Hej!
Funderar hur jag ska göra med mitt tak.

Taket från 1986 med betongpannor och masonitskivor under. Taket är i gott skick förutom att färgen börjat har bleknat på pannorna och dom har vittrat något. Jag har med hjälp av snickare lyft på ett antal pannor och undersökt från kattvinden och kan inte se några tendenser på läckage.

Ska jag tvätta&måla om taket (med hjälp av firma) och låta bli och byta taket på 10-15 år?

Eller

Bita i det sura och byta både tegel och byta ut boarden mot råspånt?

Hur ser ni det?
 
  • Tak med betongpannor som har bleknat och vittrat, omgivet av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt klart en budgetlösning med begränsad livslängd, men så länge som pannorna är hela och inte belagda med mossa skulle jag inte göra något alls. Självklart gäller det att vara vaksam på eventuella läckage. Enligt min erfarenhet är en realistisk livslängd för den här typen av tak 40 år, men den kan vara betydligt kortare eller längre. Bra taklutning och avstånd till vegetation brukar vara positivt. Jag tycker ditt tak ser hyggligt ut för att vara 34 år gammalt.
 
  • Gilla
slurppe99 och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Och nyare pannor från 80-tal är kraftigare/starkare än betong från 50-60 tal.
Risken med de husen var väl boardlösningen under. Men om äldre betongpannor höll 35-40 år så klarar säkerligen nyare 45-50.år.
Så man bör nog omdefiniera livslängden lite utifrån nya förutsättningar.
 
  • Gilla
David_85 och 1 till
  • Laddar…
Som jag ser det är det största problemet med betongpannor att den från början släta och lackerade ytan efter 15 år har eroderat bort. Kvar finns en mycket grövre struktur som kan bli ett bra fäste för mossa, alger och annan växtlighet. Ju lägre taklutning, desto större blir risken för det. I Blekinge fanns det på 50-talet betongpannefabriker i varannan buske. Man kan fortfarande se sådana tak som är förvånansvärt bra, men då ligger de ofta på lagårdar med en taklutning på 45°.
 
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
Med ovan resonemang känns ju en tvätt och målning som ger ett nytt ytsikt på pannorna onekligen lockande för att säkra taket en 10år till. Vad tror vi om livslängden på boarden då?
 
Jag tycker du kan hoppa över tvätten, det ser inte dåligt ut på bilden. Du kan själv ta bort en del på taket, det ser inte ut att luta så mkt så en säkerhetssele och bortsta av bara. Sitter det mossa i ändarna på pannorna så går det åt typ stålborste. Låt vara tills det är slitet på riktigt.

Jag är skeptisk till nyttan med taktvättsföretagen.
 
  • Gilla
David_85 och 1 till
  • Laddar…
K
Borsta av mossan som finns på taket. Behandla med tex grönfri eller liknande så har du bra tak för billig peng om du gör det själv.
 
  • Gilla
David_85 och 2 till
  • Laddar…
Sedan en dunk GrönFri 2-3/år så håller det sig rent om det ärvproblem med påväxt, oftast beroende av träd och skugga.
 
  • Gilla
David_85
  • Laddar…
Man bör alltid tänka i årskostnader, investering urslaget på livslängd. Risken med en tvätt och målning som man betalar för ät att man måste skjuta upp den radikala åtgärden för länge. Kan man göra rent pannorna själv så är det en annan sak.
 
jag tror man skall unvika stålborstar och högtryckstvätt på betongpannor och endast skrapa bort det värsta och sen spruta med grön fri
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K
Lite borstar sedan grönfri och tryckspruta tror jag kostade ca 1500 för mitt tak. Billigt enkelt till skillnad mot tvätt och målning som blir betydligt dyrare
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K
T tergo skrev:
jag tror man skall unvika stålborstar och högtryckstvätt på betongpannor och endast skrapa bort det värsta och sen spruta med grön fri
Helt rätt
 
  • Gilla
ramon och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus är byggt 1970 och har betongpannor med masonitskivor under, precis som TS. Det enda problem jag haft/har är att det blir mossbeväxt. I fjol gick jag upp på taket och sprutade på "DENTAR", mossmedel inköpt på byggmax, och i år är i princip all mossa borta. Jag har inga planer på att byta betongpannorna.
 
  • Gilla
David_85
  • Laddar…
Mitt från -74 med masonit/betongpannor är bytt och klart, känns bra att slippa den där skiten till masonit som va spröd som kex.
 
  • Gilla
David_85 och 1 till
  • Laddar…
K
Stefan N Stefan N skrev:
Mitt från -74 med masonit/betongpannor är bytt och klart, känns bra att slippa den där skiten till masonit som va spröd som kex.
vad har du istället för masonit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.