Hej.

Jag planerar en avloppsanläggning och just där jag kan ha markbädden så ligger grundvattnet ca 20cm under marknivån, det är lerjord.. 10 meter därifrån där slamavskiljaren skall stå ligger grundvattnbet ca 1,5 meter under marken.

Skulle det fungera att sänka ner en tät markbädden ca 1 meter dvs ca 80 cm under grundvattennivån?
Utloppskledning till ett närliggande dike fungerar höjdmässigt.

Under den täta markbädden tänkte jag lägga singel och ett dräneringsrör som ligger parrallellt med utloppsröret, ev kan de väll gå ihop någon meter efter markbädden..

Jag vill såklart få ner markbädden så långt ner i marken som möjligt men kan det bli problem?
 
Om du lägger dränering runt om så inga problem. Antar att du skall pumpa svartvattnet till bäddens infiltrationsrör
 
  • Gilla
Korvbusier och 1 till
  • Laddar…
Avloppsanläggningar är ju tillståndspliktiga, har du kollat att det är ok med en markbädd?
 
Det ska var minst en meter ner till grundvattnet från överkant bädd. klara man inte det så blir det upphöjd bädd. Sen viktigt med att det finns avluftningsrör, ( dom slår hårt på det ) för att se så det inte står vatten i botten, då fungerar inte infiltrationen. Att försöka med något som går under grundvattennivån kan du glömma. Det ska göras provgropar och där får det inte finnas något vatten alls. Blir klart underkänt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har fall hela vägen, har även möjlighet att lägga spridarröret 1m över grundvatten, det blir då en ful jordkorv ovan mark.
En miljöinspektör har varit på plats och hade inga invändningar på den lösningen. Iden om tät markbädd har jag fått nyligen iom att jag vill få ner avloppet i marken. Tät markbädd (med inkapslande gummiduk) ska enl googling användas om det är minder än 1m till gv eller berg eller om risk för läckage till vattentäkt edyl. Jag gissar att man inte vilk att gv skall skölja genom sandlagren och sabotera reningen, alltså regeln om 1 m. En tät markbädd skulle lösa det. Slamavskiljare skall ju förankras om grundvattnet riskerar stt lyfta dem, min fråga gäller om det finns liknande problem med täta markbäddar? Jag hittar tyvärr ingen info om detta..
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Så det finns ingen möjlighet att dränera bort gv från platsen för att komma mer ner på djupet? Avskärande dränering av gv är det man brukar kolla på annars. Ljupet ner beror på anläggningstypen sand eller biomoduler
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Claes Sörmland
Korvbusier Korvbusier skrev:
Slamavskiljare skall ju förankras om grundvattnet riskerar stt lyfta dem, min fråga gäller om det finns liknande problem med täta markbäddar? Jag hittar tyvärr ingen info om detta..
Nej, det är inget direkt problem att en tät markbädd ligger nära grundvattennivån, den kan ju t ex inte flyta som en tömd slamavskiljare kan.

Men det finns minst två problem med en tät markbädd:

1. Allt som står emellan din markbädd och haveri är gummiduken. Minsta läcka och din sandbädd svämmar över och slutar fungera.

2. En markbädd måste få syre och med en tät markbädd så är den enda tillgången på syre via dräneringdledningen och spridarledningen. Du har ju stängt av gastransporten med gummiduken. Det är inte så att det inte fungerar (för då skulle inte täta markbäddar vara möjliga) men det är en mindre robust lösning.

Så om nu du har förutsättningar för fall från en markbädds utlopp (= dess botten) hela vägen till ett dike. Varför kan du inte istället lägga en rejäl dränering (stendike med dränrör) runt den och på så sätt garantera att grundvattnet lokalt aldrig kan stiga upp i bädden?
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är inget direkt problem att en tät markbädd ligger nära grundvattennivån, den kan ju t ex inte flyta som en tömd slamavskiljare kan.

Men det finns minst två problem med en tät markbädd:

1. Allt som står emellan din markbädd och haveri är gummiduken. Minsta läcka och din sandbädd svämmar över och slutar fungera.

2. En markbädd måste få syre och med en tät markbädd så är den enda tillgången på syre via dräneringdledningen och spridarledningen. Du har ju stängt av gastransporten med gummiduken. Det är inte så att det inte fungerar (för då skulle inte täta markbäddar vara möjliga) men det är en mindre robust lösning.

Så om nu du har förutsättningar för fall från en markbädds utlopp (= dess botten) hela vägen till ett dike. Varför kan du inte istället lägga en rejäl dränering (stendike med dränrör) runt den och på så sätt garantera att grundvattnet lokalt aldrig kan stiga upp i bädden?
Tack Claes för klargörandet.

Tyvärr har två olika entreprenörer backat ur, så nu roddar jag avloppsprojektet med en grävmaskinist och tvingas projekteta själv…

Att dränera under markbädden känns naturligt men jag tänkte att jag var safe med tät markbädd men som du skriver så är det en lite känsligare konstruktion. Markbädden ligger i gränsen mellan åker och en trädgårdskulle.
Marken lutar mot markbädden så kanske en platonmatta skulle kunna trycka ner vattnet till dräneringslagret. Det borde väll fungera med ett utlopp för dränering och markbädd som man lägger så djupt det går?
Se principskiss.
Enkel skiss av halvöppen låda med märkningar, tycks vara planlösning eller konstruktionsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Typiskt sett så rekommenderar våra myndigheter att du gräver ett avskärande dräneringsdike alldeles uppströms (ovanför i backen) om denna markbädd. Det kan t ex vara ett drändike med makadam i och en utgående ledning till diket.

