Kolla längre upp,där har du måtten.
Lätt tak (Schingel)
Vind... vet ej
Terräng vete ej
Ytter mått (Spännvidd) 8500mm
Väggreglar 45*120 mm
 
Tack för svar... Det känns som att Över och underarm är rätt dimesionerade.....Kanske en liten svaghet i 45*70 strävorna.....som är beroende på vilken vinkel dessa står i.

Fler kommentarer välkomna...... Vill gärna se efterfrågad ritning också.
 
Vilken fråga svarar du på "mijohans"?
Alla strävor på en fackverkstakstol är 45*95.Sedan skiljer det på olika kvaliteter på virket .
//Fly 70

PS: Mikael_L cc måttet är 1200!
 
Mikael_L
Jag ska försöka fixa en beräkning åt dig Fly70, men jag har lite otur med barnrns sovtider nu. Dom sover i skift istället för samtidigt ... :surprised:
 
Hej, Nej alla strävor är inte 45*95 på en fackverkstakstol. På mitt befinliga hus köpte jag en sådan takstol för 3 r sedan. Strävorna är 45*70.
Så jag tänkte använda samma på mitt garage nu.

Som jag skrev från början har jag
45 * 195 K24 i underarm och 45*170 i överarm och 45*70 i själva stöttorna... Där jag bor blir det inget snö på taket...det blåser bort och jag bor på västkusten vid havet. Snözon 1,5 här men det är nog mer in i landet.
 
Mikael_L
Här har vi en takstol med 14° w-fackverk spännvidd 8260, med 2x120mm i hammarband blir det 8500 på utsida. Ale kommun, som har högst referensvindhastighet i landet tillsammans med snözon 1,5. Jag provräknade med lägre vind, och enda skillnaden blev lägre lyftkrafter i upplagsreaktionerna.
Men som sagt, jag är ingen konstruktör. :surprised:

Personligen skulle jag knappast ge mig på att spika ihop såpass stora takstolar själv. Även om man värdesätter sin egen tid till 0:-/timme så tror jag det blir blygsam vinst.
 
Tack så mycket!!!! Mikael_L

Har varit på semester så jag har inte kunnat titta på forumet förrän nu.Skall nog funka med dina beräkningar ,återkommer med svar om hur det gick.

Till mijohans!
OK , lus läste inte dina dimensioner på virke högt upp i forumet. Om du inte har
tex. K 24 (Kvalitets virke) utan bara åker till "brädgården" och köper virke till en takstol skall du ha 45*95 i strävorna.

MVH södra halland // Fly 70
 
Hej,

JAg har K24 i allt och har försökt över dimensioner lite.
MEN jag har det inte i just 45*70 strävorna. Virkes leverantören sade att just dessa inte behöver vara K24, utan räcker med K12.


Jag har dessutom, satt upp s.k. sticklingar mellan underarmarna... Vilket gör att de blir minimalt med "rörelse i sidled"
på under armen. Dessa gör att det också blir mindre svaj om det blir extrema tyngder, vid extrema vindar och snö.

På överarmen håller ju råsponten takstolarna i schack.

Sidleds rörelse och sedan knäck är det värsta för regelns hållbarhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.