Låter mysko att det blir torrspricka i alla likvärdiga produkter, kolla upp så det verkligen stämmer. Lägg på flera lager så lär det inte vara sämre än något annat.
 
Vad ni letar efter krångliga lösningar. Jag hade låtit det vara som det är.

Men om man nu måste ha det tätat skulle jag åka in på ett mattvaruhus och köpt en spillbit av den billigaste våtrumsmattan de har. Lägga in den bakom och snitta i hörn för uppvik och skära ut för genomföringar. Sen täta av med silikon i skarvarna. Nedre delen får sticka ut så eventuellt läckage rinner ut på golves så man upptäcker läckan
 
Och sätt dit en läckagevarnare som går till "din telefon" om det finns någon sådan, så kan du åka på semester i lugn och ro :)

PS jag har en granne vars man lagt en läckagevarnare under diskbänksskåpen" och den började låta när han var borta. Det tog ett tag innan vi hittade vad som lät. Men det fungerade i iallafall så länge någon var hemma. Därför mitt förslag om något som fungerar även när man är på semester.
/B
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter mysko att det blir torrspricka i alla likvärdiga produkter, kolla upp så det verkligen stämmer. Lägg på flera lager så lär det inte vara sämre än något annat.
Ja, jag kontaktade ARDEX ganska omedelbart för en kommentar, det var ju inget de nämnde jag frågade dem förra gången och då förklarade jag att jag inte tänkte montera något ovanpå gummit.

Gör ett nytt försök och se om jag iallafall kan få ett svar från dem.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad ni letar efter krångliga lösningar. Jag hade låtit det vara som det är.

Men om man nu måste ha det tätat skulle jag åka in på ett mattvaruhus och köpt en spillbit av den billigaste våtrumsmattan de har. Lägga in den bakom och snitta i hörn för uppvik och skära ut för genomföringar. Sen täta av med silikon i skarvarna. Nedre delen får sticka ut så eventuellt läckage rinner ut på golves så man upptäcker läckan

Ja, egentligen går det rör kors och tvärs i hela huset och det är bara kök och toalett som är skyddade. Börjar det läcka inne i någon vägg så kan man få räkna med stora kostnader. Grejen är dock att riskerna är väldigt små för läckage och därför gör man generellt inte något åt befintlig installation.

Man ska dock veta att där det finns flera kopplingar finns det också mer risk för läckage. Och även om läckaget är litet så kan skadorna bli stora när omgivande material är huvudsakligen spånskiva.

När vi satte in köket så trodde vi att vi hade gjort det vattensäkert under diskbänken(med IKEAS plastmatta. Dock visade det sig att vetten oftast hittar en väg ut och 1 glas vatten orsakade ganska stor skada på spånskivorna. Efter som stenskiva och allt var på plats så fick vi göra det bästa av läget utan att byta ut hela skåpet. Anledningen till läckage var att när man drog på vattnet på huvudledningen in så läckte blandaren kort vilket tog ett par veckor att finna. Hade dessutom inte en varnare i området så det var rent tur att vi såg det då sopkärlen ligger ovanpå.

Iallafall låter matta kanske inte så dumt ändå, det har ju varit uppe tidigare men då kändes det enklare att pensla på gummi. Jag får kolla med någon mattbutik om de har någon stump över jag kan få köpa.

Dock blir det svårt att ha ett skvaller rör i detta fallet då gropen går ganska långt ner under golvnivån så jag får nöja mig med en elektrisk varnare.
 
Bono_R bonor skrev:
Och sätt dit en läckagevarnare som går till "din telefon" om det finns någon sådan, så kan du åka på semester i lugn och ro :)

PS jag har en granne vars man lagt en läckagevarnare under diskbänksskåpen" och den började låta när han var borta. Det tog ett tag innan vi hittade vad som lät. Men det fungerade i iallafall så länge någon var hemma. Därför mitt förslag om något som fungerar även när man är på semester.
/B

Ja, jag har också funderat över det men tyvärr verkar det lite mer avancerat. Den varnare som är vanligast är Dropp-stop 600 och den varnar endast med ljud.

Generellt så är man ifrån hemmet i MAX 9 timmar så i värsta fall kan det stå i 9 timmar och tjuta. Det fäller bara att iallafall mindre läckage kan hämmas en aning så att skadorna inte blir allt för stora. Sen förstår jag såklart att ett stort läckage går inte komma runt utan ett vattenskåp.
 
ARDEX menar på att detta problem finns inte med den produkt som de rekommenderat mig. Däremot är den känslig för UV ljus och mekanisk nötning.

I detta fallet byggs det in men visst kommer dörren öppnas lite då och då för att justera värmen. Frågade om det fanns någon skyddslager att pensla på men det verkar de inte vilja svara på. Antar att när det blir lite special som detta så undviker de gärna att svara då det alltid finns extra risker.

Angående mekanisk nötning så ligger det ju slangar som kommer gå emot gummit, de rör sig dock minimalt då trycket i värmeledningarna inte lär skifta tillräckligt snabbt.
 
Min lösning på ett sånt där problem vore att

Först binda upp ev slangar/ rör kablar som inte går genom botten.

