19magnus skrev:
Var väldigt slappt inlägg från mig, vart ute sen klockan 6 till 18 och lagt falsat tak så en var lite trött och jag ber om ursäkt för det.

Generellt, inte någon som behöver ta åt sig, så är "mycket pengar för hantverk " ett problem, man letar billiga alternativ till saker som fungerar där det behövs, tex click taken, lägger plåt som är skruvad rakt igenom direkt på pappen...
Det är att be om bekymmer, och med det sagt så är det inte dyrare att köpa traditionella hantverk som håller.

Tex koppar, jättedyrt att lägga, mera arbete för tex plåtslagaren då det är massa moment att ta hänsyn till för ett hållbart tak, dyrt material, men man har inget underhåll så som målning. Utan man klarar sig med att hålla koll på taket och få bort löven tex så att regnvatten inte blir stående. Så i längden jämfört med lackad plåt så blir kopparna billigare per m2.

Betala för ett hållbart tak, tänk inte billigt nu, tänk billigt sen.

Över and out
Det är lugnt, jag hade ju inte behövt ta åt mig heller...

Jag håller med dig i allt, fast när man står där med husrenoveringens alla utgifter samlade så är det lätt att välja med plånboken...

Oavsett vilket så önskar jag TS lycka till. Over and out härifrån också 😃
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Vad är då kostnaden inkl förläggning? En vanlig siffra som man ser för takbyte med betongpannor är ca 800kr/kvm. Var landar man med pannplåt? Är arbetskostnaden likvärdig som betongpannor?

Om jag förstått rätt så är ju underarbetet detsamma, dvs underlagspapp+ strö- och bärläkt. Borde bara vara själva utläggningstiden som diffar något?
 
Jag lägger just nu ett Plannja Trend på min friggebod.

Har precis börjat, men några erfarenheter kan jag dela med mig av.

Anledningen till att jag valde klickplåten var att:

1. Det är kul att testa något "nytt"
2. Jag är allergisk mot plåt som ser ut som takpannor samt korrugerad plåt. Fruktansvärt fult.
3. Tegelpannor, som var mitt önskan, inte kan läggas på tak med så flack lutning som jag har.

Att beställa plåten har varit ett rent helvete. Jag har pratat med två leverantörer (en på nätet, en vanlig välsorterad bygghandel). Ingen av dom verkar kunna ta fram en materialspec själva utan man är beroende av Plannja för detta. Jag har tappat räkningen på hur många offerter som har skickats till mig innan det blev rätt, detta till trots tydliga punktlistor med fel att korrigera från mig.

När plåten väl fanns för avhämtning hade plåtar som låg i träboxen skrapskador - dessa kan bara uppstå hos plannja innan paketering. Nockplåtar skickades som ett separat kolli med endast plast runt => skrapade innan jag hämtade hos byggvaruhuset.

Monteringen är enkel på ett rakt tak. Jag har ett tak i vinkel så hälften av plåtarna måste diagonalkapas och det tar förstås tid. Hade jag haft ett rakt rektangulärt tak hade jag lagt mina 18-20kvm på några timmar. Det är enkelt och går fort, speciellt när plåtarna är <3m.

Jag har nu hunnit lägga några plåtar och kan iallafall konstatera att slutresultatet kommer bli toppen. Det kommer se bra ut vilket var målet med att betala lite extra för plåten jämfört med korrugerad plåt eller bara papp. Mina kvm kostar cirka 8ksek så billigt är det inte.

Jag håller också med plåtisarna ovan i tråden, ok att lägga på enklare ytor som små utbyggnader, garage, friggor etc men jag skulle aldrig lägga det på ett stort hus med många genomföringar etc.

Jag gillar inte att man skruvar genom taket och på denna variant jag har med rak bottenkant (inget omvik runt fotplåten) ska det dessutom sitta en skruv med packning längst ner bredvid "falsen" för att låsa denna i botten. Det är i min värd inte en lösning som funkar hur länge som helst.

Att tänka på är också att priset per kvm åker upp vid på mindre ytor pga att man får en straffavgift för embalage/transport på ytor under 50kvm (tror jag det var).
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Om priset är avgörande, då lägger du någon form av pannplåt, eller korrugerad. Klart billigast.
Om vad som helst i övrigt är avgörande, då väljer du antingen ett halvfabrikat i form av "klick-tak", dvs typ Plannja Trend, eller ett hantverkslagt dubbelfalsat, men det är också klart dyrast. Komplett färdigt får du nog räkna med 1000-1500:-/kvm för ett sådant. Men det var ett tag sedan jag hade full koll på detta, så prisnivåerna kan ju ha förändrats.
 
Gjorde lite priskoll för ett tag sedan för att se skillnaderna.

Räknat = 10x10m 15grader lutning
103,5 m2

Moniér

Betongpannor

Järnö Elegant Svart
15.300kr

Tegelpannor
Zanda rustikk granulerad svart
34.600kr

Kami (pannplåt).

Plåttak (Aluminium)

Kami.se AluPLEGEL Svart
Takavvattning takstege och snörasskydd
11.000

Plåttak
Kami.se PLEGEL Svart
Takavvattning takstege och snörasskydd
35.500
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.