Förlåt, varit otydlig med vad jag ville med bilderna. Jag ville veta om det är fel gjort då jag håller på och dividerar med de som la taket för 2 år sedan och de påstår att det inte är några fel och säger att de kan laga där det läcker men vi har ju ingen aning om var vattnet kommer in, bara var det till slut hamnar och läcker in inomhus. Jag vill att dom ska göra om hela taket... Vad tycker ni är rimligt?
 
Be dem ta fram monteringsanvisningen och jämför med hur det är utfört.
För övrigt är det inte en svetsad papp som ligger, vilket jag aldrig skulle betala pengar för....
 
M
Nu är jag helt novis på papptak, men ska inte dem alltid läggas omlott innan dem limmas med någon tätmassa?
Kan vara jag som ser fel, men på väldigt många bilder verkar dem ju ligga kant i kant, tom utan tätning?
 
S
Jo dom ska alltid ligga omlott, dessutom får INGEN skarv hamna med den överlappande kanten i riktning MOT fallet, så att vatten kan bli stående mot skarven. Är det dessutom ingen svetsad papp vettefan vad det är för pajasar, tar man in en firma för att lägga ytpapp så ska den tamejfan svetsas.

Jag tycker det är svårt att avögra på bilderna, men ligger ytpappen verkligen kant i kant? isåfall är hela taket fellagt o det finns inte en chans att få det tätt. Men har svårt att tro att ens de sämsta hantverkarna kan vara så dumma.
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
S
Avslutningen vid takfoten är dessutom fel såvitt jag kan se, pappen får absolut inte sluta kant i kant med fotbrädan eller vad det nu är för bräda där. Antingen ska pappen hänga över en bit ner i rännan, för att få droppkant, eller så ska det finnas en fotplåt, jag hade valt fotplåt då det känns mer gediget.
 
SueCia skrev:
Jo dom ska alltid ligga omlott, dessutom får INGEN skarv hamna med den överlappande kanten i riktning MOT fallet, så att vatten kan bli stående mot skarven. Är det dessutom ingen svetsad papp vettefan vad det är för pajasar, tar man in en firma för att lägga ytpapp så ska den tamejfan svetsas.

Jag tycker det är svårt att avögra på bilderna, men ligger ytpappen verkligen kant i kant? isåfall är hela taket fellagt o det finns inte en chans att få det tätt. Men har svårt att tro att ens de sämsta hantverkarna kan vara så dumma.
Nej det är överlappat överallt men det hjälpte uppenbarligen inte för att hålla tätt.. Där sticker ut lite tjära på ett ställe så det borde väl vara papp de bränt men inte tillräckligt? Eller det kanske är klister jag sett? Ska försöka ta en bild på det. Det är ju plåt längs hela kanten vid takfoten som pappen vilar på. Där jag håller upp med tummen. Eller du menar kanske inte det?
 
Redigerat:
Måste företag alltid ha en monteringsanvisning på gjorda arbeten? Har dock svårt att tro att de har någon..
 
M
Anselius skrev:
Måste företag alltid ha en monteringsanvisning på gjorda arbeten? Har dock svårt att tro att de har någon..
Tror han refererar till tillverkarens monteringsanvisningar.
 
M
Bild 2, första inlägget: här ser det ut som att överlappningen ligger mot fallets lutning, eller är det ögat som lurar mig?

Bild 1, inlägg 7: här ser det ut som att pappen ligger kant i kant och till och bågnar upp i skarven? Under din arm
 
M
Bild 1, inlägg 11 - detta tordes ses som helt förödande om du får in fingrarna där. Det är ingen fråga om att det kanske kan komma in vatten, det kommer in vatten där.

Bild 1, inlägg 12 - det är inte alls omöjligt att vattnet kommer in vid skorstenen och rinner ner dit om det är lika dåligt tätat på båda sidor om skorstenen.
Vatten kan på ett modernt tak (dvs inte spånt eller plank som underlag) rinna ganska långt innan det märks på insidan.

Verkar alla andra skarvar och fogar täta runt skorstenen förutom den i inlägg 12?
 
M
Nu när jag tittade på bild 12 igen så ser det nästan ut som att det är en bubbla hela vägen från glipan du påvisar ner till området där du sa att ni trampade in vatten?

Alltså diagonalt från skorstenens vänstra del och ner mot höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.