Jag tackar för många fina råd och tips! Får nog bli att borsta bort ev. mossa och hålla koll några år till innan det är dags för ett ordentligt byte. Tack!!
 
K
D David_85 skrev:
Jag tackar för många fina råd och tips! Får nog bli att borsta bort ev. mossa och hålla koll några år till innan det är dags för ett ordentligt byte. Tack!!
Har själv ett hus byggt 86 med betongpannor och masonit. Är bäst att underhålla och hålla koll så klarar man sig förhoppningsvis några år till innan byte. Själv går jag i tankar om vilket undertak man ska välja när det är dax
 
Ska jag lyssna på mina snickarvänner så säger ALLA råspont och papp. Men få kan motivera varför den lösningen skulle vara så mycket bättre. Antar det är en stor gnutta tradition där med.
K Krille_90_ skrev:
Har själv ett hus byggt 86 med betongpannor och masonit. Är bäst att underhålla och hålla koll så klarar man sig förhoppningsvis några år till innan byte. Själv går jag i tankar om vilket undertak man ska välja när det är dax
 
K Krille_90_ skrev:
vad har du istället för masonit?
Ja satte duk och nya betongpannor när ja bytte mitt förra året, också byggt 86. Ville inte ändra klimatet på vinden då den är kärnfrisk
 
K
buspojken buspojken skrev:
Ja satte duk och nya betongpannor när ja bytte mitt förra året, också byggt 86. Ville inte ändra klimatet på vinden då den är kärnfrisk
mör väl inne på det med. Nöjd? Lät man masoniten sitta kvar och la duk över? Eller bara duk?
 
K
D David_85 skrev:
Ska jag lyssna på mina snickarvänner så säger ALLA råspont och papp. Men få kan motivera varför den lösningen skulle vara så mycket bättre. Antar det är en stor gnutta tradition där med.

Har tänkt på det är dock lite orolig att ändra klimatet på vi vinden . Blir ju mycket tätare
 
Det är svårt att dra några pålitliga slutsatser om man diskuterar för många taktyper och vindskonstruktioner samtidigt. Råspontstak med tätskikt och någon form av pannor ger helt andra förutsättningar än tak med masonit och falsade pannor. På samma sätt uppträder en kallvind annorlunda än en vind som är uppvärmd och som har isoleringen i takstolarnas högben/överramar.
 
K Krille_90_ skrev:
Har tänkt på det är dock lite orolig att ändra klimatet på vi vinden . Blir ju mycket tätare
Tycker inte du skall vara orolig för just den biten, det löser man med takfotsventilation och sedan borrar man dit mögelstopper i toppen.
Den husleverantörer jag snickrar mest med är standard masonitak, men tillvalet råspont papp finns givetvis och det görs ingen annan förändring i takkonstruktionen än just mögelstoppers.
 
K
E egge80 skrev:
Tycker inte du skall vara orolig för just den biten, det löser man med takfotsventilation och sedan borrar man dit mögelstopper i toppen.
Den husleverantörer jag snickrar mest med är standard masonitak, men tillvalet råspont papp finns givetvis och det görs ingen annan förändring i takkonstruktionen än just mögelstoppers.
takfotventilation finns redan. Vad är mögelstoppers för något?
 
K Krille_90_ skrev:
takfotventilation finns redan. Vad är mögelstoppers för något?
Små ventiler man sätter på utvalda ställen under pannorna
 
K
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Små ventiler man sätter på utvalda ställen under pannorna
Jaha okej.
Hur avgör Man var dem ska sitta?
 
N
Ett alternativ är att använda samma konstruktion igen, dvs oljehärdad board, läkt och sist betongpannor. Konstruktionen verkar ha fungerat utmärkt i 40 år.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
K
N newbee skrev:
Ett alternativ är att använda samma konstruktion igen, dvs oljehärdad board, läkt och sist betongpannor. Konstruktionen verkar ha fungerat utmärkt i 40 år.
Verkar ju knappt användas mer är ju mer bara duk nu
 
K Krille_90_ skrev:
mör väl inne på det med. Nöjd? Lät man masoniten sitta kvar och la duk över? Eller bara duk?
Jag rev ner till takstolar och byggde upp
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
D David_85 skrev:
Hej!
Funderar hur jag ska göra med mitt tak.

Taket från 1986 med betongpannor och masonitskivor under. Taket är i gott skick förutom att färgen börjat har bleknat på pannorna och dom har vittrat något. Jag har med hjälp av snickare lyft på ett antal pannor och undersökt från kattvinden och kan inte se några tendenser på läckage.

Ska jag tvätta&måla om taket (med hjälp av firma) och låta bli och byta taket på 10-15 år?

Eller

Bita i det sura och byta både tegel och byta ut boarden mot råspånt?

Hur ser ni det?

Hej!

Vi köpte liknade villa förra sommaren. Visserligen byggt 1971. Betongpannor och plywood. Ej takpapp tyvärr. Det är tvättat och målat för x-år sedan under förra ägarnas ägo.

Enligt uppgift och speciellt info från grannar så "öste" firman på med högtrycksspolning. På insidan av plywooden är det mycket tydliga fuktfläckar där spikarna går igenom från läkten. Tyvärr ökar fläckarnas storlek och vi är helt inne på att vi måste byta tak nästa sommar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.