Det är påfyllnadshålet, det ska finnas en nivåplugg också.
 
På en del av dessa skall det fyllas till fullt i hålet.

Byt förgasarmembranet! kostar ca 40kr
Det är knappt någon ide att chansa. Dom kan se fina ut men det fungerar inte iallafall.
 
Inte förrän idag har det blivit av att skruva ihop klipparen, men tyvärr tände den aldrig. Redan när jag skulle sätta ihop den blev jag osäker på hur en viss länkmojäng som också tjänar som fäste för en fjäder skulle vändas.
Jag hade ju från början tänkt skruva ihop klipparen kanske redan samma dag och tänkte att det kommer jag ihåg, men nu när flera veckor gått kände jag mig mycket osäker och på sprängskissen tyckte jag inte det syns.

Någon som vet åt vilket håll länken ska sitta? Det har antagligen stor betydelse för förgaseriets rätta funktion.
 
  • BS karblaenk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Posia skrev:
Inte förrän idag har det blivit av att skruva ihop klipparen, men tyvärr tände den aldrig. Redan när jag skulle sätta ihop den blev jag osäker på hur en viss länkmojäng som också tjänar som fäste för en fjäder skulle vändas.
Jag hade ju från början tänkt skruva ihop klipparen kanske redan samma dag och tänkte att det kommer jag ihåg, men nu när flera veckor gått kände jag mig mycket osäker och på sprängskissen tyckte jag inte det syns.

Någon som vet åt vilket håll länken ska sitta? Det har antagligen stor betydelse för förgaseriets rätta funktion.
Dagen efter alla de helt förgäves startförsöken skulle jag flytta undan klipparen som jag tyckte bara stod i vägen. Dock tog jag först och drog ett ryck i snöret - och HOPPSAN, klipparen startade direkt på detta enda ryck. Jag skyndade mig att börja klippa det mest akuta och jag tyckte att klipparen aldrig tidigare gått så bra! Men lyckan varade blott uppskattningsvis 10-15 minuter, sedan var klipparen tyvärr lika död som dagen innan.
Ingen som vet - eller kan kolla - åt vilket håll den tidigare nämnda länkmojängen ska vara vänd?
 
Det är svårt att se på fotot men det ser riktigt ut.
Kan du inte kolla på grannens klippare? men observera att du har den gamla (bättre) typen av förgasare.
Jag tror att den antingen är feljusterad, har dåligt membran eller kass tändstift alternativt om den är väldigt gammal så sitter det brytare under fläkten.
Under fästet till gasvajern är det ett litet hål ca 8mm innanför detta sitter en spårskruv.
Denna används till att justera förgasaren.
Om du får igång den så kan du göra enligt följande.

Skruva utåt sakta tills motorn börjar bluddra/puttra testa fram och tillbaka ett par gånger.
Från "bluddringspunkten" kan du vrida inåt ett kvartsvarv där borde det funka observera att detta gäller med varm motor och full gas i driftsläge.

Det krävs mer bränsle vid kall motor.
Med lite motoröra så hörs det om motorn går fet eller snålt.
 
Peter_-_Emma skrev:
Det är svårt att se på fotot men det ser riktigt ut.
Kan du inte kolla på grannens klippare? men observera att du har den gamla (bättre) typen av förgasare.
Ja, det knepiga med den där länkmojängen är ju att den inte är symmetrisk, antagligen går den att sätta bak-och-fram och att då fästpunkten för fjädern hamnar uppskattningsvis ca 1 cm fel. Jag känner mig skitdum som inte tog ett par bilder INNAN jag började skruva isär. Men förhoppningsvis lär en sig av misstagen.

Tyvärr har jag nog inga lämpliga grannar.
Men om jag hinner imorgon ska jag försöka köpa ett nytt membran och samtidigt fråga om de i butiken möjligen kan svara på åt vilket håll länkmojängen ska sitta.

På vilket sätt är förgasaren bättre?
 
Det kanske är för att de nya förgasarna är gjorda i plast(?).
 
Dom nya skevar sig och blir otäta därför måste dom membranen bytas oftare.

Dom gamla har justering till bränsleblandningen vilken är fast på nya typen.

Alla motorer är individer så det blir en kompromiss att inga motorer går riktigt bra.
 
Jag har använt gräsklipparen en del sedan de tidigare "spritproblemen" men nu vill den inte starta längre och jag tror det kanske beror på gnistan, som vid test blir så ynklig. När jag nu skruvat av kåpan har jag märkt att det bara finns tydlig och kraftfull magnetism på ena sidan av svänghjulet, trots att det finns liknande, ytrostiga fält på andra sidan. Eller är det bara som det ska?
 
  • BS-svänghjulet, 3-polsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BS-svänghjulet, 2-polsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnet på en sida ska det vara, den andra är bara motvikt.
Du har troligen en brytare under svänghjulet som borde ha justerats/filats till/bytts ut för länge sen. De två gängade hålen används ihop med en avdragare typ biltema 20-352 för att få loss svänghjulet.
 
Det vore intressant att se hela klipparen med tank och allt.
Att konvertera till etanol går utmärkt man måste bara byta munstycke eller borra upp se www.etanol.nu en gissning är att skiten inte kommer från din bensindunk utan innanför tankenoch det sitter säker en metallsil i utloppet av tanken.
 
Andy78 skrev:
Det vore intressant att se hela klipparen med tank och allt.
Att konvertera till etanol går utmärkt man måste bara byta munstycke eller borra upp se www.etanol.nu en gissning är att skiten inte kommer från din bensindunk utan innanför tankenoch det sitter säker en metallsil i utloppet av tanken.
Har du tittat på första sidan av tråden?
 
Ja det har jag gjort.
 
Sparkz skrev:
Magnet på en sida ska det vara, den andra är bara motvikt.
Du har troligen en brytare under svänghjulet som borde ha justerats/filats till/bytts ut för länge sen. De två gängade hålen används ihop med en avdragare typ biltema 20-352 för att få loss svänghjulet.
Det här projektet har vilat sedan sist (bortsett från att en expert sagt svänghjulet vara OK) men nu börjar gräset växa sig så otrivsamt högt att jag måste ta itu med saken igen.

Eftersom tändkabeln ser rätt sargad ut funderar jag på att istället ta en tändspole komplett med kabel från en annan gammal klippare, där det ser fräschare ut. Om jag byter tändspolen, måste den då passas in med en viss fastställd spalt mot svänghjulet, och isåfall med vilket mått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.