Precis
 
AndersMalmgren skrev:
Precis
En fundering (ja, jag är urusel på hydrodynamik som märks)

Om man på grund av högt läge har lågt tryck i sin vattenledning,
är det inte sannolikt att man då också har dåligt flöde, så en hydropress inte hjälper mer än korta stunder.
En dusch tar ju fem minuter, så vad hjälper då en "tryckförstärkare" om tillrinningen ändå inte räcker?

Är det inte en hydrofor eller till och med ett litet vattentorn man behöver?

(Bor ca 60 meter högre än det mesta av kommunen i övrigt.)
 
Flödet kan vara stort även om trycket är lågt. Du skulle kunna ha en hel flod utanför dörren som forsar fram med ett högt flöde, men något tryck att tala om är det inte.

Så, även om du har lågt tryck kan det tänkas att flödet räcker till, det beror nog mer på avstånd och dimension på rören fram till dig.

Men det är klart, för att få en takdusch att funka, så behövs inte mycket tryck, däremot en hel del flöde, så om du redan som det är inte får en takdusch att funka, så kanske flödet ändå inte räcker till ;) Men det kan då återigen bero på att du har klena rör i huset, och då kan en hydropress på inkommande, grövre ledning, hjälpa till att öka flödet i de trängre rören i bostaden, eller att man sätter grövre rör. Jag drog 22mm upp till badrummet och ända fram till badkaret, för att få ett större flöde där som fyller badkaret snabbare, funkade fint :)

Någon påpekade att det då behöver rinna mycket mer vatten i de mindre rören fram till kranarna i handfatet innan det kommer varmvatten där, om vattnet i rören har svalnat. Och det är ju helt sant, men ändå går det fortare i badrummet där uppe, där badkaret står, än där nere. Lustigt nog. Men det är nog grövre rör totalt sett ändå där uppe, och de tunnare rören där nere är nog dessutom längre än de där uppe.

Så dimensionerna på rören i huset kan nog göra en hel del för flödet, särskilt när/om man kommer ner på 10mm.

Slutsats, byt rör :)
 
Ett enkelt test kan ju vara att ta en grövre slang och dra från källaren, nära inkommande ledning, och upp på övervåningen, och jämföra lite :)
 
Ja tack, enkla analyser med ringa värde tycks det mig.
Huset är nybyggt (år 2010) och att dra om rören finns inte på kartan.
Och det är enplans.
Allt är senaste teknik med pexrör och RIR.

Nej, jag har nog bara oturen (eller turen, det är självvalt :) ) att bo högt och långt bort.
Så jag avstår gärna takduschen från vad boendet ger mig i stället :)

OK, åter till ämnet!
Kommer gärna och provduschar i era takduschar.
Men det är väl ungefär vad man gör i tennis- och andra idrottshallar?
Det kan jag både ha och mista faktiskt :|
 
Nja, vår takdusch är inte att jämföra med de i idrottshallarna, där kan jag hålla med dig. Vår täcker inte bara knoppen, som i idrottshallarna, där det är lite av att någon häller en hink vatten rakt på huvudet. Vår täcker axelbrett och det är mer som ett varmt strilande regn, riktigt behagligt faktiskt. Duschutrymmet är också stort nog så att man kan kliva åt sidan när man sätter på, om man glömde köra igenom lite varmt vatten i rören innan man klev in i duschen från början :)
 
Kanske någon har dragit 12mm istället för 15mm som standard kow?
 
thomasx skrev:
...Duschutrymmet är också stort nog så att man kan kliva åt sidan när man sätter på, om man glömde köra igenom lite varmt vatten i rören innan man klev in i duschen från början :)
Jag riktigt ser scenariot framför mig när min sambo kliver in i vår eventuellt framtida takdusch, utan möjlighet att fly undan den första ganska stora givan med kallvatten som jag antar är ofrånkomlig med så stort munstycke att värma upp...
Jag sitter här och småmyser...vad är det för fel på mig?;)
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
BosseBatong skrev:
Har du någon bild du vill dela med dig? Har själv funderingar på infälld blandare till nya badrummet. Drar man 15mm rör till takdusch?
Kommer här :)

INfälld blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill minnas att det var 15mm ja.
 
1421573988816-794184304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Damixa, 30 cm. Grymt nöjd. 15mm pex och bra drag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.