RoTe
Vitmögel verkar det vara ja. Precis som Anticimex skriver måste du åtgärda problemet först. Byter du bara tak kommer du få samma problem igen om inte ursprungsfelet redan är fixat. Sedan hade jag personligen, om taket inte läcker, dödat möglet bara, åtminstone som första åtgärd. Att byta ett helt tak för lite påväxt är extremt.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 3 till
  • Laddar…
Lustigt att det ser ut som friskast utan en enda antydan till mögelpåväxt, närmast luckan. (antar du fotar från vindsluckan). Fast ändå, att det börjar i nästa fack.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Vindsluckan behöver ju inte automatiskt vara problemet. En läckande imkanal eller annat är ju också en möjlighet.
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vindsluckan behöver ju inte automatiskt vara problemet. En läckande imkanal eller annat är ju också en möjlighet.
Imorgon kommer en kille för att se vad är problemet
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Det låter bra, problemet bör ju ligga ungefär i centrum av där möglet är.
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
Tack för bra bilder!
Skriver lite för Alla, ta gärna många och detaljerade bilder när ni kommer med frågor om problem.
Killgissning, du behöver lyfta på all isolering och täta, det kommer upp varm fuktig luft som kondenserad på vinden.
Hade själv ett hus från 1969 utan tätning under isolering. Var inte något svårt att åtgärda men kanske inte så behagligt heller med isolering som kliar.
 
  • Gilla
TheBigCheese och 2 till
  • Laddar…
Vitmögel finns väl i vartenda hus? Det går knappt att undvika, då fukt ofelbart kondenseras mot det kallare yttertaket. Så vitt jag vet angriper inte vitmögel träet, så det borde vara ofarligt. Så där ser vårt tak ut också. Men jag är i o f s ingen expert på området.
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vindsluckan behöver ju inte automatiskt vara problemet. En läckande imkanal eller annat är ju också en möjlighet.
lunnabo lunnabo skrev:
Tack för bra bilder!
Skriver lite för Alla, ta gärna många och detaljerade bilder när ni kommer med frågor om problem.
Killgissning, du behöver lyfta på all isolering och täta, det kommer upp varm fuktig luft som kondenserad på vinden.
Hade själv ett hus från 1969 utan tätning under isolering. Var inte något svårt att åtgärda men kanske inte så behagligt heller med isolering som
Jag har pratat med en företag de ska fixa allt och installera ventilation på andravågen
 
U Upp84 skrev:
Bild och text från Anticimex
Hej, vårt innertak är snäppet värre. Vi har kontaktat OCAB som efter inspektion hävdar att eftersom vi inte har röta kan man behandla.
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Lustigt att det ser ut som friskast utan en enda antydan till mögelpåväxt, närmast luckan. (antar du fotar från vindsluckan). Fast ändå, att det börjar i nästa fack.
Ser exakt ut som hos oss men vårt innertak är värre. Min gissning är att det blir kallare mot kortsidorna och fukten fäller ut där. Detta p.g.a stora ventilations hål. Vi kommer göra utvändig isolering av taket. Lägger ångbroms i taket och behandla råsponten med kemikalier= inte billigt men bra. Se sagt se över total mängd isolering, ångbroms och ventilation. Där är problemet. Ta hjälp, men som sagt var ni borde inte behöva byta sponten.
 
K Kahh77 skrev:
Hej, vårt innertak är snäppet värre. Vi har kontaktat OCAB som efter inspektion hävdar att eftersom vi inte har röta kan man behandla.
Jag ska byta taket. Jag hade också flera företag hos mig men jag kom på att byta allt är bättre.
 
U Upp84 skrev:
Jag ska byta taket. Jag hade också flera företag hos mig men jag kom på att byta allt är bättre.
Kan förstå dig, har man råd är det ju säkraste.
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
Kan man räkna med större rabatter nu jmf under covid då byggbranschen går på knäna? Är materialet fortfarande högt på tex pannor?
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Kan man räkna med större rabatter nu jmf under covid då byggbranschen går på knäna? Är materialet fortfarande högt på tex pannor?
Köp ett lager pannor av konkursat byggbolag.
Finns det inte nu så kommer det upp inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.