G
Tack för att ni fortsätter med Månadens arkitektritade trots alla neggiga kommentarer från folk som inte fattar ett skit. Ge oss mer arkitektritat!
 
Vilket fint hus! Skulle gärna bo i ett sånt! Nån som kommenterade köket negativt, förstår inte vad som inte skulle funka bra med det? Däremot skulle jag önska fler bilder på samtliga rum och även ritning på planlösning.
 
MLA72 skrev:
Vilket fint hus! Skulle gärna bo i ett sånt! Nån som kommenterade köket negativt, förstår inte vad som inte skulle funka bra med det? Däremot skulle jag önska fler bilder på samtliga rum och även ritning på planlösning.
Finns mera bilder och planlösning på
streetmonkey.se
 
Ok, kollade hemsidan. Hittade dock bara några enstaka ytterligare bilder - och ingen planlösning!? Tack i alla fall :)
 
Redigerat:
Klicka på första bilden på huset
 
Polos skrev:
Klicka på första bilden på huset
Ok, nu ser jag. Tack igen!
 
G
"Neggiga kommentarer från folk som inte fattar ett skit..." Vad är det folk inte fattar? Vad som är snyggt? Jag ser gärna också fler arkitektritade hus, men tyvärr är många av dem som visats hittills inte speciellt snygga.
Man vad är då snyggt och vem bestämmer det? Kan man ha rätt eller fel om en sådan sak? Vad som är snyggt är ju individuellt och handlar väl om tycke och smak - inte om vad man "fattar"?
Det som är modernt och trendigt uppfattas ju av många som snyggt - just när det är modernt och trendigt. Men när tiden går och trenderna ändras så är det ju väldigt mycket som inte uppfattas som just så "snyggt" längre. Det gäller kanske att tänka bort den nuvarande trenden och försöka se i ett längre perspektiv för att kunna skilja ut det som är snyggt för stunden från vad som står sig på lång sikt.
 
G
En som ägnat studier och yrkesliv åt att lära sig allt om VVS har i regel djupare kunskaper om och mer förfinad blick på VVS än en nybörjare. En som ägnat studier och yrkesliv åt att lära sig allt om utrikespolitik har i regel djupare kunskaper om och mer förfinad blick på detta område än amatörtyckare. En som ägnat studier och yrkesliv åt att lära sig allt om arkitektur har i regel djupare kunskaper om och mer förfinad blick på arkitektur än en amatör. Det finns bättre och sämre sätt att tillaga en bolognese. Smak är inte godtyckligt, även om vi har för vana att relativisera just vad som är god smak medan tvärsäkra objektiva sanningar gäller på andra områden. Smak går att utveckla och förfina. Även om det sällan yttras i en tid där miljarder flugor alltid har rätt. Så - att fråga sig med vilken rätt amatörtyckare fyller varenda kommentarsfält de kommer över medvneggiga kommentarer om saker de inte fattar ett skit om är helt rimligt.
 
gäst skrev:
Tack för att ni fortsätter med Månadens arkitektritade trots alla neggiga kommentarer från folk som inte fattar ett skit. Ge oss mer arkitektritat!
He he, syftar du på de som inte fattar vad som är ett vackert hus i dina ögon? ;)
 
G
Jag syftar på de som snabbt som kobror hugger på allt som inte är Pål Ross eller tinnar och torn. Så trött på att allt som är det minsta utmanande mot deras trista normer ska sablas ner med hånfulla kommentarer. I Japan finns ett talesätt som lyder ungefär att den spik som sticker ut ska bankas ner. En rätt trist attityd, om du frågar mig. Tyvärr dominerar den Månadens arkitektritade-kommentarerna.

Jag gillar inte ens det här huset. Men jag känner inte att hela världen måste få veta det.
 
Förstår hur du tänker. Och håller med lite grann kanske.
Men jag tror att den kategori människor som beställer ett med specialdesignat hus ritat av en arkitekt inte besöker Byggahus i samma utsträckning.

Jag kan samtidigt känna att många inte får tycka att hus, med en i mångas ögon udda design är fula utan att bli beskyllda för att vara korkade, inte fatta eller vara inskränkta.
De flesta hus i det här landet ser antagligen ut som de gör av en anledning.
 
Det av Ralph Erskine ritade Hotell Borgafjäll hade i början en skidbacke på taket. Funktionen har dock tagits bort men hotellet står kvar och är lika fint som det alltid varit, både på in- och utsidan :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotell_Borgafjäll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.