J JockeHX skrev:
Det ser lite udda ut när mansardtakets vinklar sätts på den långa sidan istället för kortsidan.Framförallt när det är 10 meter brett och övre brytet är så låg vinkel. Jag hade lugnt valt bort mansardtaksvarianten om du inte vill ha taket vänt åt andra hållet och att den övre takvinkeln inte kan vara större.

OBS, det här är bara min subjektiva åsikt :)
Jag är helt enig med dig, för varje gång jag tittar på bilderna blir jag mer och mer övertygad att en riktig våning med takstolarna på rätt ledd blir bäst.
 
En sak till: Jag antar att du har en hjärtvägg i källaren, och samma genomgående hjärtvägg i boendeplanet. Då är det lämpligt att ställa takstolarna tvärs hjärtväggen så får du tre upplag för takstolarna; Yttervägg, Hjärtvägg, Yttervägg.

Ställer du takstolarna parallellt med hjärtväggen så måste takstolarna vara fribärande och tåla ett spann från yttervägg-till-yttervägg. Det är förvisso inga större problem att tillverka sådana takstolar rent konstruktionsmässigt, men man måste ha det i åtanke när man ritar och konstruerar.
 
Ja det är bärande hjärtvägg idag från källare genom boendeplanet och sen vilar vindens bjälklag (takstolens underram) på denna hjärtvägg. Men oavsett vilken ledd det blir på takstolarna i slutänden kommer dom inte konstrueras för en bärande hjärtvägg.
Det blir fribärande takstolar för att få friheten att kunna planera övervåningen som man vill.
I långa loppet leder det även till att entreplanet kan planeras om utan att hänsyn måste tas till att hela taket vilar på väggen, då är det "bara" övervåningen bjälklag som bärs upp.
 
Men när jag tänker efter närmare så bär nog inte hjärtväggen mycket mer än vindens bjälklag idag heller.
Det finns inga bärande stolpar i mitten på vinden idag, endast ute vid väggarna (kattvindar runt om)
 
Rent utseendemässigt så tänkte jag när jag läste första inlägget att det skulle se skit ut, men när du sedan visade ritningar så är ju huset nästan kvadratiskt, så ur den aspekten tycker jag inte att du behöver oroa dig nämnvärt mycket. Det är mer frågan om vad detaljplanen, budgeten och bygglovsenheten tillåter och vad ni själva tycker blir bäst för era egna behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.