G
Hejsan! Jag har renoverat lite hemma, målat väggar mm och jag ska även byta golv- och taklist.
Men så funderar jag på om skulle ta och fylla hålen mellan väggen och taket när jag ändå har listerna borta överallt. Det är inte gipsväggar utan någon form av skiva man använde då på 70-talet och den gick inte ända upp.
Anledningen till att jag vill täta är ju delvis på grund utav ljud mellan rummen men också så kanske man hindrar spindlar mm att krypa fram från väggen och taket/vinden.
Bilden visar hur det ser ut på ett ställe, men på några andra ställen är det något större glapp.

Jag tänker att det är ju nu jag har chansen, när jag sen spikat upp taklisten lär ju inte den åka ner det närmaste.

Vad rekommenderar ni att jag fyller hålet med? Vanligt fogskum? Eller det finns ju sån easy filler som man kanske kan spackla i mellanrummet?

På några ställen är det väldigt liten springa så där kanske man kan ta vanligt akrylfog?

Tack!
 
  • Glapp mellan tak och vägg i ett renoveringsprojekt från 70-talet, visar behov av tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att avgöra hur stor springan är egentligen?
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Säg mellan 10-15 cm
 
10-15 cm?!
I glipa mellan tak och vägg? Det låter inte sannolikt. 10-15 mm vore mer normalt.

Jag tycker du ska glömma allt vad fogmassa och skum heter, och använda vanlig drevremsa. Finns i lin, vilket är betydligt trevligare att jobba med än vanlig glasull. Dock dyrare.
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
10-15 cm?!
I glipa mellan tak och vägg? Det låter inte sannolikt. 10-15 mm vore mer normalt.

Jag tycker du ska glömma allt vad fogmassa och skum heter, och använda vanlig drevremsa. Finns i lin, vilket är betydligt trevligare att jobba med än vanlig glasull. Dock dyrare.
Ja det blev lite fel där :)

Ah ok men ja det låter ju som en bra ide, lätt att pilla in isoleringen/drivremsan också där i springan, så det blir isolerat för ljud mm. Men en annan tanke jag hade var ju just att täta för spindlar mm, men dom kanske ändå letar sig fram i äldre hus :)
 
Finns inga spindlar som tar sig igenom en riktigt utförd drevning, och ju bättre packat drevet är desto bättre stoppar det ljud.
För smala springor är en 50-100 mm bred spackelspade med rundade kanter användbar.
 
G MrGlad8 skrev:
Hejsan! Jag har renoverat lite hemma, målat väggar mm och jag ska även byta golv- och taklist.
Men så funderar jag på om skulle ta och fylla hålen mellan väggen och taket när jag ändå har listerna borta överallt. Det är inte gipsväggar utan någon form av skiva man använde då på 70-talet och den gick inte ända upp.
Anledningen till att jag vill täta är ju delvis på grund utav ljud mellan rummen men också så kanske man hindrar spindlar mm att krypa fram från väggen och taket/vinden.
Bilden visar hur det ser ut på ett ställe, men på några andra ställen är det något större glapp.

Jag tänker att det är ju nu jag har chansen, när jag sen spikat upp taklisten lär ju inte den åka ner det närmaste.

Vad rekommenderar ni att jag fyller hålet med? Vanligt fogskum? Eller det finns ju sån easy filler som man kanske kan spackla i mellanrummet?

På några ställen är det väldigt liten springa så där kanske man kan ta vanligt akrylfog?

Tack!
Jag hade fyllt springan med biltemas stenlim och spacklat med onestrike.
funkar till allt:)
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
 
G
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade fyllt springan med biltemas stenlim och spacklat med onestrike.
funkar till allt:)
[länk]
Tack! One strike ser ju bra ut och inte så dyrt. Men jag fyllar nog hålet med drivremsa då jag har det tillgängligt. Tack!
 
G MrGlad8 skrev:
Tack! One strike ser ju bra ut och inte så dyrt. Men jag fyllar nog hålet med drivremsa då jag har det tillgängligt. Tack!
Men det går inte så bra att spackla på drevremsa, fogskum går att spackla på.
Men du kanske ska ha lister som täcker?
 
Fogskum ska aldrig användas vid ljudisolering. Bottningslist och mjukfog som inte härdar är det bästa här. Vid konstruktioner utan rörelser gipsbruk.
 
G
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det går inte så bra att spackla på drevremsa, fogskum går att spackla på.
Men du kanske ska ha lister som täcker?
Ok tack för info! Jo lister ska jag ha, men det blir ju väl inte så tätt? Och känns dumt att ha en så stor öppning bakom listen som jag ju likaväl kan stänga igen nu när jag har chansen? Just då för ljud, inskter mm? :)
 
G
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fogskum ska aldrig användas vid ljudisolering. Bottningslist och mjukfog som inte härdar är det bästa här. Vid konstruktioner utan rörelser gipsbruk.
Ah ok! Tack!

Men då kanske de där "one strike" är bra? Verkar ju fortsätta vara mjukt vad jag kan läsa mig till och lätt att spackla på från burken?
Men Bottningslist är runt skum-liknande produkt? Blir inte det svårt att få på plats där i springan? Funkar inte Drivremsa + one strike spackel?
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Finns inga spindlar som tar sig igenom en riktigt utförd drevning, och ju bättre packat drevet är desto bättre stoppar det ljud.
För smala springor är en 50-100 mm bred spackelspade med rundade kanter användbar.
Men då kanske drevremsa i springan och sen något mjukt spackel är bra lösning? Typ One Strike som Peter tipsade om?
 
Känner inte till Onrstrike men om det är ett lättspackel är det inte så effektivt. Då är det mycket bättre med gipsbruk. Enda funktionen bottningslist / hårt packad drev har vid mjukfogning är för att fogen inte ska kollapsa över tid.
 
G MrGlad8 skrev:
Men då kanske de där "one strike" är bra? Verkar ju fortsätta vara mjukt vad jag kan läsa mig till och lätt att spackla på från burken?
Onestrike klarar inte rörelser så bra, det blir som stenhård cellplast när det torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.