harry73
Det var därför jag skrev skriftlig mellan parantes, men många kommuner skriver att det ska vara skriftlig. Och då tror jag att de använder det i sin bedömning om byggnaden är bygglovspliktig eller ej.
 
D Daniel 109 skrev:
Efter som du köpte huset så accepterade du att det ser ut som det gör. När det gäller träd får du ta bort grenar på din fastighet så länge trädet inte tar skada.
Jag antar att du kan sätt upp en deflekterande skiva eller takränna och skicka tillbaka vattnet till grannen ... ?
 
T t451 skrev:
Är precis nyinflyttad i en villa.

1) Grannens stora förrådshus står kant i kant (0 cm) med vår tomt. Taket hänger in över vår tomt och avrinning sker ner på vår gräsmatta.
2) Ett mycket stort träd står också 0 cm från tomtgräns och en mycket stor del av grenverket hänger ner på vår sida på ett sådant sätt att det är svårt att nyttja en stenlagd gång på tomten. Grenarna är i vägen.

Jag har naturligtvis inte tänkt göra mig ovän med grannen det första jag gör ... men är ändå nyfiken på vilka möjligheter jag legalt har?
- Om förrådet byggts med bygglov så kan jag väl inte opponera mig i efterhand? Gissar att det bara är att acceptera.
- Om förrådet byggts utan bygglov kan jag förmodligen få ett beslut på att det ska plockas bort, eller?
- Kan jag kapa grenar som hänger in på min tomt?

Tacksam för kloka synpunkter!
Tobias
Kan du inte sätta en deflekterande skiva eller takränna med stuprör som skickar tillbaka vattnet till grannen ?
 
C Carl Lindstrom skrev:
Kan du inte sätta en deflekterande skiva eller takränna med stuprör som skickar tillbaka vattnet till grannen ?
2 fel blir inte ett rätt. Du får inte leda över ditt vatten på grannen.

Men det går såklart att diskutera lösningar och innan vattnet nått marken är det inte dagvatten och praxis är leda dit det skall ledas.
 
R Rickard Ohlin skrev:
2 fel blir inte ett rätt. Du får inte leda över ditt vatten på grannen.

Men det går såklart att diskutera lösningar och innan vattnet nått marken är det inte dagvatten och praxis är leda dit det skall ledas.
Det är ju inte TS' vatten, det är grannens vatten, som hamnar på TS' tomt...
Krångla så lite som möjligt, ta upp saken med grannen, hen ska lösa det. Du behöver inte åka och köpa hängrännor och klänga på taket och skruva. Låt ansvaret tas där det hör hemma.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
T t451 skrev:
Är precis nyinflyttad i en villa.

1) Grannens stora förrådshus står kant i kant (0 cm) med vår tomt. Taket hänger in över vår tomt och avrinning sker ner på vår gräsmatta.
2) Ett mycket stort träd står också 0 cm från tomtgräns och en mycket stor del av grenverket hänger ner på vår sida på ett sådant sätt att det är svårt att nyttja en stenlagd gång på tomten. Grenarna är i vägen.

Jag har naturligtvis inte tänkt göra mig ovän med grannen det första jag gör ... men är ändå nyfiken på vilka möjligheter jag legalt har?
- Om förrådet byggts med bygglov så kan jag väl inte opponera mig i efterhand? Gissar att det bara är att acceptera.
- Om förrådet byggts utan bygglov kan jag förmodligen få ett beslut på att det ska plockas bort, eller?
- Kan jag kapa grenar som hänger in på min tomt?

Tacksam för kloka synpunkter!
Tobias
På sin höjd kan du begära att grannen monterar upp en hängränna vid takfoten så att du inte får det farliga regnet i din gräsmatta.
 
Alla:
Tack för kloka synpunkter och diskussion. Jag har efter lite efterforskning förstått det som att båda husen ägdes av samma ägare för 6 år sedan och gissar att förrådet byggdes då på detta tighta vis. Det skulle ju kunna förklara att ingen opponerade sig mot placeringen av förrådet.

Som jag skrev kommer jag inte bråka med grannen. Så farlig är inte situationen.

Däremot kommer trädet behöva beskäras på något sätt. Grannen kommer informeras om det och få chans att göra det själv innan jag låter det göras.

Tack,
Tobias
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.