är otroligt snyggt, men tyvärr så redan efter 2h besök så hade vår hund hunnit göra repor i hans golv :( Som sagt, parkett är riktigt snyggt men kanske inte så lämpligt om man har hund.. Dock finns ju varianter som tål att slipas några ggr, det kan ju kanske vara ett alternativ!?
 
Friedschen skrev:
Jag är ingen golvexpert, men kan det inte vara smart med klinkers på särskilt
utsatta ställen? I köket till exempel, om det är där de dricker. Eller plastgolv
är väl också mera tåligt (och billigare) och mera lättstädat.

Fast ni vill väl ha parkett eftersom det är snyggast. :)
Jo vi vill ju ha det för att det är snyggt! I köket ska vi ha klinker.. om vi kan lösa det på ett snyggt sätt. Blir en öppenplanlösning så i vardagsrum och sovrum vill vi ha parkett. Plastgolv känns väldigt B :cool:
 
*Martina* skrev:
Plastgolv känns väldigt B :cool:
Jag håller med! Fast jag tycker ändå det finns en del intressanta och snygga
golv i butikerna. Om man har golvvärme kanske det inte är så störande med
plastgolv. Hmm, om jag hade haft hund hade jag nog valt ett tåligt plastgolv i
hela huset tror jag. Inte lika snyggt kanske, men å andra sidan är det lättskött
och hur snyggt blir ett repigt parkettgolv?

Just my 5 cents. :)
Lycka till!
 
kanske bara jag om inte har något emot om trägolvet blir lite repigt... personligen så stör jag mig inte så mycket på det. men parkettskaddor med flisor om lossnar är inget roligt..
 
*Martina* skrev:
Jo vi vill ju ha det för att det är snyggt! I köket ska vi ha klinker.. om vi kan lösa det på ett snyggt sätt. Blir en öppenplanlösning så i vardagsrum och sovrum vill vi ha parkett. Plastgolv känns väldigt B :cool:
Antar du menar att klinkers i kök är "B"... lite 90-tal över det hela. Samma sak med öppna planlösningar kök<->vardagsrum.. bara ryser när jag tänker på det.

Ser fancy ut men så otroligt opraktiskt när man väl lever med det....erfarenhetsbaserat 95-05....

Men modet går ju fram o tillbaka. Viktigt att tänka på att det ska vara enkelt att fixa till
 
Nimajneb skrev:
Antar du menar att klinkers i kök är "B"... lite 90-tal över det hela. Samma sak med öppna planlösningar kök<->vardagsrum.. bara ryser när jag tänker på det.

Ser fancy ut men så otroligt opraktiskt när man väl lever med det....erfarenhetsbaserat 95-05....

Men modet går ju fram o tillbaka. Viktigt att tänka på att det ska vara enkelt att fixa till
Nej jag menar att alla plastgolv är B! Klinker i kök är väldigt bra. Speciellt eftersom det är hållbart.. går inte sönder när man tappar saker. En plastmatta däremot går sönder om man tappar tex en kniv.
Va synd att du inte gillar öppna planlösningar! Men kom inte och klanka ner på oss för det! Nu har vi äntligen blivit klara med planlösningen som vi jobbat på i över ett halv år. Och vi är supernöjda! Går inte få det bättre!
 
*Martina* skrev:
Nej jag menar att alla plastgolv är B! Klinker i kök är väldigt bra. Speciellt eftersom det är hållbart.. går inte sönder när man tappar saker. En plastmatta däremot går sönder om man tappar tex en kniv.
Va synd att du inte gillar öppna planlösningar! Men kom inte och klanka ner på oss för det! Nu har vi äntligen blivit klara med planlösningen som vi jobbat på i över ett halv år. Och vi är supernöjda! Går inte få det bättre!
Klankar inte ner på dig alls.
Berättar bara om egna erfarenheter. Som har gått från:
Wow Öppen planlösning -> Hur kan vi på snabbast o snyggaste sätt stänga in köket.
Wow Klinker i köket -> Ont i fötter o rygg, krossade glas halkat ett par gånger... In med lösa mattor för att täcka upp eländet.

Används köket mycket och man har barn i huset samt att man är ärlig mot sig själv så brukar dom flesta ångra sina val här. Men det finns naturligtvis undantag och om du ser den största fördelen med klinkers att det inte går hål i dessa när man tappar tunga vassa knivar med spetsen före (nytt argument som faktiskt är fysiskt korrekt) så antar jag att det händer dig ganska ofta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.