Många fel ! Be byggaren rätta till dem. Nedersta pannan ska t. Ex. Ha ett högre läkte i nederkant , ungefär lika många mm högre som pannans tjocklek
Vid skorstensbeslaget har han glömt att vika ner plåten
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Sånt här är verkligen nyttigt att läsa inför det stundande takbytet.
jag gjorde mitt takbyte själv, med hjälp av några vänner samt en snickare som jag kunde få lite konsulthjälp av. Plåtarbetet lejde jag bort. om man har tid och lust så är det ingen raketforskning att byta tak egentligen... då vet man även hur det blir gjort
Sparade ca. 100k på att göra det själv.
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
E Ebbugons skrev:
jag gjorde mitt takbyte själv, med hjälp av några vänner samt en snickare som jag kunde få lite konsulthjälp av. Plåtarbetet lejde jag bort. om man har tid och lust så är det ingen raketforskning att byta tak egentligen... då vet man även hur det blir gjort
Sparade ca. 100k på att göra det själv.
Jag skulle inte tveka en sekund att göra det själv om det inte vore för att jag har blivit så höjdrädd. Huset är strax över 9 meter högt till nock och har brutet sadeltak. Jag har byggställning som sträcker sig till 8,5m arbetshöjd och efter att ha vinglat runt där lite så har jag insett att det är för högt för mig :)
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Det som ser mest oroande ut är där vindskivorna på takkupan möter det andra taket.
 
  • Gilla
Loobo
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Hej,

Har anlitat en firma för komplett takbyte inkl nya plåtar, rännor och stuprör.
Gammalt spåntak som har fått takpapp på sig och Benders Candor-pannor.

Pannorna lades om för ca 5 veckor sedan och nu i veckan kom plåtslagaren och slutförde takbytet.
Jag tycker att jag har hittat vissa punkter som jag inte riktigt är nöjd med.

Vad tycker ni om följande punkter?

Skorsten, glipa mellan plåt och pannor, pannor ligger även lite för långt ner så det blir en glipa mellan pannorna. Brukar blåsa från kamerans håll mot skorsten, och det lär med största sannolikhet blåsa in regnvatten.

[bild]

[bild]

Glipa i plåten. Kan förbättras, eller är det bra nog?
[bild]


Jag tycker att det är lite väl stora glipor/öppningar vid ventilationshuven samt att pannorna inte ligger rätt i sina spår:
[bild]
[bild]

Får in hela handen här, då kan ju tex även fåglar flyga in?

[bild]




Här är huven för avluftning till toaletten.
[bild]


Vatten står still i hängrännan och rinner inte till stupröret:
Ena sidan av vårt matsalstak, fallet ska vara till vänster.
[bild]

Andra sidan av taket, fallet ska vara bortåt, från kameran, men det står vatten i rännan och hörnet som är vid kameran.
[bild]

Plåten vid takkupan lutar åt fel håll, borde den inte luta inåt istället för utåt? Nu kommer väl vattnet från stupröret rinna ut på plåten och fortsätta ut mot höger och droppa ner till nästa tak?

[bild] [bild]

Takpappen tejpad lite klumpigt?
[bild]


Nedersta raden med pannor lutar mer än övriga taket, något som påtalades när takläggarna var klara och fick då till svar att plåtslagaren löser det. Påtalade det när plåtslagaren kom, men det är fortfarande fel/mer lutning på nedersta raden.
[bild] [bild]

Hål/glipa in under vindskivan, man ser regelverket/väggen, kanske borde sitta en plåt där?

[bild] [bild]



Takpannor ligger inte korrekt vid takkupan.
[bild]

Trasig panna:
[bild]

Spikhålen på översta raden vid nock synliga, gör det något, eller tätar man dem bara? Eller växer de igen av mossa/skit?
[bild]


Är jag petig? Eller tycker ni att punkterna bör åtgärdas av takfirman?
Har delbetalt en faktura, har en ytterligare faktura att betala, har ej fått den ännu då plåtslagaren precis var här och gjorde det sista.

Tacksam för synpunkter eller tankar.
Betalat fakturan än?
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag skulle inte tveka en sekund att göra det själv om det inte vore för att jag har blivit så höjdrädd. Huset är strax över 9 meter högt till nock och har brutet sadeltak. Jag har byggställning som sträcker sig till 8,5m arbetshöjd och efter att ha vinglat runt där lite så har jag insett att det är för högt för mig :)
Ok. Nä, det där med höjdskräck är inte att leka med när det gäller takarbete. Lycka till
 
A Ace83 skrev:
Betalat fakturan än?
Han skrev ju inlägget igår
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Betalat fakturan än?
Hej.
Jag har delbetalt jobbet, och idag damp slutfakturan ner i brevlådan.

Det finns dessvärre vissa felaktigheter på fakturan, så den behöver justeras/ändras innan jag kan betala..
Samt att jag har rätt enligt avtalet att hålla inne 10% av totalsumman tills dess att besiktning är gjord och felaktigheter är åtgärdade.

Mailade direkt till takfirman och påpekade felaktigheterna med fakturan, fick svar omgående att det "bara är att justera".
Har nu även fått respons angående de bilder jag har skickat, min kontakt på takfirman säger att han inte håller med om alla bilder/punkter men att 3 av punkterna kommer att åtgärdas under nästa vecka. Vilka punkter det gäller vet jag inte.

Han skriver även att jag kan anlita en besiktningsman och om entreprenaden blir godkänd kommer takfirman att: "ta betalt för detta".
Jag förstår dessvärre inte riktigt vad han menar med att ta betalt.
 
S Swebfn skrev:
Han skriver även att jag kan anlita en besiktningsman och om entreprenaden blir godkänd kommer takfirman att: "ta betalt för detta".
Jag förstår dessvärre inte riktigt vad han menar med att ta betalt.
Svårt att kräva betalt om det är du som anlitar/betalar besiktningsmannen.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Hej.
Jag har delbetalt jobbet, och idag damp slutfakturan ner i brevlådan.

Det finns dessvärre vissa felaktigheter på fakturan, så den behöver justeras/ändras innan jag kan betala..
Samt att jag har rätt enligt avtalet att hålla inne 10% av totalsumman tills dess att besiktning är gjord och felaktigheter är åtgärdade.

Mailade direkt till takfirman och påpekade felaktigheterna med fakturan, fick svar omgående att det "bara är att justera".
Har nu även fått respons angående de bilder jag har skickat, min kontakt på takfirman säger att han inte håller med om alla bilder/punkter men att 3 av punkterna kommer att åtgärdas under nästa vecka. Vilka punkter det gäller vet jag inte.

Han skriver även att jag kan anlita en besiktningsman och om entreprenaden blir godkänd kommer takfirman att: "ta betalt för detta".
Jag förstår dessvärre inte riktigt vad han menar med att ta betalt.
"Ta betalt för detta" låter konstigt, om man skriver så låter det ju som att de ska anlita besiktningsmannen...och om besiktningem blir godkänd skickar de vidare fakturan till dig? Men han skriver ju att du kan anlita besiktningsman.
 
De kanske tänker sig att de är med under besiktningen? Dvs de tar betalt för tiden att vara med.
 
T
Vad heter firman?
 
Jag vågar nästan gissa på västra Götalands Tak....
 
  • Gilla
Lilsun och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte kolla positionen på hängrännorna, på visa bilder ser det ut som att första bästa snöras kommer dra med sig hängrännorna ner i backen...
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.