Börjar dra ihop sig (nästa sommar) till att byta tak både på vårt hus och på mina föräldras. Då jag vet av erfarenhet av andra renoveringar hemma att tidsplanen aldrig stämmer. Så för att vara på den säkra sidan att inte stå utan eller bli tvungen att hyra under vädligt lång tid så har jag nu beställt en Senco RoofPro 450 spikpistol för takpapp från Tools-plus.com.

http://www.tools-plus.com/senco-roofpro450.html

Räknade att prislappen skall hamna på 2.300:-. Efter avslutade takrenoveringar blir det nog till att sälja den eller låna ut den för en mindre avgift till vänner och bekanta.

Får se hur billigt (dyrt) det blir när jag väl har spikpistolen i handen.

// Snozzi
 
Finfint hjälpmedel, vi kör med en 455XP och den går som tåget.
 
En pappspikpistol är värd sitt pris. Särskilt med tanke på den lilla känslan av panik som alltid vidlåter takomläggningar.

Enligt min erfarenhet så ersätter en spikpistol en man med hammare.
 
Håller helt med om 1 pistol - 1 man. Men - när det gäller pappistolen tror jag faktiskt den är ännu effektivare.
Vi är två som pappar - en går före och rullar ut, och den andre går efter med pistolen och näster.
När våden är på plats och nästa våd förbereds skjuts våd 1 färdigt och man är klar ganska samtidigt för nästa våd.!!

Slå det med en hammare och fickan full med pappspik mitt i smällkalla vintern ;)
 
hur funkar på fyllnig med pappspik på papppistolen? är det lös pappspik eller på band?
 
Verktygsladan var ett bra tips. De hade skapligt pris på den rullbandade pappspiken. Den brukar vara svindyr.
 
är det något man ska tänka på när man ska handla takpapps spistol?? inga speciella grader på banden ? hittade på verktygsladan bara 15 graders , är det dom enda som finns ?
 
15 grader är standard, de passar till alla märken. Vanlig spik och dyckert finns däremot i ett antal olika vinklar.
Kan tippsa om att det går att köpa picka till bra pris på verktygsladan också.
 
Nu har spikpistolen anlänt.

Lade ordern den 2//10 hos Tools-plus och den anlände idag (12/20) så 10 dagar tog det att få hit den.
Än så länge har den kostat mig 1.784:- återstår att se vad tull och momsen landar på har inte fått betala något ännu så bör komma på faktura i sådana fall.

// Snozzi
 
Har du den i handen så har du nog klarat dig från både moms och tull. Om den fastnar i tullen så får du hem ett brev+inbetkort som ska betalas innan den skickas vidare hem till dig. Så var det då för mig iaf. Dock två år sen men ändå.
 
jag fick mitt inbetalningskort med tull å moms nästan 3 veckor efter ja hade fått mina grejer så ropa inte hurra riktigt än...
 
Ok, kanske de har ändrat förfarandet. Tullen vägrade skicka mitt paket förrän jag hade betalat.
 
jag fick hemlevererat min hammare via postens bud och skulle även betala dom vid leverans
 
Jag fick ett paket med Fedex och det var samma sak där, dom skulle fakturera tullen och momsen senare. Det har gått 2 veckor nu och jag har inte sett nån faktura än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.