Jag håller på med ett badrum där jag försökt ljudisolera så bra som möjligt i väggar och golv. Nu ska jag sätta in en dörr. För ljudisoleringens skull ska det väl vara tätningslister runt om, men hur går det då med FTX-ventilationen med frånluften i badrummet? Blir det för tätt för att det ska funka bra?
 
C
Det finns speciella ljuddämpade genomföringar man kan sätta.

(För ja, det blir nog alldeles för tätt, du kanske inte ens kommer lyckas få upp dörren..)
 
Känner du till nåt fabrikat på en sådan genomföring? Sökte på "ljudisolerad genomföring" och "ljuddämpad genomföring" men ser inga bra träffar.
 
Sök på överluftsdon. Eller bygg en egen med två ventiler och en ljudämpare.
 
Tackar. Nu hittade jag massor med exempel.
 
Ska du LJUDISOLERA en badrumsdörr? Varför, hehe, rädd för att stora plumsen skall höras ut?

Hur som helst, du har frånluft i badrummet, därför skall dörren tillåta "överluft". Det löses normalt genom att dörren och karmen är slitsade högst upp. Men ljudisolerat blir det inte. Och tätningslister? Varför?

Samma överluftsprincip ska gälla alla innerdörrar. Du för tex tilluft till sovrummen och vardagsrummet, denna luft skall kunna röra sig därifrån till utrymmen med frånluft (badrum, tvättstuga, bastu, kök, osv). Är det stängda täta innerdörrar så får du inget luftombyte längre, FTX:ns funktion försämras eller sätts ur spel.
 
Jo, alla innerdörrar i huset är "otäta" så ventilationen funkar bra.

Varför "ljudisolera" badrum? För att det går? :) Jag gillar att det inte känns som folk i rummet bredvid är med i badrummet -- känns behagligt. Och att inte höra allt som händer i badrummet är väl bättre än tvärtom tycker jag iaf. Men det är väl en smaksak. Det handlar ju inte om avancerad ljudisolering direkt, men i alla fall så det blir lite bättre än ingenting.

Varför tätningslister? Såg en tråd här i forumet att det är viktigt just för ljudisoleringens skull.

Jag kollade på jobbet och där är det tätningslister runt om och så verkar det vara både till- och frånluft på varje toalett.
 
C
En sak dock, tilluften på en toalett brukar man säga ska tillföras så lågt som möjligt.
 
cheetah1 skrev:
En sak dock, tilluften på en toalett brukar man säga ska tillföras så lågt som möjligt.
Jag tänker högt i min okunskap: Om man tänker ett sovrum där tilluft kommer in längst bort från dörren ovanför fönster så kommer den kalla luften att gå ner mot golvet och varmare luft stiger uppåt. Ny frisk luft på golvet och gammal luft högre upp alltså. Då är det bra att flödet är ovanför dörren så det är den gamla luften som i större utsträckning byts ut. Rätt resonemang?

Sen när jag försöker spekulera om tilluften till badrummet blir det knepigare. Varför vill man hellre ta in luften långt ner i det fallet?
 
  • Gilla
FredAsp77
  • Laddar…
C
pa.albinsson skrev:
Jag tänker högt i min okunskap: Om man tänker ett sovrum där tilluft kommer in längst bort från dörren ovanför fönster så kommer den kalla luften att gå ner mot golvet och varmare luft stiger uppåt. Ny frisk luft på golvet och gammal luft högre upp alltså. Då är det bra att flödet är ovanför dörren så det är den gamla luften som i större utsträckning byts ut. Rätt resonemang?

Sen när jag försöker spekulera om tilluften till badrummet blir det knepigare. Varför vill man hellre ta in luften långt ner i det fallet?
Jag vet inte, jag läste det i Fresh's ventilationsbroschyr.
 
pa.albinsson skrev:
Jag tänker högt i min okunskap: Om man tänker ett sovrum där tilluft kommer in längst bort från dörren ovanför fönster så kommer den kalla luften att gå ner mot golvet och varmare luft stiger uppåt. Ny frisk luft på golvet och gammal luft högre upp alltså. Då är det bra att flödet är ovanför dörren så det är den gamla luften som i större utsträckning byts ut. Rätt resonemang?

Sen när jag försöker spekulera om tilluften till badrummet blir det knepigare. Varför vill man hellre ta in luften långt ner i det fallet?
Man får ju ett bättre luftombyte i badrummet om luften kommer in under dörren (istället för ovanför) och sugs ut i taket. Golvet mm kommer ju torka upp bättre.
 
Man använder särskilda våtrumströsklar. De har dels en upphöjning för att hålla vatten kvar inne i rummet, dels ett urtag som gör att luften kommer in under dörren.
 
hheheh: Låter ju logiskt.

andersmc: Min dörr ska gå inåt så jag har redan gjort en ca 2 cm hög tröskel som mattan går upp mot innan jag satt in nån dörr.
 
En nybörjarfråga.
I ett FTX system så tas luft från badrum och kök men i alla andra rum tillsätts luft?
 
  • Gilla
Danwid75
  • Laddar…
suhagg: klädkammare och tvättstuga brukar oxå har frånluft. övriga tilluft som du nämner

/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.