4 48:an skrev:
Sista punkten är ok. Planen är från början av 60-talet och det var småstugor med utedass då så de har inte tänkt på sådant då.

Kan det vara så att en åtgärd kan bli godkänd som Bygganmälan för attefall fast inte som bygglov?

Borde man inte neka på samma grund då?
Det jag klurar på. Det ska inte bedömas på samma sätt som ett bygglov, kan vara skillnad för er. Får kupan plats mellan två takstolar ?
 
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
Kan du lägga upp kommunens svar och ev hänvisning till PBL.
 
H
4 48:an skrev:
Ansökan om takkupa avslogs pga att den är mer än 0,7 m över vindbjälklaget och planen bara tillåter ett våningsplan.

Vi tänkte att en kupa på loftet skulle vara en biyta, men eftersom den blir ”möblerbar” (det får plats en säng), fick vi avslag.

Finns det något prejudikat kring hur ytomfattande något måste vara för att räknas som våningsplan? Kan det vara en ”våning” om det är 2-4 kvm och huset totalt är 80 kvm?

(Byggnaden har öppet till nock i halva huset och ett loft ovan sovrummen i andra halvan men bara ståhöjd 0,5-1 m utmed kanten på loftet så man kan passera just där).

(Länk till förklaring av domen i MÖD om 0,7 m och möblerbarhet: [länk])
Detta kanske kan hjälpa dig något. Hos Boverket finns det också hänvisningar till rättsfall.
https://www.boverket.se/sv/om-bover...d-totalhojd-vind-suterrangvaning-och-kallare/
https://www.boverket.se/sv/sok/?query=Takkupa
 
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det jag klurar på. Det ska inte bedömas på samma sätt som ett bygglov, kan vara skillnad för er. Får kupan plats mellan två takstolar ?
Jag är osäker.
 
4 48:an skrev:
Kan det vara så att en åtgärd kan bli godkänd som Bygganmälan för attefall fast inte som bygglov?
Ja. En attefallsåtgärd kan vara planstridig. Så släpp bygglovet och överklagandet och bygg färdigt tillbyggnaden utan kupan. Sen byggs kupan efter anmälan istället.
 
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja. En attefallsåtgärd kan vara planstridig. Så släpp bygglovet och överklagandet och bygg färdigt tillbyggnaden utan kupan. Sen byggs kupan efter anmälan istället.
OK. Jag förstår inte riktigt. Så jag kan få avslag på bygglov. Men få ok på attefallsåtgärd?
 
Ja, ett bygglov måste hålla sig inom de begränsningar som detaljlanen för området ger. Ex. byggnadshöjd.

Attefalls åtgärder (attefallshus, tillbyggnader osv) som håller sig strikt inom de begränsningar som finns i det regelverket behöver inte följa detaljplanen.

Det är två fundamentalt olika regelverk.
 
  • Gilla
48:an och 3 till
  • Laddar…
4 48:an skrev:
OK. Jag förstår inte riktigt. Så jag kan få avslag på bygglov. Men få ok på attefallsåtgärd?
Det möjliga problemet med attefallskupan är väl att det inte får involvera ändring av takstolarna. Så om det fungerar är beroende på hur det är planerat, dvs hur bred kupan är och var den är placerad...
 
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, ett bygglov måste hålla sig inom de begränsningar som detaljlanen för området ger. Ex. byggnadshöjd.

Attefalls åtgärder (attefallshus, tillbyggnader osv) som håller sig strikt inom de begränsningar som finns i det regelverket behöver inte följa detaljplanen.

Det är två fundamentalt olika regelverk.
Tack!
 
Så ta höjd för kupan vid konstruktion av tillbyggnaden så inget ingrepp i det bärande behövs för att uppnå er tänkta utformning av kupan
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.