Börjar bli dags att byta tak på mitt 60-talshus. Betongpannor idag men jag funderar på plåtalternativet.

Någon som vet om det är stor prisskillnad mellan dubbelfalsad plåttäckning och förläggning med takpanneplåt? Ligger skillnaden i materialkostnad eller arbetskostnad?

Hälsningar Henrik
 
Takpanneplåten är mycket billigare. Och mycket fulare. Plannja Trend är en trevlig variant, ser ut som falsad plåt men kostar bara lite mer än takpanneplåten. Finns dessutom i flera färger, samt med integrerad solvärme.

Några exakta prisuppgifter får du inte av mig, har inte kommit så långt i mina takbytesplaner än :)
 
Sen finns det pannplåt som jag tycker är kanon. Vi köpte på Ekonomistål till en hygglig peng. Eftersom den är svagt "välvd" mellan åsarna kan man lägga den direkt på svallen/takpappen.

Mvh

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grehn och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Håller med om att falsad plåt är snyggare. Vet du om det är nån skillnad i förläggningskostnad för takpanneplåt vs. Plannja trend?
 
Intressant! menar du att man lägger plåten på den gamla pappen eller att man lägger ny underlagspapp?
 
Ja den typen av pannplåt har man ju sett förr i galvat utförande. Den är ju snygg men jag förknippar den med gamla ladugårdar.. Fast en svartmålad variant skulle ju kunna vara något....
 
Håller också med övriga om att falsat är klart snyggast. För oss var det en kostnadsfråga då vi fick ett uppskattat pris på ca 400 kr/m2 för falsat medan pannplåten kostade ca 100 kr/m2 (2009). Vårt H-formade hus har en takyta på 360 m2 så priset blir ju viktigt i det hela... Ja, det var vanligast på ekonomibyggnader från början, men läggs nu mest på boningshus.
Nja, det vore nog inte så bra att lägga på den gamla pappen eftersom den åldras och därför bör bytas ut efter hand. Det blir också kondens under plåten så det är viktigt att pappen är bra och tät. Fast det är säkert från fall till fall beroende på hur det ser ut under.
 
Oj-det var stor prisskillnad i materialet...

Vad går snabbast att förlägga-arbetskostnaden är ju en betydande del nu då ROTavdraget minskas...
 
Att jämföra TP-plåt med bandfalsat är ju som att jämföra IKEAs laminatgolv med fiskbensparkett...
 
  • Gilla
thomasx och 4 till
  • Laddar…
Henrik1979 skrev:
Tack för ditt svar. Håller med om att falsad plåt är snyggare. Vet du om det är nån skillnad i förläggningskostnad för takpanneplåt vs. Plannja trend?
Takpanneplåt är ett system som funkar och går att få tätt. Plannja trend och andra klick tak är riktig skit som inte bör finnas omöjligt att få det riktigt bra runt hinder.
 
  • Gilla
Coolkeys
  • Laddar…
Henrik1979 skrev:
Vad går snabbast att förlägga-arbetskostnaden är ju en betydande del nu då ROTavdraget minskas...
Utan tvekan pannplåten. Den beställer du i den längd du vill ha upp till 6 m, så det är bara att köra på med självborrande plåtskruv.
 
Billig billigare bäst.....Eller?
gäller det bara huset ni bor i och har er familj och alla ägodelar i, så kör på nått billigt smäck, man ångrar sig aldrig.....
 
19magnus skrev:
Billig billigare bäst.....Eller?
gäller det bara huset ni bor i och har er familj och alla ägodelar i, så kör på nått billigt smäck, man ångrar sig aldrig.....
Vem pratar om "nått billigt smäck"? Har du någon aning om vad du pratar om? Vet du hur Ekonomiståls pannplåt är? Vet du vilken kvalité deras pannplåt har? Alla har inte råd att betala 4 gånger pengarna för utseende. Känns extremt lågt att sitta hemma på kammaren och klanka ner på en diskussion, så har du inget konkret att komma med är det väl bättre att strunta i det. Lite nivå på inläggen kunde man väl ändå vänta sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Var väldigt slappt inlägg från mig, vart ute sen klockan 6 till 18 och lagt falsat tak så en var lite trött och jag ber om ursäkt för det.

Generellt, inte någon som behöver ta åt sig, så är "mycket pengar för hantverk " ett problem, man letar billiga alternativ till saker som fungerar där det behövs, tex click taken, lägger plåt som är skruvad rakt igenom direkt på pappen...
Det är att be om bekymmer, och med det sagt så är det inte dyrare att köpa traditionella hantverk som håller.

Tex koppar, jättedyrt att lägga, mera arbete för tex plåtslagaren då det är massa moment att ta hänsyn till för ett hållbart tak, dyrt material, men man har inget underhåll så som målning. Utan man klarar sig med att hålla koll på taket och få bort löven tex så att regnvatten inte blir stående. Så i längden jämfört med lackad plåt så blir kopparna billigare per m2.

Betala för ett hållbart tak, tänk inte billigt nu, tänk billigt sen.

Över and out
 
  • Gilla
Coolkeys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.