Hej vi har nyss flyttat in i ett hus där jag ska skruva upp en taklampa i vardagsrummet.
På väggen sitter där en dimmer med en svart sladd i L och en röd i den andra symbolen.
I taket har jag tre svarta, två blå, en röd, en vit och en gul/grön.
Jag koppla in en svart sladd från taket i den delen på lampan som det står ett L på, den gul/gröna på motsvarande färg (antar det är jorden) och den röda sladden i N från lampan.
Då händer följande, lampan fungerar men då man dimmar fluktuerar ljuset. Slår man på/av strömmen via dimmern på väggen slår man på/av strömmen i hela rummet.
Vad gör jag för fel?
 
  • Eluttag i tak med uppkopplade färgkodade sladdar och en terminalblock mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar i taket för en taklampa med flera synliga kablar och kopplingsplintar, innan installationen är slutförd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimmer i vägg med svart och röd sladd ansluten, inlägg om installation av taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bild på dina kopplingar och lägg upp här.
 
S
Två på tråden :)
Du har fått lite fel med trådarna
Häng ut tamparna i taket och dimmern , ta foto på det , annars går det inte att se
 
Vet inte om det går att se tydligt nog
 
  • Öppet takuttag med synliga kablar och ledningar kopplade med skarvklämma och isoleringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabeldragning och synliga trådar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadu, det ser ju litet stökigt ut. Hur såg det ut innan du började skruva in din nya lampa?
Det lösa blåa ledaren var satt den?
 
Den var lös som den ser ut. Det enda jag har gjort var att tejpa änden på den. Och plocka ut en av de svarta för att koppla in.
 
OK, så vi kan utgå från att det var en fungerande koppling innan du påbörjade arbetet?
Att det flimrar kan beror på vilka ljuskällor du har. Är du säker på att dom är dimbara?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Inte helt 100 på om de är dimbara, det är Led Gu10 3W. Men dim funktionen är inte så viktig för oss som att strömbrytaren bryter strömmen i hela rummet.
 
Vi vet inte om kopplingen var fungerande innan då här inte varit någon lampa inkopplad som vi sett fungera.
 
Nyss flyttat in tolkar jag som att ni har köpt ett gammalt hus.
Fick ni det besiktigat eller var det belagt med någon friskrivningsklausul.
Med anledning av de bilder du visar så tycker jag att du ska kolla elen så att allt är rätt installerat.
Ser ut att vara lekmannamässigt utfört.
 
Ja förra ägaren har renoverat upp huset, jag antar att de kopplat in dimmern på väggen men inte lampa i taket.
Vi hade två olika besiktningar utförda innan inflytt men ingen av dem har kontrollerat el dragningen.
 

Bästa svaret

Ring en elektriker innan du bränner upp hela huset.. Mitt tips. /Elektrikern

För att hjälpa lite på traven så:

I taket kommer troligtvis en av de svarta (fasen) från centralen (mest troligt det rör det kommer Svart, Blå och Gulgrön ifrån)

I taket, det rör som både en svart och röd går in i går mest troligt till dimmern. Där är den svarta fasen fram till brytaren, och den röda är tändtråden som kommer tillbaka från brytaren (i stort sett en fas, fast kallas tändtråd när den kommer från en dimmer/brytare).

Dvs, i lampan kopplas mest troligt då Röd till L, Gul/Grön till Jordsymbolen och den lösa Blå (Nolla rent färgmässigt) till N.

Led brukar krångla dels som någon sa om ljuskällan inte är dimbar men är kopplad via dimmer.
Eller om nolla saknas, vilket det verkar göra i detta fallet.

Som det ser ut nu så har du två faser och jord inkopplat i lampan. När fas nunmer två går igenom brytaren via tändtråden och tillbaka upp, sammankopplat med central så sker troligt ett totalt bryt på den gruppen i centralen.

Sen om det är nån hobbymeckare som dragit tåtarna och inte använt rätt färger kan jag inte svara för. Koppla på egen risk.

Röd färg brukar oftast i gamla installationer vara jord, innan det blev standard med gul/grön.
Vit brukar idag ofta användas som tändtråd.

Frågor:
Diazed (proppar) eller Dvärgbrytare i central?
Jordfelsbrytare?
Sitter det ett jordat uttag under dimmern? Utan över huvud taget?
Vad är det som blir strömlöst i rummet som du nämner?
Vart går den vita kabeln?
 
Redigerat:
  • Gilla
_Elman_ och 1 till
  • Laddar…
N Nevyn79 skrev:
Den var lös som den ser ut. Det enda jag har gjort var att tejpa änden på den. Och plocka ut en av de svarta för att koppla in.
Här ligger troligen felet. Vad exakt menar du med att "plocka ut en svart"? Var satt den?

Du behöver rita upp ett kretsschema där du först identifierar var matningen kommer från. Man kan tro att den kommer från röret till vänster i taket med svart, blå, grön/gul, men utifrån ditt symptom verkar det inte så. Det låter som att du lyckats koppla in dimmern på matningen till alla andra uttag i rummet och att matningen kommer nedifrån in i dimmerdosan. Det finns inget utrymme för att gissa mer här.
 
Bo siltberg, precis som du skrivet kommer nog matning från det rör med svart, blå och gulgrön. Fasen vänder sedan genom lampan, in i den röda som figurerar tändtråd i dimmern. Den svarta kommer sedan tillbaks och sitter med torixskarv till den andra svarta som matar uttagen.

Därav bryts uttagen när dimmern är av.

Lösningen här är troligtvis att alla svarta (faser) ska ihop i torixskarven.
Den lösa blåa ska kopplas in på på N i lampan. Den röda kabeln ska kopplas in på L i lampan.
Jorden sitter rättkopplad.

Den vita (eventuellt övermålad blå?) är väl nolla ner till uttagen. Man ser ju bakom dimmern att den vita är skarvad till blå där. Samt att den ena svarta är skarvad över till brun. Vilket är orsaken till att jag tror att det sitter ett uttag under dimmern.
 
N Nevyn79 skrev:
Ja förra ägaren har renoverat upp huset, jag antar att de kopplat in dimmern på väggen men inte lampa i taket.
Vi hade två olika besiktningar utförda innan inflytt men ingen av dem har kontrollerat el dragningen.
Då är det bästa att få en elbesiktning utförd.
Det kan finnas annat i huset som också är i behov av översyn.
Så mitt råd är att ta kontakt med en elfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.