Det är nog inte så klokt att leda dagvatten genom markbädden. Det kan ge ökad belastning, igensättning och ursköljning av markbädden. Dessutom kan man inte provta utgående vatten från markbädden eftersom det vatten är då blandat med dagvatten.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett så rekommenderar våra myndigheter att du gräver ett avskärande dräneringsdike alldeles uppströms (ovanför i backen) om denna markbädd. Det kan t ex vara ett drändike med makadam i och en utgående ledning till diket.

Det är nog inte så klokt att leda dagvatten genom markbädden. Det kan ge ökad belastning, igensättning och ursköljning av markbädden. Dessutom kan man inte provta utgående vatten från markbädden eftersom det vatten är då blandat med dagvatten.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett så rekommenderar våra myndigheter att du gräver ett avskärande dräneringsdike alldeles uppströms (ovanför i backen) om denna markbädd. Det kan t ex vara ett drändike med makadam i och en utgående ledning till diket.

Det är nog inte så klokt att leda dagvatten genom markbädden. Det kan ge ökad belastning, igensättning och ursköljning av markbädden. Dessutom kan man inte provta utgående vatten från markbädden eftersom det vatten är då blandat med dagvatten.
Jag kan inte få till ett avskärande dike uppströms då det är berg och sten där.
Glömde bort provbrunnen, det funkar ju inte om vattnet blandas…
Så då är jag väll tillbaka på tät markbädd?
Dränering under och runt då det är en lågpunkt som är lite vattensjuk En handritad skiss av en konstruktion med anteckningar, sannolikt arkitektonisk eller ingenjörsmässig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Till höger om markbädd är det en stor sten.
Vatten kommer troligtvis längs vägen( kraftig nerförsbacke från huset) och rinner av åt vänster.
Det talas om en "Källa" där förr i tiden, man lade mjölkflaskor på kylning inför transport...
Det skulle inte skada att dränera bort det vattnet. Avloppet dras bredvid vägen till diket, under det ett täckdike från markbädd till utlopp..

En annan fråga är att jag vill slippa dra en luftning över nock, jag tänker att jag drar upp ett rör i ett träd vid slamavskiljaren typ 3m och sätter vacuumventiler vid handfat och vask Rött hus med plan för avloppssystem i landskap. Markbädd, avluftning, och alternativ dragning visas.
Satellitbild över lantliga byggnader med anmärkningar om slamavskiljare och avstånd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Korvbusier Korvbusier skrev:
Jag kan inte få till ett avskärande dike uppströms då det är berg och sten där.
Glömde bort provbrunnen, det funkar ju inte om vattnet blandas…
Så då är jag väll tillbaka på tät markbädd?
Dränering under och runt då det är en lågpunkt som är lite vattensjuk[bild]
Inga problem med en tät markbädd bara man följer instruktionerna, och skyddar duken mot ev skador när bädden anläggs.
Har ritat, ansköt om lov och anlagt ett antal täta markbäddar, den äldsta är väl 20 år nu och har fungerat utan problem.
Varför har entreprenörerna backat ur, kan man undra? Tät markbädd är inga konstigheter att anlägga, bara lite omständligare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Avlopp är sådant man som amatör kan oroa sig för, info på nätet i all ära erfarenhet är guld värt..

Det är inte så att entreprenörerna har backat ur pga konstigheter med mitt bygge
Entreprenör 1s hus brann ner så han fick annat fokus.
Entreprenör 2 hade nog för många mer lönsamma jobb, känner till andra projekt de skulle göra som drog ut på tiden..
 
wildeside
Korvbusier Korvbusier skrev:
Tack!

Avlopp är sådant man som amatör kan oroa sig för, info på nätet i all ära erfarenhet är guld värt..

Det är inte så att entreprenörerna har backat ur pga konstigheter med mitt bygge
Entreprenör 1s hus brann ner så han fick annat fokus.
Entreprenör 2 hade nog för många mer lönsamma jobb, känner till andra projekt de skulle göra som drog ut på tiden..
Har du några specifika frågor eller funderingar så kan jag försöka råd ge dej.
Ska du rita sektions och planritningarna själv?
 
Stort tack till Claes S. och wildeside som har tagit sig tid att skriva väldigt informativa svar..

Ansökan tilll kommunen är inlämnad, inspektören frågade varför jag ville ha Aquatron och inte vanlig WC, så nu dimensionerar jag upp anläggningen för WC och behöver uppdatera min ansökan.

Jag tänkte rita allt själv, sektion är väll bara enl. kompaktmodultillverkarens rekomendationer vad det gäller tjocklek och specifikation på sandlager mm?

Slutgiltig placering och djup får anpassas om det dyker upp några stenar eller berg, slamavskiljaren har jag en bra provgrop till samt ledningen har ordentligt fall troligtvis utan sten och berg.

Utloppet till diket är det lite frågetecken kring, jag läste någonstans att man kan ha utloppet under dikets vattnetyta?? Självklart ska inte dikesvattnets högsta nivå kunna komma upp i markbädden så markbäddens höjd/utlopp anpassas till fall till dike. Det skiljaer ca 2m mellan marknivå vid markbädd och dikesbotten

Om jag nu kör på tät markbädd med kompaktmoduler, en 2 kubiks slamavskiljare Pipelife eller Rotemon har anslutningar som sitter högt då den skall grävas ner så lite som möjligt så känns systemet ok.

Avloppsledningen kommer ligga med uk 40cm under mark precis där den lämnar huset, sen skall inte förläggningsdjupet vara något problem då ledningen har bra med fall och ligger i åkerkanten så den kan täckas över om det skulle vara någon lokal stor sten.

Frågetecknet är hur utloppet vid diket ser ut så vattnet inte blir stående i ledningen, ev kan man ha ett dräneringsrör med singel om det skulle underlätta.

Vintertid är jag inte där så mycket (kallt och mörkt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.