Täta botten noga med latex ev fogskum vid större hål

Flytspackla upp till lämplig höjd

Köpa ett 2komp tätskikt tex ardex 7+8 och blanda aningen lösare än rekommenderat och hälla på spacklet i ett lager på 5-15mm

Pensla i omgångar på sidor och en bit upp så man får ett tätt utrymme

Så kommer jag att göra i ett badrum där det går upp 1000 saker och det skulle vara omöjligt att täta allt enligt konstens alla regler, där kommer jag även att komplettera med ett skvallerrör ut i badrummet då det även är en fördelare för tappvatten
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Pratade med en mattläggare, han menade på att det lär aldrig bli särskilt bra med matta på det stället. Framförallt om jag inte har utrustning till att smälta ihop mattan. Istället tyckte han att man skulle använda tätskikt precis som vi diskuterat sen tidigare här i tråden.

Jag köpte därför på mig ARDEX S1-K, Illbruck året runt fogskum och penslar.

Efter att jag taget bort skivan och lossat pumpen så kunde jag konstatera att den går tyvärr inte lyfta merän ca 5 cm då den är kort kopplad i höger sida. Detta betyder att man kommer dåligt till med pensel under slangarna. Dessutom är 2 av slangarna egentligen koppar rör vilket är mindre medgörligt.

För att komma åt riktigt måste man dränera värmesystemet och koppla loss rör och slangar. Inte den bästa idén nu när det är som kallast direkt. Dessutom vill jag inte själv hålla på med vatten då jag vet att det kan ibland vara svårt även för de som jobbar med det att få helt tätt.

Visst kan jag begränsa så att jag endast penslar tätskikt på ett område som är lika brett som själva pumpen. Men då kommer problem 2 : forgskummet klarar max 50 grader och jag vet att tidvis kan vår panna skicka ut 65 grader när det är kalt. Dessutom läser jag på flera sidor att fogskum håller inte tätt, tvärtom, det suger åt sig vatten och kan bidra till mögel i anliggande trä material!? Det ska finnas 2 komponent skum som har slutna celler men verkar inte så lätt att hitta och det man hittar anger "Får endast användas av hantverkare"?

Så oavsett om jag lyckas få matta, åretruntplast eller tätskikt på plats så kommer jag ha problem att bygga upp på sidorna runt slangarna med något som håller tätt.

Visst kan det hjälpa att få tätt just under pumpen bara om nu läckaget är mindre. Är det dock större så rinner det istället åt sidorna och där kan det orsaka ännu större skada.

Jag förstår ju att det ända riktiga här är att sätta ett vattenskåp runt pumpen. Vad jag förstår så går ett sådant skåp på ca 2000 kr och sen tillkommer jobb på det så en gissning är att det hamnar på 5000 kr. Man får se det som en typ av försäkring, blir det läckage så lär det kosta många gånger mer att åtgärda men samtidigt är risken för läckage väldigt liten. Inte ett självklart val.

Alternativet är att sätta en fuktavkännare enbart och hoppas på att man hör larmet innan det är försent.
 
S1k är ett en komp tätskikt så det kan du inte lägga i några tjockare lager bara pensla på annars spricker det
 
okay, så endast tunt lager? Då lär risken vara större för sprickor på grund av rörelser misstänker jag. Säkert detta ARDEX syftade till när de menade på att man skulle använda rörmanschetter och liknande. Vet att jag sett vissa instruktionsvideos där man använt förstärkningar i hörnen, troligen just för att hantera rörelser.

Efter att ha tittat närmare på utrymmet så tror jag det blir väldigt osäkert att få det helt tätt även med tätskikt. Anledningen är att det är ojämnt, det går någon bräda här och någon där så det är ingen jämn och fin låda att täta direkt. Ska man då sätta silkon eller annan förstärkning i alla hörn lär det bli hur mycket jobb som helst.

Flytspackel hade underlättat en hel del men det känns inte rätt att gjuta in slangar, blir ju inte kul om de måste byta något. Då är det nog bättre att det står öppet.

Jag inser ju att jag inte kommer få en perfekt lösning här om jag inte ser till att få dit ett vattenskåp och jag anser nog inte att de e värt 5000 kr.

Så istället väljer vi nog att lägga åldersbeständig plast eller plastmatta i botten. Det kommer inte stoppa stort läckage men förhoppningsvis börjar läckaget smått och med en varnare i utrymmet så har vi möjlighet att tömma ur systemet innan det blir omfattande skador. Man hade såklart kunnat strunta i plasten men då lär man få skador även om läckaget är litet.

Är det rätt val eller inte? Ingen aning, men tätskikt känns inte säkert här om man inte verkligen går in för att få det perfekt vilket troligen innebär lite spackling och snickeri.
 
Väldigt sällan det börjar spontan läcka...
2 komp tätskikt som man "flytspacklar " med borde bli bäst men som sagt det är nog ingen fara
 
Har nu satt åldersbeständig plast vilket var lite klurigt men det gick till slut. Har 2 lager på väggen och 4 i själva lådan.

EiFPpss.jpg

ODSJ0o9.jpg

8B2JPsv.jpg

Problemet kvarstår såklart att vattnet kan komma att rinna ut till höger och till vänster om det blir ett större läckage men detta är iallafall bättre än inget.

Satte också dit en vattenvarnare med 3 sensorer i "lådan".
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Det blir nog bra det där
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag har ett liknande utrymme där tidigare ägare har fogskummat i botten och det har expanderat så det sticker upp och nu är det omöjligt att få till en plan botten så det var noog inte så dumt av dig att skippa det. Jag har läckagesensorer i utrymmet, dock bara rena översvämningssensorer så det kräver ju att sensorerna ha direktkontakt med läckan. Funderar på att komplettera det med en temp/fukt-sensor för att se om lufftfuktigheten drar iväg och sen ha en magnetventil som går att fjärrstyra ifall ett läckage identifierats.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.