Renoverar hemma och drar ny el överallt. Drar till kopplingsdosor på väggarna och sen ner till apparatdosor, alltså inte upp till några takdosor. Hur gör jag då när jag ska sätta dosor i taket? Kan jag sätta vanliga apparatdosor där? Känns lite meningslöst att sätta takdosor när elen bara ska dit och inte vidare.
 
Vanliga apparatdosor gick ju förstås inte, hur gör man då?
 
Mikael_L
Du menar alltså till lamputtag, om jag förstod rätt nu...

Jag tycker du använder antingen takdosa eller så låter du vp-röret bara mynna i nivå under taket, var noga med förankringen bara så röret inte hoppar in.

Men tänk på att om du endast lämnar en rörände och sen ångrar dig är det inte så litet jobb att försöka få in en takdosa i efterhand. Om du endast ångrar dig på ett enda ställe så kommer arbetsinsatsen och kostnad för att återställa taket kanske vara densamma som att du satt dosor överallt direkt.

Sen vet jag faktiskt inte hur det ser ut med reglementet avseende endast en rörände, men jag antar att det fortfarande är tillåtet, då man, så vitt jag vet, fortfarande ofta tillämpar det i just badrum.

Jag skulle satt takdosor överallt, utom tak i badrum...
 
Jag vill ha en dosa, men en takdosa enbart för att koppla dit en lampa är väldigt slöseri.
 
Det ska vara en takdosa. Vanliga taklamputtag passar inte i apparat- eller kopplingsdosor.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Jodå, det passar i en kopplingsdosa, testade precis. Varför har man då takdosor som är mer än dubbelt så dyra om det passar i en kopplingsdosa?
 
  • Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
Därför att skruvringen i kopplingsdosan inte är avsedd att hänga någonting i!
 
Aja får se hur det blir, fortsätter att dra all el i väggarna och tar taket sist.
 
Sätt vanliga vägguttag i taket! en krok bredvid! Lätt som en plätt att ansluta 2 lampor (dock ej kronkoppling)

IKEA har ändå ingen lampkontakt förmonterad.

Prototypen
 
Har en massa lamputtag redan och tror det skulle se konstigt ut med vanliga vägguttag i taket.
 
Det ser inte alls konstigt ut, mycket snyggare än ett lamputtag på sne med en propp i där man ser grunisolerade ledare i propp utan dragavlastning.

Protte
 
Snyggare med ett lamputtag som sitter rakt. :)
 
Hallå!!!!

Takdosa har 2 gängade hål som är avsedda för att montera ett lamputtag i.
Lamputtaget i sig har en krok som håller för 15 kg.

Vägguttag i taket? Skicka upp en bild....

Mig veterligen så ser det inge vidare ut, och sedan montera en "fet" stickpropp, samt att skruva in en krok i taket brevid......

Lampkoppen som sitter monterad på armaturen täcker ju det infällda lamputtaget...
 
Litet OT men ändå inte. Om man sätter ned lampurtaget på väggen, får man använda en apparatdosa då?
 
gravedigger skrev:
Litet OT men ändå inte. Om man sätter ned lampurtaget på väggen, får man använda en apparatdosa då?
Ja, då sätter man lamputtag och inte taklock med krok som man sätter i tak (och som måste sitta i takdosa eftersom andra dosor som påpekats inte hållet att hänga armaturen i).
Fö finns det "kulotaklock" för utanpåliggande montering, krök ner rör i taket och sätt ett sånt över röret, men se till att det finns något att skruva i och inte bara gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.