Rickard.
Letar i mitt minne men jag kan inte minnas jag sett en sådan då fläktarna "brukar" sitta på en kanal (spirorör). Här verkar det som att volymökningen i lådan ska verka som ljuddämpare, eller det är i alla fall så jag tolkar det.

Vill du köpa denna fläkt så tycker jag (för vad det nu skulle vara värt :p) att du köper hela kittet och tar kontakt med försäljaren om installationen/funktionen. Tätningen utvändigt är i alla fall en enkel match bara du hittar någon som är villig att ta på sig det.

(skrev om då jag missförstod)
 
Jag har försökt den vägen (suck). Fjäråskupan rekommenderade Elon men eftersom jag behöver en baldakin invändigt eftersom taket bara är 30 cm så blev installationen för svår.
 
Rickard.
Förstår inte riktigt problemet, lådan går ju montera väldigt högt om det behövs, t o m över taket om det absolut inte går annars. Ett kallraspjäll bygger ju inte många cm så det är ju bara själva filterhållaren som tar höjd och utan fläkt kan den ju inte behöva så mycket, tänker jag.
 
Kanske vara är min okunskap som gör att det känns lite skrämmande att milimeteranpassa alla delar genom taket utan möjlighet till justering eller flexibilitet.

Taket är utifrån och in:

takpapp
Underlagspapp
23mm råspont
50-60 mm luftspalt
Isolering 250 mm
Råspont 17mm
Innertak 11mm

Eftersom taklutningen är minimal kommer lådan bara sänkas ner 10-20 mm ner i luftspalten.
 
I monteringsanvisningarna står det att spiroröret ska sluta 120-125 mm ovanför innertak men då tror jag de inte räknat med kalltasskyddet.

dessutom får jag inte ihop det måttet med deras skiss som säger att kåpan är 100+60mm.
 
  • Steg-för-steg monteringsanvisningar för köksfläkt med mått och detaljerade illustrationer på varje steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttskiss:
 
  • Måttskisser med dimensioner för belysningsinstallationer sett från sidan och ovanifrån.
Rickard.
Jag kanske är optimist men jag tror inte det är någon milimeterpassning här, är sällan sånt på vent men det är ju inte heller ett jättelitet projekt. Eftersom det är insidan som är viktigast är det väl bara att börja där och jobba sig uppåt då kan ju som inget hamna fel. Har man inte 100% koll brukar dom sista luckorna fyllas först när man har produkterna i händerna, det är då min erfarenhet.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Mm precis. Ska utforska lite till. Men bara kåpa, motor och trumma kostar knappt 30k så man vill ju ha lite koll på att det ska funka.

jag har en takregel där någonstans också :)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.