Hej!
Har tagit in några offerter som jag tänkte dela med mig av här för att få lite tips på vad jag bör välja eller tänka på.
Har varit en seriös kille här och kollade som även pratade om hur allt fungerade och hur dom går till väga. Väldigt seriös, mötet tog mellan 2-3 timmar. Resten av företagen har skickat offerter efter telefonsamtal. Nedan kommer info från leverantörerna. Priserna är räknade innan eventuella bidrag. Den informationen nedan är den jag fått från företagen, vissa ger mer, och vissa mindre.

E.ON:
41 paneler JA Solar 300W Full black.
Symo 12,5-3-M växelriktare.
9088 kwh årlig produktion.
Årlig avkastning: 7.1%
Pris: 191.866 kr.
Produktgaranti 10 år.
Effektgaranti på minst 90% de 10 första åren, 80% de resterande 15 åren.

Svea Solar:
34 paneler Monokristallin 320W Trina/Q-Cells/JA
Solar Edge växelriktare.
10332 kwh årlig produktion.
Pris: 189.125 kr.
Effektgaranti på 80% efter 25 år.
10 års garanti på installation.
Garanti på växelriktare 12 år.
5 års funktionsgaranti.
Produktgaranti solceller 10 år,
Garanti på optimerare 25 år,
Garanti på montagesystem 10 år.

Solkraft Sverige:
28 solpaneler LG Neon2 V-5 330W Full black.
Solar Edge Växelriktare.
8710 kwh årlig produktion.
Årlig avkastning 8.54%
Pris: 198.000:-
Effektgaranti på 90.08% efter 25 år.
10 års garanti på installation.
Garanti på växelriktare 5 år.
Produktgaranti solpaneler 25 år.

Vattenfall:
38 högeffektiva paneler 280W.
Solar Edge växelriktare.
10 070 kwh årlig produktion.
Pris: 205.000 kr.
Växelriktaren har 12 års garanti.


Själv känner jag att Solkraft har varit seriösa och erbjuder bra högkvalitativa paneler. Priset är dock det högsta.
E.ONs paneler har jag aldrig hört talas om och inte då heller Svea solars. Men jag har aldrig haft att göra med märken på solpaneler innan, därför jag rådfrågar här. Produktgarantin hos Solkraft är också den längsta då solcellspanelerna där har 25 år.
 
Excel
Det är ju inte säkert att Solkraft och Svea existerar om några år. Dvs garantier som ställs ut kan bli värdelösa. Avvakta Ikeas solceller kommer, då har du tre stora bolag att jämföra mellan.
 
Du har inte funderat på relation installerad effekt kontra produktion?

Vad händer om du inte får de kWh som anges?

Vinkel på taket och riktning?

Sedan rymmer en offert 40 paneler och en annan 28. Känns som du just nu jämför äpplen och päron.
 
Excel Excel skrev:
Det är ju inte säkert att Solkraft och Svea existerar om några år. Dvs garantier som ställs ut kan bli värdelösa. Avvakta Ikeas solceller kommer, då har du tre stora bolag att jämföra mellan.
IKEAs är från Svea Solar.
 
  • Gilla
Joham83
  • Laddar…
Ikea kommer ut med priser i augusti enligt kundtjänst
 
Excel
Ja de är partners, på något sätt så känns det tryggare att IKEA är med. De skulle aldrig lämna sina kunder i sticket om Svea Solar gör KK.
 
R Robert-san01 skrev:
Du har inte funderat på relation installerad effekt kontra produktion?

Vad händer om du inte får de kWh som anges?

Vinkel på taket och riktning?

Sedan rymmer en offert 40 paneler och en annan 28. Känns som du just nu jämför äpplen och päron.
Det är för att alla lämnat olika storlekar beroende på ytan på taket. Jag har låtit alla se över mitt tak så har de fått lämna sin bild över hur många paneler jag får plats med. Vissa har dock struntat i viss yta då de förmodligen inte anser att den bidrar lika bra som de andra.

