Hej!

Mina föräldrar ska byta tak på sitt hus på ladnet (gamalt) hus.
De har idag tegeltak ca 100 kvm och vanligt sadeltak.
Antar att det är flisor flätade under teglet!

Nu till frågan:

De ville köra snikvarianten och bara ta bort teglet och spika läkt och sätta plåt!

De har fått pris för detta på 40 000 inkl. moms för arbete som beräknas på 80 arbetstimmar!
Matrial skulle gå på samma summa. Matrialet är således läkt och plåt variant fusktegelplåt (sådan plåt som ser ut som tegel). PS ställning ingick inte!

Ja blev hysterisk när de skulle göra så.. Föreslog själv att de skulle lägga ut riktig råspont med pappa och sedan betongpannor.
Vad skulle det kosta om de gjorde enligt mitt förslag? Var vänlig och specifera de olika kostnaderna om ni kan!


Vad har det kostat för er adnra när ni bytt tak??

Mvh Peter
 
Kan egentligen inte svara på din fråga, utan vill ställa en "motfråga"...

I vilket skick är de befintliga pannorna, kan de återanvändas vore det ju det billigast(eller?) men framförallt det vackraste i mitt tycke. Om bara en del av dem är trasiga så kan man ju byta ut bara dem...

En idé bara, hoppas att den är till nytta.
 
hmm.. en bra tanke att använda samma pannor men de är ganska gammal eftersom torpet säkert stått där i 100 år och många av dem är trasiga. största kostnaden som jag ser det är nog arbetet att riva ner eländet och bygga upp den med råspont, papp och läkt!
Vill nog ha dit hela fräscha pannor som inte läcker.
Kostnaden är allt för liten att köpa själva pannorna. Sparar inte så många kronor på att återanvända!
 
Pannor benders palema 6700kr
Råspont 5000kr
Nockpannor 35st 1100kr
Papp 4500kr
Läkt 2200kr
Spik 300kr
Pappspik 500kr (rullbandad för pistol).

Material 20 300kr inkl moms
Arbetet går nog loss på minst 80 000kr + moms, har svårt att tänka mig att någon tar mindre när det ska rivas och spontas.

Ställningar, om det är högst 1,5 plans så duger väl alu ställningar, 300kr dygnet för 2 st 5 meters, arbetstiden är kanske 15 jobbdagar, 15x300kr = 4500kr.

Transportör, 350kr för en dag.


Ett annat alternativ är ju att lägga oljehärdad masonit på spån/flis taket, läkta sen pannor, på det sättet slipper man riva det gamla undertaket, masoniten gör att det gamla underlaget kan andas lite, då sparar du en del på arbetet samt slipper råspont och papp.

Hoppas dessa riktlinjer hjälper dig

mvh
 
Redigerat:
tack ! mycket bra Axelzons.... tack för tipset om oljehärdad masonit!
 
JKPK_peter skrev:
tack ! mycket bra Axelzons.... tack för tipset om oljehärdad masonit!
Inga problem, kul att kunna vara till nytta :)
 
Du kan ju kanske få köpa LUDDETS masonite billigt: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/117442-fuskbygge-dumskallepahitt.html :D:D

40 000 kr för material på takpanneplåt tycker jag låter lite dyrt (eftersom det inte omfattade ny råspont). Det är alltså 400 kr per kvadrat i bara material.

Tycker ni skall ha kvar lertegel (köpa nytt) om det är en gammal byggnad. Alternativt skivtäckt slät plåt, men då snackar vi inte snikvariant längre...
 
riv bort det gamla ,dit med luckor=stora skivor råspont),papp,fusk tegel(plåt)
 
vi funderar nog på att köra med oljehärad masonit .. de kommer nog bara bo där i högst 10 år till.... och det är billigt och bra sätt att jobba..

något man skall tänka på när man bygger med masonit och tegelpannor?
vad kan det ta i arbetstimamr att läggaom ett sådant tak?
en annan sak.. byggaren offerade tiden och då skrev han upp " rikta tak 40 timmar" vad är det och hur riktar man tak?
 
Riv av pannor och läkt.

Alt. 1: lägg ströläkt 60 cc, se till att få varannan mot bärande regel under, lägg på masoniten, ströläkta ännu en gång 60cc, sen slår du på bärläkt.

Alt. 2: Lägg masoniten direkt på underlaget, fäst med lite längre pappspik, ströläkta 60 cc, sen slår du bärläkten.

Jag brukar lägga enligt alternativ 1, det blir då en luftspalt under masoniten, men den blir känsligare att sätta foten på under läktning/läggning.

se till att få ett bra överlapp på masoniten, 100mm i både sidled och över den undre är lagom,

Antal timmar: ca 60-70 timmar. (2 man)

Rikta taket kan man göra med kilar under läkten, sen beror det ju på hur hur mycket det behöver riktas, om man byter till råspont så kan man istället rikta upp det då, om du tycker att taket verkar rakt när du tittar på det så handlar det inte om mycket att rikta..

Mvh Axelzons
 
Redigerat:
hade tänkt göra enligt följande:
1. riv tegel så bara flisrna som är flätade är kvar!
2. slå på en strälakt på flisrna över takstolarna (för att få ett nedhäng på mitten av masoniten
3. lägg på masoniten
4. bärläkt!

fel tänk?

enfrågainga problem med överlappen i hörnen då det kommer 4 skivor på varnadra elelr lägger man skarvarna förskjutna ? så det max kan vara 3 skivor över varandra?
 
Nej det är inte fel tänkt, fungerar mycket bra.

Ja du kan lägga med förskjutna skarvar för att det inte ska bygga bygga för mycket i överlappet.

Mvh
 
Jag lägger till här att om takstolarna är 1200 isär så måste du ströläkta även mellan dessa. så att du får ca 600 på ströläkts-avståndet.
 
Frågan är om du har flis (sticketak?) under och regelverket som i sin tur håller upp dessa är placerade?! Har renoverat en massa sticketak (flis) och har i regel varit cc300 på dessa horizontelt men ibland har de varit mer glest och då är de inte lätt eller kul att få fäste för mellan takstols ströläkten =) men annars håller jag med er att de är bra tänkt med mosonite
 
Ok.... tack för alla tips.... vad använder man för spik till de olika delarna och hur gör man vid genomförignar i taket dvs tätnignar i masoniten användera man papp ?

Fler som har renoverat "sticketak" ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.