Har skaffat en ny luftvärmepump, som man nu kan se statistik på elförbrukningen på.

Förbrukning ligger då på 6,8kwh för ett dygn. Innebär det att den drar bara 283w/Tim?

Och min elradiator på 800w drar 19,2 kwh för ett dygn?
 
Fast radiatorn går ju inte på max hela tiden så det stämmer ju inte.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Har skaffat en ny luftvärmepump, som man nu kan se statistik på elförbrukningen på.

Förbrukning ligger då på 6,8kwh för ett dygn. Innebär det att den drar bara 283w/Tim?

Och min elradiator på 800w drar 19,2 kwh för ett dygn?
Japp, förutsatt att radiatorn levererar 800w kontinuerligt i 24h vilket det sällan behöver göra.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Nej radiatorn styrs naturligtvis av termostaten, men drar en radiator mer/mindre el /grader eller tar den konstant ut 800w om man tänker att den skulle behöva värma hela tiden?
 
N Nygge72 skrev:
Nej radiatorn styrs naturligtvis av termostaten, men drar en radiator mer/mindre el /grader eller tar den konstant ut 800w om man tänker att den skulle behöva värma hela tiden?
Självklart tar den konstant 800W om du vrider termostaten på Max så den aldrig slår av. Är ju därför märkeffekten är 800W
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Förbrukning ligger då på 6,8kwh för ett dygn. Innebär det att den drar bara 283w/Tim?
Och min elradiator på 800w drar 19,2 kwh för ett dygn?
Vår värmepump har, sedan vi startade den för vintersäsongen 3/10 till 1/11 dragit 164 kWh.
Dvs 5,7 kWh per dygn, eller 236 W/timme.
Så det låter ju rätt rimligt.
Vad ditt el-element drar beror ju, som alla här påpekar, på hur stor del av tiden det är påslaget.
Men det har väl inte gått kontinuerligt?
Vad har du haft för total elförbrukning för bostaden?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår värmepump har, sedan vi startade den för vintersäsongen 3/10 till 1/11 dragit 164 kWh.
Dvs 5,7 kWh per dygn, eller 236 W/timme.
Så det låter ju rätt rimligt.
Vad ditt el-element drar beror ju, som alla här påpekar, på hur stor del av tiden det är påslaget.
Men det har väl inte gått kontinuerligt?
Vad har du haft för total elförbrukning för bostaden?
vi har några element som stödvärme men svårt att säga hur mycket de går då. Totalt oktober låg vi på 1223kwh. Men då brukar sambon bada några ggr/ v så det blir en hel del varmvatten
 
N Nygge72 skrev:
Totalt oktober låg vi på 1223kwh. Men då brukar sambon bada några ggr/ v så det blir en hel del varmvatten
OK.
Vi har inga badkar utan bara duschar.
Två personer, förbrukade tillsammans totalt 441 kWh under oktober 2019.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK.
Vi har inga badkar utan bara duschar.
Två personer, förbrukade tillsammans totalt 441 kWh under oktober 2019.
Lät som en trevlig förbrukning vad kör ni för temp på pumpen då? Står nämligen i bruksanvisningen att den går energisnålast mellan 20-24 grader. Så jag gjorde ett test vad en drog /dygn på olika temp:
25 = 20-22kwh
24= 10-12kwh
22= 6,5-6,8kwh

Men under 22 kan vi fryslortar ej gå, då tappar vi för mycket i rummen som ej ligger så fördelaktigt gentemot pumpen och skulle behöva slå på element där isåfall
 
T
Värmer mitt garage på 45kvm, 10 grader är llv satt på, håller 12 grader i garaget. Tempen har legat på 2-6 grader utomhus senaste veckan, den drog då 3.1 kwh/dygn.

llv i huset står på 21 grader, den förbrukar 6.6 kwh/dygn. Huset är på 200 kvm. Då har jag även en flv i huset.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Lät som en trevlig förbrukning vad kör ni för temp på pumpen då? Står nämligen i bruksanvisningen att den går energisnålast mellan 20-24 grader.
Vår Mitsubishi är nu inställd på 23°C.
Innerdelen sitter ovanför entrédörren, så ytterkläder, vantar skor mm hålls torra och fina.
Och det räcker för att ge 21°C i sovrummen.
 
T
Jag vet inte om det stämmer. Men det jag märkt än så länge, är att mina 2 llv höjer tempen i både garage och hus med 1-2 grader över vad dom är ställda till.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår Mitsubishi är nu inställd på 23°C.
Innerdelen sitter ovanför entrédörren, så ytterkläder, vantar skor mm hålls torra och fina.
Och det räcker för att ge 21°C i sovrummen.
Vår sitter i vardagsrum då det ger mest spridning i huset. Kör jag på 23 grader så hamnar jag oxå omkring 21.5 i rummen längst ifrån pumpen, med dörrar stängda då nattetid
 
T
Kan någon säga att det är en bättre vinst rent energimässigt att höja min pump i garaget från 10 grader till 16 grader? Eller ska jag köra den på lägsta möjliga värme?
 
T Thomas' skrev:
Jag vet inte om det stämmer. Men det jag märkt än så länge, är att mina 2 llv höjer tempen i både garage och hus med 1-2 grader över vad dom är ställda till.
Hade samma sak i stugan, och frågade då leverantören om det, och han menade på att man fick räkna med 1-2 grader fel på llv då de ej var så exakta. Samma sak skulle jag säg här hemma. Dock har jag börjat med smarta hem här hemma så jag har en tempmätare i rummet med llv och jag skulle säga samma sak här, MEN eftersom smarta hem samlar data så kan jag se snitt tempen på 1 dygn och då hamnar jag på inställd värme på llv med +/- 0,5 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.