Hur tätar man mellan papptaket och den där plåtlådan?
 
Rickard.
Man klär in den i papp som på bilden. Om den är bra eller inte vet jag inte men jag skulle säga att det vanligaste är att bygga en låda av plyfa med ett plåtlock för ändamålet och ett vanligt isolerat rör.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ah ok, skär man bort den pappen som ligger eller ställer man bara huven på och lägger ny papp runt?
 
Rickard.
Förstår inte riktigt vad du syftar på men oftast går ju lådan genom taket (se bilderna) så man måste ju ta bort papp och råspont för att få igenom den.

Det går såklart att bara ställa ovanpå också och då behöver du bara riva så du får igenom det du ska ha igenom.

Vet inte om det hjälpte :p
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Alla funderingar är välkomna. :)

Tänker att den där instruktionen som följer med inte riktigt går att använda för platta papptak. Känns ju lite konstigt att jag ska skinnen med plåt när resten av talet bara är papp, till exempel.
 
Hade det varit ett runt rör som skulle igenom så ska mannen ha en gummistos.

Svart gummistos med koncentriska ringar för genomföring av rör i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men med den där given i plåt så viker man bara upp pappen på huven.

Är det takfirmor som gör ett sånt jobb?
 
Rickard.
Jag är inte så kunnig på vent eller imkanaler och dess regler men ur ett tätskikt synpunkt ser jag ingen fördel med den du länkade, det är ju inte lådan som ska isoleras utan det är ju kanalen/röret som behöver det.

En takläggare/pappläggare kan såklart hjälpa till men lär inte vilja ta i själva vent. jobbet.

Gummistos funkar bra till oisolerade rör som tex avloppsavluftning men har inget att göra här tycker jag.
 
Hur vet man dimensionen på lådan?
 
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Hur vet man dimensionen på lådan?
Någon cm större än vent röret plus isolering och 30-35cm högt ovanför befintliga papptaket.

Tillägg. Om inte tillverkaren till köksfläkten säger något annat för att deras fläkt osv ska fungera, kanske finns färdiga produkter i nått kitt?
 
Redigerat:
Bygger jag en egen låda så kan jag ju sätta bottenanslutningen högre upp ( i lådan) och därmed få plats med en längre bit flexibelt spiro.

Kan man ens få på ett flexibelt spiro på den där bottenanslutningen eller är den bara till för styva spiro.
 
  • 3D-ritning av en ventilationsskåpsmodul med märkt bottenanslutning och rör för eldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Vad ska du ha för fläkt?
 
Tror inte det ska vara något rör i själva lådan.

röret ansluts i botten.

men det e klart, får jag till det perfekt med genomborrningen så kanske jag kan få till det med ett styvt spiro. Skulle bara kännas väldigt mycket bättre att kunna använda ett flexibelt rör om håltagningen blir några cm fel. De där styva rören går ju inte att flexa 1 mm.
 
  • 3D-modell av en mekanisk låda med röranslutning i botten och markerade skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.