Är det så noga med till och frånluft, jag menar: Det tar juh inte så lång tid att duscha eller gå på toaletten, 99% av dagarna står juh todörren halvöppen och luften kan flöda fritt.
 
C
Bambi skrev:
Är det så noga med till och frånluft, jag menar: Det tar juh inte så lång tid att duscha eller gå på toaletten, 99% av dagarna står juh todörren halvöppen och luften kan flöda fritt.
1. Ja det är viktigt, det skulle över huvud taget inte gå att andas efter 5 minuters dusch om man inte har frånluft, vilket förstås också kräver tilluft. Den fuktighetsnivån tränger sig ut och kondenserar överallt där man inte vill ha den.
2. Ja, jag brukar då stänga dörren på dass när man har varit där för att hålla skitlukten inne, men det är ju jag det. :D
 
Tack!
:)
 
hheheh skrev:
Man får ju ett bättre luftombyte i badrummet om luften kommer in under dörren (istället för ovanför) och sugs ut i taket. Golvet mm kommer ju torka upp bättre.
Så det allra bästa hade varit att ta in luften högt på utsidan badrummet och låta ett rör gå inne i väggen och mynna ut långt ner inne i badrummet? Nu är det lite för sent att göra en sån grej i mitt fall dock.

Det är ont om bra ställen att sätta överluft långt ner i mitt fall så jag kollade med Fresh också. Fick dock inte så uttömmande svar som jag hade hoppats på:

"Det är rekommendationer och man får följa dem så gått det går.
Är nog ingen större skillnad om den sitter däruppe.

Mvh
XXXX YYYYYY
Fresh AB"

Jag börjar med att köra luften under dörren så får vi se hur det verkar.
 
pa.albinsson skrev:
Så det allra bästa hade varit att ta in luften högt på utsidan badrummet och låta ett rör gå inne i väggen och mynna ut långt ner inne i badrummet?
Tycker jag låter som väldigt mycket överkurs, bara luften kommer in på något sätt så brukar det fungera bra.
 
Överkurs -- är inte det målet när man fixar med saker själv? :)
 
Överarbetade lösningar är alltid målet vid hemfixande :D
Menade mer att en sådan lösning med kanal i vägg för överluft blir mycket jobb för väldigt litet resultat.
Har du FTX som går konstant så vädrar man ur badrummet rätt bra redan som det är oavstt var överluften kommer in (högt/lågt)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.