Nu två veckor senare har det fortfarande inte kommit någon faktura. Väntar med spänning på om det kommer trilla ner någon framöver eller ej.

// Snozzi
 
Igår kom fakturan med tull och moms, men jag behövde inte betala varken tull eller moms på frakten.
 
Mikael_L
Grön som jag är återanvänder jag en gammal tråd... ;)

Takpappistol... Vad finns det att välja på, just nu,som är billigt.
Vanliga frame-nailers finns det ju en uppsjö av kinafabrikat, men pappspikpistoler har jag inte sett några sådana av...

Annars kan ni ju också tipsa om ni vet några kampanjer på icke-kina grejer. Senco t.ex har ju för vana att då och då kampanja pistol + en massa spik för nåt hyggligt pris.
 
Går rätt ofta begagnade märkespistoler för pappspik på Blocket ;)
 
Mikael_L
Jag kan svara mig själv, delvis.
Senco verkar köra en kampanj nu, pappistol inkl 7200 spik för 3900:- exkl moms, 4875:- inkl moms.
Basso pistol i Hitachi-bladet för 2975:- exkl moms, 3719:- inkl moms.

Finns det något mer attraktivt just nu?

Jag kollar blocket regelbundet, men när det för en gångs skull verkar vara rätt pris, så misstänker jag istället att det är stulet, så jag vet inte om jag någonsin kommer att komma till affär där ... :surprised:
 
Redigerat:
phl skrev:
Går rätt ofta begagnade märkespistoler för pappspik på Blocket ;)
Ofta är väl en definitionsfråga. Men när det väl säljs någon brukar de begära väldiga överpriser. En gammal, mycket sliten pistol för det dubbla vad det kostar att köpa från USA, inkl frakt moms och tull, är inget ovanligt.

Detta tycker jag gäller spikpistoler generellt, inte bara just för takpapp.
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Jag köpte min Bostitch RN46-1 från Toolking för 170 dollares. Just nu finns den för 160. Du har den hamma, momsad och tullad för under 2000 SEK. För mig tog frakten ca tre dagar. Kolla test på [länk]
Här är en länk till några "Reconditioned" pistoler
[länk]

Ja det verkar onekligen intressant, "prisa den låga dollarn" :)

På denna sida: http://www.toolking.com/category/air-tools/nailers/roofing-nailers.aspx
finns det diverse pickor, är alla där rekonditionerade?, det står "reconditioned" på en del, men inte andra.

Vad betyder det förövrigt, en sliten pistol med några slitagedelar bytta eller att den knappt går att skilja från en ny?
 
Reconditioned brukar betyda att det är returnerade prylar, alternativt prylar som lämnats in på garantin. Det är garanterat fungerande prylar och de ska vara i nyskick. Är du osäker kan du ju alltid kontakta Toolking och höra.
 
Mikael_L
Just.

Surfade runt lite op TK's hemsida och läste nyss:
"Since 1978, Tool King is one of America's largest distributors of new and reconditioned tools. We only sell the highest quality manufacturer reconditioned tools!

The price you pay for a reconditioned tool is significantly lower than retail, even though the tool is practically indistinguishable from a brand new one. Tool King's reconditioned tools come with a double satisfaction guarantee, with a full manufacturer warranty and a
100% Tool King Satisfaction Guarantee."


Så dom påstår att det är i princip ett nytt verktyg.

Det känns som att jag kommer att dra iväg en order... ;)
Jag kollar lite skruvdragare nu, ångrar i princip att jag precis köpt en här i sverige.
 
Mikael_L
Hur tjock är "16 gauge steel" stålplåt ?
Dom har en tryckluftsnibbler för $53 som tar max sådan plåt.
 
http://www.simetric.co.uk/sigauge
dvs nibblern klarar 1,5 mm stålplåt.
Kolla om Toolking har batterier till din skruvdragare. Jag kommer att komplettera min arsenal med ytterligare 4 st 2,6Ah 14,4V Makita batterier för 50 dollares/st
 
Mikael_L skrev:
Så dom påstår att det är i princip ett nytt verktyg.
Jag har köpt en "reconditioned" spikpistol och den föreföll helt ny. Inte ett märke, inte en repa. Den kan omöjligtvis ha varit använd, alt. att den var ytterst omsorgsfullt renoverad.
 
Mikael_L
Mattias, kan jag fråga lite om din RN46? Jag tänkte försöka slippa göra ngn grundlig marknadsundersökning. ;)

1. Är du nöjd med den?
2. Den verkar ta spik från 19 till 44mm, men jag antar att någon kortare sort typ, 19, 22 mm eller så är det som normalt gäller. Finns det bra utbud av prisvärd spik som passar, här i Sverige?
3. Den har en funktion som hindrar att fyra av när den är tom på spik. Är det en bra funktion? Jag förstår inte riktigt värdet, men det är väl nåt jag missar...
4. Har du ngn aning om hur det är att få tag i reservdelar och slitdelar här i Sverige?

I testen du länkade till så fick den delad första plats med två andra, så det verkar ju bra.
Från Toolking kan jag även få en Paslode till nästan samma pengar, och Paslode brukar ju anses lite som det bästa. Å andra sidan fick inte Pasloden något vidare betyg av den där amerikanske takläggaren... :surprised:
 
1. Ja, men enkelskott kan bli dubbelskott eller sneda. Serieskott (bump action) fungerar bättre. Och det är ju så man använder maskinen. Det finns lite olika varianter på RN46. Det som skiljer är avtryckarfunktionerna. Min heter RN46-1, och den har den typen av avtryckare som kan köras med både bump action och single shot.

2. All trådbandad pappspik passar. Jag har köpt på Verktygsladan i Karlsborg. Skallen på dessa är stor och kanske en aning för tunn, vilket resulterar i att skallen kan vika upp sig ibland. Jag vet inte om andra fabrikat funkar bättre. Om du köper att annat spikfabrikat, kan jag skicka dig ett band av mina så kan du jämföra och lägga ut resultatet på forumet.

3. Det är en bra funktion som jag saknar på min Framing nailer. Det är en speciellt bra funktion på en pappspikmaskin som man spikar snabbt med. Annars riskerar man bara att göra en massa hål i takpappen utan att det kommer några spikar.

4. I Sverige är Motek generalagenter för Bostitch. Motek säljer ingenting genom vanliga affärer, utan vill bara leverera direkt till byggena. Det är inte alls säkert att det går att köpa reservdelar av dem i Sverige. Kanske kan det vara en bra idé att beställa ett rebuild kit tillsammans med pistolen. Jag har inte gjort det, utan väntar snällt på att den först skall gå sönder. Så länge man inte glömmer att olja pistolen ordentligt ser jag ingen anledning att den skulle behöva en renovering under min livstids takomläggningsprojekt.

Bostitch har mycket gott rykte i USA, även om många anser att Hitachi och Max är de främsta. Anledningen till att du inte känner igen Bostitch är just Moteks affärsmodell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.