Har köpt ett hus byggt 1982.

Hoppas att den som kom på idén att lägga enbart masonit på takstolarna har snubblat på sina plattfötter och slagit i näsan ordentligt. Jag är en notorisk gör det självare som kräver att det jag gör blir rakt, snyggt och ordentligt.

Hatar anblicken av de bågnande, buckliga masonitskivorna då jag är uppe på vinden. Snö driver in också.

Skulle helst vilja bygga om hela taket men hoppas på tips på hur man kan fixa det inifrån.

PHU. :mad:
 
Är det alltså ingen råspont under taket?
Är det tegel/betong-pannor eller plåttak?

Och hur är eventuell läkt fäst; bara på takstolarna?
 
Man har lagt masonit över takstolarna, läktat och lagt på betongpannor. Läkten är fäst i takstolarna. Masoniten har inget stöd alls underifrån mellan takstolarna obch blir alltså med tiden hängande och bucklig. Masoniten är oljebehandlad.

Tror man kom på den här idén då "Zandapannan" kom i ropet. Den har flera falsar och är så konstruerad att den blir självbärande.

Snö som ryker in under pannorna hamnar på masoniten. En del på vindsgolvet.

TOKERIER.
 
Välkommen till klubben, jag har samma konstruktion - gjort enligt den tidens normer. Hemma hos mig verkar det dock ha fungerat utan problem - mer än nedhänget som du nämner.

Om 10 år blir det väl dags att göra om taket, tills dess får det vara hos mig.

Om du vill ha ett argument till att göra om det, titta på idén med att tilläggsisolera med EPS skivor under takpannorna. Jag tycker det verkar vara ett bra sätt att komma åt att tilläggsisolera snedtaket.
 
Thomas59
Nu är jag ute på hal is eftersom jag i stort sett inte vet något om takkonstruktioner men jag har en liknande takkonstruktion gissar jag.

Takpannor på läkt på oljebehandlad masonite(?) spikat på takstolarna.

Besiktningsmannen anmärkte på att vissa av "underlagsskivorna" hängde ner lite väl mycket och jag gissar att han då syftade på just den oljebehandlade masoniten.

Han skrev:

Byggdel: Takets underlagsskivor
Brist, fel/skada: Flera skivor hänger ner.
Risk: Risk för att vatten och skräp kommer in på vinden.
Bedömd åtgärd: Fäst upp skivorna.

Jag frågade med anledning av detta om det var en felkonstruktion, då jag tyckte att det såg slarvigt ut med hängande skivor, men han sa att det var helt normalt och att man ibland brukade fästa nån form av band (som jag uppfattade det) som håller upp skivorna där dom hänger ner.

Vill minnas att han tom sa att man medvetet fäste skivorna med lite "häng" för att på så sätt styra ev vatten som trängde in under takpannorna att rinna på mitten mellan takstolarna. Idén var att vatten som rinner inte skulle rinna mot de ställen där läkten fäster underlagsskivorna mot takstolarna. Om Masoniten var helt plan skulle ju läkten stoppa vattnet som rinner och öka risken för vattenansamling mot läkten och i värsta fall att vattnet via spikhålen går in i takstolarna.

Reserverar mig för att jag helt kan ha missuppfattat besiktningsmannens anmärkning och förklaring men det lät logiskt.
 
Har också samma konstruktion på mitt tak från -75 med Zandapannor. Har inte märkt några problem med snö som blåser in under vintern. Dock så var plastbanden som tätade mellan översta raden pannor och nockpannorna i stort sett helt borta så där blåste regnvatten in på masoniten innan jag bytte ut plastbanden.
 
  • Gilla
Stoffeboy
  • Laddar…
Thomas59
fremar skrev:
Har också samma konstruktion på mitt tak från -75 med Zandapannor. Har inte märkt några problem med snö som blåser in under vintern. Dock så var plastbanden som tätade mellan översta raden pannor och nockpannorna i stort sett helt borta så där blåste regnvatten in på masoniten innan jag bytte ut plastbanden.
Nu då du säger det så fick jag också en anmärkning på nockbandet (-en).

Har ingen aning om vad det är men förstod att det var någon form av plastband (?) som man hade under nockpannorna.

Borde nog ta tag i det i sommar. Något särksilt märke man ska köpa? Vad kostar det? Lätt/svårt att sätta dit? Tips&Råd?
 
Ca 1m långa plastbitar som är vågformade som takpannorna är det. Jag köpte nån variant från Beijer och en annan från XL-Bygg. Den från XL-Bygg passade bäst, kommer inte ihåg vad den hette men den var till Zanda. Tror de kostade 30-40 kr styck, var inte speciellt svårt att byta. Det svåraste var att få lös nockpannorna som var spikade, använde skruv istället när jag satte tillbaks dem.
 
  • Gilla
Stoffeboy
  • Laddar…
apotekarnes
JAg tror att masoniten ska hänga ner lite. Eftersom ingen ströläkt brukar finnas så kan vatten rinna i "dalarna" på masoniten och ner. Trycker man upp masoniten kan vattnet hamna i skarvarna och rinna in på vinden. Jag har däremot bara sett masonitundertak under plåt, aldrig tillsammans med tegel. Det verkar lite riskabelt tycker jag.
 
Tycker inte det skall behövas några arrangemang under ytbeläggningen för att ta hand om vatten. Yttre skiktet skall naturligtvis vara helt tätt. Har samma uppfattning vad gäller badrum.

Jag har bytt nockplasten, den gamla var i småbitar. Snödrevet upphörde nästan helt.

Ryker in vid ränndalen också. Kanske kan drevas inifrån?
 
Thomas59
apotekarnes skrev:
JAg tror att masoniten ska hänga ner lite. Eftersom ingen ströläkt brukar finnas så kan vatten rinna i "dalarna" på masoniten och ner. Trycker man upp masoniten kan vattnet hamna i skarvarna och rinna in på vinden. Jag har däremot bara sett masonitundertak under plåt, aldrig tillsammans med tegel. Det verkar lite riskabelt tycker jag.
Satte taksteg upp till skorstenen, då sotaren klagat, och noterade just att det inte fanns ströläkt och då är det nog precis som du säger viktigt att masoniten hänger ner lite. Masonitundertak till takpannor var en helt ordinär konstruktion, i alla fall i slutet av 90-talet, då huset byggdes.
 
Och numera är det vanligt att boarden (masoniten) är utbytt mot något som ser ut som presening för att hålla inre skyddet om nu någon panna skulle hamna snett. Hur detta funkar får vi se i framtiden.
 
snuttjulle skrev:
och numera är det vanligt att boarden (masoniten) är utbytt mot något som ser ut som presening för att hålla inre skyddet om nu någon panna skulle hamna snett. Hur detta funkar får vi se i framtiden.
jisses!!
 
Vi gjorde en hel del el åt LB-hus när jag var elmoj i början på 90-talet, Zandaboard var standard dvs nåt slagt härdad armerad masonit under pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.