Det bli på samma sätt som med ett tak med masonittak, köper du ett veluxfönster får du ju med duk att häfta runt fönster med tillhörande plåtar , i toppen en plåtslena som leder ut vattnet förbi fönstret
Det är ju själva plåtarna som tillsammans med duken leder ut vattnet på pannorna som är tätskiktet ,duken under är bar ett extra skydd främst mot yrsnö
Vanligt förfarande
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Charl1e Charl1e skrev:
självklart ska jag följa monteringsinstruktionen, dock verkar det saknad för min undertakstyp, därav frågan här. Att lägga papp upp till nocken är ju det uppenbara alternativet med det innebär ju även en förändring i konstruktionen med tanke på fuktvandring som jag måste kolla upp först.:)
Charl1e Charl1e skrev:
självklart ska jag följa monteringsinstruktionen, dock verkar det saknad för min undertakstyp, därav frågan här. Att lägga papp upp till nocken är ju det uppenbara alternativet med det innebär ju även en förändring i konstruktionen med tanke på fuktvandring som jag måste kolla upp först.:)
Det fins flexibel underlagsduk för renovering av gamla tak. Ditt undertak (plywood?) är det egentliga skyddet mot väder/vatten och bör förstärkas mot futkinträngning i och med att du sågar hål vid montering av takfönster.
Ditt taktegel är enbart ett väderskydd, inte helt tätt, som leder bort merparten av snö/regn vid dåligt väder.
Luftningen bör vara mellan ditt undertak och underliggande isolering. Tag hjälp av takläggare om du är osäker.
Lycka till.
Charl1e Charl1e skrev:
självklart ska jag följa monteringsinstruktionen, dock verkar det saknad för min undertakstyp, därav frågan här. Att lägga papp upp till nocken är ju det uppenbara alternativet med det innebär ju även en förändring i konstruktionen med tanke på fuktvandring som jag måste kolla upp först.:)
 
Här ser du duken nr 3 samt plåtarna nr4
 
  • Illustration av takfönsterinstallation, steg 6 av 12, konstruktionsdetaljer, webbadress, grafisk manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av taksprångsfönster installation, numrerade steg, webbsida i bakgrunden, teknisk ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E egge80 skrev:
Här ser du duken nr 3 samt plåtarna nr4
Duken är jag med på, det är den där översta profilen i sista bilden som jag klurar på, på masonit går den ju att bångla in undr men plyfan är ju lite mera styv, funderar på papp ner till den från närmsta plywoodskarv över.:)
 
Misstänker att ts inte vill leda något regnvatten under pannorna?

Då får du göra som jag gjorde - Ringa en plåtis
 
  • Tak med tegelpannor, fönstertaklucka och skorsten, mot en klar himmel och trädgrenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Misstänker att ts inte vill leda något regnvatten under pannorna?

Då får du göra som jag gjorde - Ringa en plåtis
Plåtarna har jag, det är som sagt tätningen av profilen som ska leda bort eventuellt vatten som letar sig in under pannorna som är bekymret när man inte har takpapp.:)
 
Charl1e Charl1e skrev:
Plåtarna har jag, det är som sagt tätningen av profilen som ska leda bort eventuellt vatten som letar sig in under pannorna som är bekymret när man inte har takpapp.:)
Om du inte har takpapp är det just av den anledningen du bör lägga ny takväv/takpapp från genomföringen upp till nock.
Tegeltak blir inte helt täta och därför behöver du täta ovansidan av undertaket. Tänk "fiskfjäll"
Anlita takläggare om du är osäker.
 
Charl1e Charl1e skrev:
Plåtarna har jag, det är som sagt tätningen av profilen som ska leda bort eventuellt vatten som letar sig in under pannorna som är bekymret när man inte har takpapp.:)
Det är inte velux egna plåtar på bilden jag la upp.
 
Profilen du har nu som ska leda bort vatten som normalt sätta under pappen i överkant. Du ska såga ett snitt o boarden istället över fönstret och trä in den under samt med den där duken. Svårare än så är det inte. Men yttersidorna typ 4-6cm på varje sida ska ligga över. Jag vet att det var väldigt tydligt i instruktionerna.

kunde trä in den under med duken. Samt att jag fick in en regel så jag kunde dra fast plåten. Sen kladda jag i bra taktätning så min ränna lutar lite svagt höger.

Illustration av montering av takfönster med avvattning, isolering och fönsterkrage för korrekt anslutning under takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustrationer visar installation av takfönster med anslutning till takstolar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två andra bilder på hur jag och andra har gjort på forumet.
Takdetaljer nära en betongkant, med svart tätningsmaterial, trä, och metalliska komponenter i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metalltak med träbjälke, luftningsrör och takpannor synliga. Del av hus i konstruktion, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den rännnan sitter på fel håll
 
  • Illustration av golvlister, röd såg, pennlinje och verktyg för mätning eller märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.