Jag körde med oljehärdad masonit. Spikade läkt på takstolarnas insida mot (ändsponten) yttertaket.
Sen spikade jag fast en läkt i mitten på masoniten oxå mot yttertaket så att den inte kan tryckas upp så luftspalten försvinner, när man sprutar in lösullen. Jag har ganska högt gående luftspalter så att det inte ska blåsa direkt vid isoleringen. Kör man en allt för "lätt" isolering kan den virvla runt om man har lite för låg gående luftspalter.
Jag spikade masoniten med långa pappspik funkade kanon. Sen att jag även tätade extra med byggfog samt silvertape
är nog mest för jag inte gärna lämnar något åt slumpen ;)

Bild före luftspalt
spontklarbio.jpg
Samt med luftspalt
rivavagg.jpg
Här är länken till bygget för mera bilder
http://www.biobygget.se/bion.htm
Mvh Niclas
 
Snailman
ok, tack någon mer som har synpukter?
 
I mitt fall använde jag masonit (inte oljehärdad på ekofibers inrådan) på läkt. Skruvade masoniten med montageskruv (från Biltema) i läkten. Springor får det inte bli för då kommer isoleringen upp i luftspalten (särskilt med ekofiber som är så finfördelat och särskilt inte då den som i mitt fall skulle blåsas in i snedtaksfacken med rejält tryck). Springor löses enkelt med att häfta en remsa vindpapp där det är glipor. Vill i övrigt säga att det för mig är ofattbart att någon människa kan isolera med skivor när det finns lösull. Det är ju inte ens billigare med skivor. Lägg sedan till tiden det tar att isolera med skivor, skära, skarva, lägga omlott och ändå inte fått det riktigt tätt. I mitt fall handlade det om ett gammalt hus (30-tal) där det inte var aktuellt att isolera med tjocklek enligt dagens standard eftersom det hade tagit för mycket takhöjd. Det blev istället ca. 15-18 cm i själva snedtaket (35 cm på tuppvind och 30 cm i kattvindsväggar) men fy satan vad bra det blev att blåsa in ekofiber. Toktätt och packat - färdigblåst såg taket med glespanelen ut som en dunjacka från Fjällräven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.