Tror jag läste i en tråd här på forumet att vill man ha ett tak som är tätt bara p.g.a. teglet så är det svårt att återanvända gamla tegel, såvida man inte lyckas lägga varje tegel precis på samma plats som det har legat tidigare (dvs gamla tegel har faktiskt anpassat sig till sina grannar). Om man däremot tänker sig ett tätt undertak som avleder eventualla läckage så spelar det ingen roll.

Hittar inte tråden just nu. Är det någon annan som minns detta?
 
Pannor som legat länge ligger oftast väldigt bra med tanke på hur ojämna de kan vara. Jag har flera gånger hört att tegel anpassar sig efter varandra med tiden, men har fått mothugg på denna punkt. De hävdas att om de inte passa vid läggningen bytte man ut dem eller så belv det spänningar vilket gjort att de gått sönder och bytts ut mot en panna som passar.Hur som helst när vi la om taket var det lite ojämnt med efter en vinter har de glidigt ihop mycket bättre. Lite ojämnheter gör taket levannde. Betong pannor är så döda och tråkiga.

mvh plexi
 
Vi lade om vårt tak på ca 125kvm förra sommaren med Heby tvåkupiga pannor. Vi kasserade det gamla pannorna och köpte begagnade från två olika hus som var fria från mossa och sprickor.
Med det nya papptaket under förväntar jag mig inte några problem med snöblåst etc.
Det var faktiskt lättare att lägga än förväntat och visst blev det snyggt?!
 
  • PA150018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hermes,
Dels säger litteraturen att detta är ett bra sätt, dels var det just den metoden man använde i SVT's serie "Se om ditt hus".
I vårt fall blev det säkert väldigt mycket enklare eftersom sticketaket var i så gott skick att det kunde ligga kvar. Den oljehärdade masoniten gör ju taket helt tätt, vi hade en del problem runt gamla genomföringar för rör som t ex avluftning av expansionkärl och avloppsventilation.

/Uffe
 
Det var någon som ville sälja tegel tror jag bestämt, det verkar som om det ofta finns myter i försäljarleden när det gäller nya och gamla produkter. (Kan förresten också gälla vissa byggnadsvårdsromantiker...)
Tegel är inte nödvändigtvis av bra kvalitet för att det är gammalt. Det har ofta med bränningen att göra, om den är för dålig blir pannorna sämre och blir lättare frostsprängda. Att tegelpannor anpassar sig till grannarna låter märkligt men inte omöjligt, men för det måste de väl ändå röra på sig, och så mycket ska det inte röra på sig. Det viktiga skälet till att pannorna är så olika har också med bränningen att göra, de slår sig under bränningen och tendensen verkar kraftigare hos vissa äldre pannor. Idag tillverkar t.ex. Nortegl en pannsort som påstås vara helt jämn, dvs. att alla pannor är identiska i formen.
Förmodligen är det en fördel för läkten att taken inte är helt täta så att de ventileras. Viss fukt kommer det att bli även om takteglet är helt tätt.
 
Undertak.
Har alltid tyckt att masonitundertaken är märkliga, men har ingen erfarenhet. Däremot undrar jag vad det är för poäng med att ha kvar spåntaket under? Tänk också på att det mycket väl kan finnas rötskador i takstolarna som bara syns uppifrån (under spåntaket) trots att spåntaket som ligger ytterst är ok. Takstolarna torkar inte alls på samma sätt som spåntaket. Såg detta senast i somras och fick mycket jobb med det. (Har förstås också att göra med omfattningen på läckagen över tid, rötskadorna jag talar om var säkert sjuttio år gamla). Det är inte roligt att ta bort spåntak, men vad gör de för nytta där de ligger? Om det är en byggnadsvårdsfråga på antikvarisk nivå borde man väl i så fall göra ett nytt och ha det som undertak på riktigt? Själv la jag råspont och papp (ytpapp inte underlagspapp) samt ett begagnat tegeltak ovanpå. De gamla pannorna väntar på att sorteras ihop med andra husets på gården.
 
Uffe och mrs charles—intressant om masoniten. Om inte annat är det kanske ett sätt att återanvända gammal masonit. Med tanke på hur mycket masonit kan röra på sig och slå sig i skarvarna i inomhusmiljö, skulle jag personligen inte våga lägga den som tätskikt under tegel på ett yttertak, men kanske kan de spikas omlott eller dylikt.
 
Hallå,
jag hade oljehärdad masonit under betongpannor. Det fanns inte heller någon luftspalt ner till mineralullen. Fick anmärkning på besiktningen så jag ringde konstruktören (stor hus tillverkare) som sa att det fanns två skolor. De som ventilerade in fukt och de som såg till att det var torrt i undertak och isolering = helt ytskickt.
Taket var ca 30 år och som nytt vid inspektion.
// Micke
 
Det är stor skillnad med betongpannor. De är ju "identiska" och sluter tätt på ett helt annat sätt.

En anledning till att man vill ha luftspalt mellan isolering och undertak är fukt som kommer infifrån huset, och det verkar det ju inte göra i det huset du skriver om.

Med klassiska tegelpannor har man inte så mycket val ifråga om att "vädra in fukt" (även om just den formuleringen är från part i målet), utan det kommer in en del genom yttertaket.

För övrigt skulle det vara konstigt om ett undertak på 30 år släppt in fukt nedåt. Masoniten verkar fungera bra alltså!
 
Hermes,
Det måste vara oljehärdad masonite, annars tål den inte fukten/vätan nå' bra.
En annan aspekt på att göra som vi (masonite på den gamla läkten + ny läkt ovanpå) är att det går att återställa det usrprungliga sticketaket. Om nå'n nu mot förmodan skulle vilja det

/luffarn
 
Eftersom jag startade den här tråden ,ville jag bara säga att det blev ialla fall jättesnyggt .Det gamla teglet gör att taket lever... - lite pyssligare att välja rätt panna på rätt ställe -men även byggarna , som från början var rätt skeptiska - tyckte det var kul och att det blev väldigt bra. !! Sedan får tiden utvisa om undertaket var rätt eller fel.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.