Jag köpte mitt första hus just förra månaden och njöt av huset och alla de nya sysslorna som följer med det. Men det regnade igår och då ser jag att det var ett par kraftiga läckage (dropp dropp dropp) i vardagsrumsdelen av huset. Klättrade upp på taket för att se vad som händer och jag ser flera vattenpölar på det platta taket (lågtutande papp typ), precis liknande hustaken på alla grannhus, så ingen aning om vad som händer. Kommer det kosta mig en njure?

Vänlig ursäkta min dålig svenska, jag håller på att lära mig språket.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Steverino och 2 till
  • Laddar…
Det känns som för lite information för att dra några slutsatser. Men med kombinationen platt tak med pölar och kraftigt dropp inomhus så är det nog tyvärr risk att du får kolla upp priset på den där njuren...
 
  • Gilla
  • Ledsen
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Finna det brunn på taket? Är det stopp i lövsilen så inte vatten kan rinna undan?

Är taket relativt nytt kan man troligtvis laga det om man hittar felet men annars får du nog räkna med att anlita en pappläggare som lägger på ett nytt lager papp.
Kostar inte en njure men är inte heller gratis såklart....
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Finna det brunn på taket? Är det stopp i lövsilen så inte vatten kan rinna undan?

Är taket relativt nytt kan man troligtvis laga det om man hittar felet men annars får du nog räkna med att anlita en pappläggare som lägger på ett nytt lager papp.
Kostar inte en njure men är inte heller gratis såklart....
Taket är 20 år gammalt. Jag hoppades att jag skulle kunna få minst ett par års användning av den för fan.
 
Är det "bara" 20 år, så borde det inte vara slut. Men även om det är ett enstaka lokalt fel, så kan det vara hopplöst att hittadet.

Man kan ju också fundera över hur nytt felet är. Om det funnits en längre tid så borde man se tecken på läckage i innetaket.

Kan det vara något som säljaren demonterat vid flytten? Solpaneler, ngn antenn?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rickard.
O Ov3rkyl skrev:
Taket är 20 år gammalt. Jag hoppades att jag skulle kunna få minst ett par års användning av den för fan.
20 år kan definitivt gå att laga om man bara hittar felet och det inte är alltför stort eller mångs, ibland är det ganska lätt att spåra och ibland inte.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det "bara" 20 år, så borde det inte vara slut. Men även om det är ett enstaka lokalt fel, så kan det vara hopplöst att hittadet.

Man kan ju också fundera över hur nytt felet är. Om det funnits en längre tid så borde man se tecken på läckage i innetaket.

Kan det vara något som säljaren demonterat vid flytten? Solpaneler, ngn antenn?
H hempularen skrev:
Är det "bara" 20 år, så borde det inte vara slut. Men även om det är ett enstaka lokalt fel, så kan det vara hopplöst att hittadet.

Man kan ju också fundera över hur nytt felet är. Om det funnits en längre tid så borde man se tecken på läckage i innetaket.

Kan det vara något som säljaren demonterat vid flytten? Solpaneler, ngn antenn?
Jag klättrade på taket och gjorde en kontroll. Jag kunde inte hitta något visuellt. Jag är orolig att de inre lagren kanske är blöta och att vattnet hittat en väg in. Tog bort det poolade vattnet från taket, så förhoppningsvis slutar det så småningom. Den tidigare ägaren hade inga fixtures som de tog bort. Jag blev förvånad över att taket inte har någon lutning för vattnet att rinna ut. Är det en normal byggmetod i Sverige?
 
  • Tak med stående vatten och skuggor, soligt väder, potentiellt dräneringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det är inte helt ovanligt med mer eller mindre platta tak i Sverige och det funkar men det har byggts många dåliga lösningar innan branchen lärde sig vad som är bra och inte.

Det lilla röret på bilden är det jag skulle undersöka först, därefter skulle jag kolla på hörnet bredvid brunnen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
@
O Ov3rkyl skrev:
Jag klättrade på taket och gjorde en kontroll. Jag kunde inte hitta något visuellt. Jag är orolig att de inre lagren kanske är blöta och att vattnet hittat en väg in. Tog bort det poolade vattnet från taket, så förhoppningsvis slutar det så småningom. Den tidigare ägaren hade inga fixtures som de tog bort. Jag blev förvånad över att taket inte har någon lutning för vattnet att rinna ut. Är det en normal byggmetod i Sverige?
Nej, det ska vara lutning ....men taket kan väl inte vara helt platt? Bor du där det snöar är det än viktigare med taklutning för att få bra avrinning.
 
Vissa takfirmor har upp till 30 års garanti på sina tak. Har du tur kanske de kan hjälpa dig 😊
 
M
O Ov3rkyl skrev:
Jag köpte mitt första hus just förra månaden och njöt av huset och alla de nya sysslorna som följer med det. Men det regnade igår och då ser jag att det var ett par kraftiga läckage (dropp dropp dropp) i vardagsrumsdelen av huset. Klättrade upp på taket för att se vad som händer och jag ser flera vattenpölar på det platta taket (lågtutande papp typ), precis liknande hustaken på alla grannhus, så ingen aning om vad som händer. Kommer det kosta mig en njure?

Vänlig ursäkta min dålig svenska, jag håller på att lära mig språket.
Då kan du vara lugn,detta går som dolt fel om inte tidigare ägare påtalat läckaget,tidigare ägare har ett ansvar att inget läckage var vid köp gäller i 10 år,tidigare ägare ska stå för kostnad av åtgärd👌,får se dock om plåtricard har synpunkt om det oxå,han gillar ju ha synpunkter på det jag skriver,en s,k besserwisser😁
 
  • Haha
  • Wow
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
Då kan du vara lugn,detta går som dolt fel om inte tidigare ägare påtalat läckaget,tidigare ägare har ett ansvar att inget läckage var vid köp gäller i 10 år,tidigare ägare ska stå för kostnad av åtgärd👌,får se dock om plåtricard har synpunkt om det oxå,han gillar ju ha synpunkter på det jag skriver,en s,k besserwisser😁
Varför skulle tidigare ägare ha något ansvar för ett 20 år gammalt tak? Dessutom platt, de får man utgå från atr de kan börja läcka närsom helst.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Kan tänka mig att den tekniska livslängden på ett platt tak kan vara passerad efter 20 år. Att man skulle få det som dolt fel är nog tveksamt.

Det där kan du fixa själv. Åk och hämta en burk bitumenmassa/asfaltklister och börja måla över befintligtakfilt. Ordentligt med massa över skarvar och runt alla genomför gar samt på de ställen där vattnet samlades på bilden.

Tror nog du ska kunna få det där tätt i tio år till.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
Då kan du vara lugn,detta går som dolt fel om inte tidigare ägare påtalat läckaget,tidigare ägare har ett ansvar att inget läckage var vid köp gäller i 10 år,tidigare ägare ska stå för kostnad av åtgärd👌,får se dock om plåtricard har synpunkt om det oxå,han gillar ju ha synpunkter på det jag skriver,en s,k besserwisser😁
Hahaha svider det när andra har olika uppfattning och inte håller med?
Åsikter har jag gott om, men det är jag inte ensam om på det här forumet..
Men det är ju bra att kunna backa sina påståenden med lite fakta(källkritik)
Nu är jag plåtslagare, så papptak brukar jag lämna till Rickard här på forumet...
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
Plåtrickard och Rickard har ju åtminstone koll på vad de skriver till skillnad från vissa andra… Behöver inte inte vara en besserwisser bara för att man har bra kunskap.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.