Jag har kaklat halvvägs upp, med trälist som avslut. Övre halvan är det tapet och sen taklist. :)
 
Det absolut vanligaste är nog ändå att man skär plattorna snyggt och sen lägger målaren en snygg latexfog i samband med att taket målas tycker jag...

Taklist passar vid paneltak som några nämner men i övrigt tycker jag personligen att lister är något som används för att dölja något som gjorts slarvigt och fult bakom, men det är min åsikt.

Det är ju dessutom mer jobb att passa till lister än att skära plattorna efter taket tycker jag, så jag förstår inte hantverkarens tanke med att det skulle bli dyrare utan lister...
 
Vår byggare anser att han måste vara nogrannare med kapningen av plattor om vi inte ska ha taklister (vilket vi inte ska ha) och att det därför blir dyrare, sen vet jag inte hur många kronor vi får tillbaka på listerna heller. Jag tycker som så många andra här att det mest låter som plattläggaren är lite lat om han vill gömma slarv bakom lister :(
 
Jag kaklade vårt badrum själv, alla plattor är naturligtvis snyggt kapade även fast vi har taklist. Det tar väl inte speciellt mycket längre tid att kapa dom snyggt, plattan ska ju ändå läggas i skäraren, ritsas och knäckas eller tänker han bara bryta av dom mot nåt hörn om Ni har list? :rolleyes:
OM jag skulle köpa en sån tjänst så skulle det i så fall vara j-t snyggt i takvinkeln efteråt, inte en enda liten, liten repa, spricka, förskjutning av fog, etc etc etc.
 
En fog blir väl knappt en cm bred, och att skära plattor med en marginal på +/- 4 mm borde väl en plattsättare klara utan att ta extra betalt för det, kan man tycka...
 
Jan-Å skrev:
Jag kaklade vårt badrum själv, alla plattor är naturligtvis snyggt kapade även fast vi har taklist. Det tar väl inte speciellt mycket längre tid att kapa dom snyggt, plattan ska ju ändå läggas i skäraren, ritsas och knäckas eller tänker han bara bryta av dom mot nåt hörn om Ni har list? :rolleyes:
OM jag skulle köpa en sån tjänst så skulle det i så fall vara j-t snyggt i takvinkeln efteråt, inte en enda liten, liten repa, spricka, förskjutning av fog, etc etc etc.
Den yrkesman vi anlitade att kakla badrummet använde sig av vinkelslip för att kapa kakelplattor. Fattar inte varför, då det flisade så det stod härliga till samt att han fick springa ut till trädgården för varje platta som skulle kapas. Dock dolde latesfog de taskiga kapningarna men jag fick ett visst avdrag på priset ändå.

När jag kaklade köket fick jag låna en sån mojäng man knäcker kakel med. Lägg plattan, ritsa och knäck. Busenkelt och blev jättefina kapytor.

Ibland fattar man som lekman inte mycket.....

/Steve
 
mhg_3 skrev:
Men det har jag svårt att förstå hur det ser ut? Har du några bilder? Hur sjutton är de uppsatta?
Inga bilder men det ser ut som taklistkurva fast de är uppdelade i kakelplattsektioner, den är fäst i väggen med bruk på undre delen och det ligger en silicon tätning ovanför (men den är typ dold, om du förstår)
 
Jag har taklist i alla mina tre badrum, men inte för att dölja dåligt kapade plattor utan för att jag tycker att det är snyggt och passar bra till våra 1800-talshus. I ett nybyggt hus kanske det inte är så nödvändigt. Jag sätter taklisten först och kaklar därefter upp till taklisten minus 5 mm samt lägger därefter en latexfog mellan kakel och list. Denna fog har inte spruckit pga husrörelser.
 
steve5432 skrev:
Den yrkesman vi anlitade att kakla badrummet använde sig av vinkelslip för att kapa kakelplattor. Fattar inte varför, då det flisade så det stod härliga till samt att han fick springa ut till trädgården för varje platta som skulle kapas. Dock dolde latesfog de taskiga kapningarna men jag fick ett visst avdrag på priset ändå.

När jag kaklade köket fick jag låna en sån mojäng man knäcker kakel med. Lägg plattan, ritsa och knäck. Busenkelt och blev jättefina kapytor.

Ibland fattar man som lekman inte mycket.....

/Steve
Då var han ingen yrkesman heller för en plattsättare utan en ordentlig kakelskärare är ingen yrkesman... :xq(;^;)p

Det är ungefär som en snickare utan hammare... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.