Vinkeln ligger på 22 grader och riktningen som de flesta lämnat offert på är SV-V. E.ON ville tillmestadels köra mot Öst där jag hade mest takyta om jag förstod dem rätt.
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Hutlöst dyrt, man måste riktigt grön om går på en sådan deal.

Köp panelerna till rätt pris och gör jobbet själv! Det klarar man om man är fastighetsägare.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hutlöst dyrt, man måste riktigt grön om går på en sådan deal.

Köp panelerna till rätt pris och gör jobbet själv! Det klarar man om man är fastighetsägare.
Bara man har nån som sköter inkopplingen så är det toppen. Så gjorde jag.

Till ts. Skriv gärna ut vad panelerna totalt ger så blir det lättare att kolla
 
Är det mest öst så skulle jag fråga dem om siffror för årsproduktion som är över 800kWh/kW verkligen stämmer. Rakt söder i typ 40 grader brukar ligga på runt 950.
 
Magnus E K
Med de priserna innebär samtliga alternativen en saftig samhällsekonomisk förlust, och troligen en rejäl förlust även för dig som köpare eftersom förutsättningarna och villkoren kommer försämras med tiden. Så det går inte att se det som en investering i varken pengar eller bättre miljö, utan möjligen som ett mindre dåligt alternativ jämfört med att spendera samma pengar på en ny bil eller båt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med de priserna innebär samtliga alternativen en saftig samhällsekonomisk förlust, och troligen en rejäl förlust även för dig som köpare eftersom förutsättningarna och villkoren kommer försämras med tiden. Så det går inte att se det som en investering i varken pengar eller bättre miljö, utan möjligen som ett mindre dåligt alternativ jämfört med att spendera samma pengar på en ny bil eller båt.
Fast varför är det så dåligt? Jag menar, efter cirka 10 år så har jag fått igen pengarna? Eller menar du att dom inte är ärliga i sina beräkningar? Alla priser är innan 20% solcellsstöd så det kommer ju minska med nästan 40.000:-. Anledningen till att jag frågar är för att alla jag varit i kontakt med ger liknande offerter och det är ju inte lokala småföretag. Har aldrig haft någon koll på vad det kostat tidigare eller brukar kosta.
 
En investering där man får tillbaka pengarna på 10 år, dvs 0 i avkastning, måste betraktas som usel.
 
  • Gilla
Grod4n
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hutlöst dyrt, man måste riktigt grön om går på en sådan deal.

Köp panelerna till rätt pris och gör jobbet själv! Det klarar man om man är fastighetsägare.
Håller på att projja egen anläggning, men funderar på det där med att göra själv. Vill gärna göra själv, men det krävs vad jag förstår elbehörighet att även montera fästen och skenor. Hur mycket finns det i så fall kvar att göra själv? Eller ni bryr er inte om detta krav från elsäkerhetsverket?
 
Hej

Känner lite att du inte får svar på din huvudfråga, verkar lätt istället bli en debatt om solcellers vara eller inte vara. Jag antar att de personerna som kritiserar så starkt en sådan här investering, själva har en anläggning och därmed mycket på fötterna när det kommer till ren och skär fakta.

Spontant hade jag valt killen och företaget som kom ut och verkligen la tiden på att förklara och informera, istället för ett säljkontor i Stockholm som inte har en aning om alla förutsättningar just på din plats. Har du forskat om du har nån lokal installationsfirma som också monterar?

När det kommer till material så tycker jag att LG och SolarEdge är en väldigt fin lösning, Mellan LG och nån av de andra nämnda kina paneler är det skillnad. Glas, ram, kopplingsbox, en panel är mycket mer än dess spec. När det kommer till inverter och styrsystem så hade jag satsat på SolarEdge alternativt Tigo med nån av kvalitets inverter. Jag hade inte kört på ett rent traditionellt system utan möjlighet till övervakning på panel nivå. Om du behöver optimeringen eller inte kan jag inte svara på, men med optimerare får du andra fördelar också, så som safe DC och ett utmärkt felsökningsverktyg (app på panel nivå) om det värsta händer.
 
  • Gilla
irony och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.