Började även att se om jag får ihop avloppet till toaletten. Toaletten blir en vägghängd inbyggd eller med utanpåliggande tank. Ifrån den går avloppet på kattvinden ovanför golvreglarna, det gröna 110 röret nederst till höger i bild. Reglen som ligger visar läge för väggen och kattvinden.
Avloppet ska sen gå ner bakom en garderob på nedervåningen och sen ner i grunden där den kopplas på stammen. Jag använder inga 90 gradare förutom den bakom toalettstolen (för det brukar man väl?) utan dubbla 45 gradare och kanske en 15 eller 30 gradare för att få rätt fall i kattvinden innan jag går ner i bjälklaget.

Nu till problemet att jag även ska koppla golvbrunnen (orange ring) och handfatet (gult 75 rör från vänster i bild) till avloppet.
Tanken nu är att gå med golvbrunnen med lite 45böjar och koppla på 110 röret på nedervåningen med en y-förgrening och koppla på handfatet med en 75 y-förgrening innan golvbrunnen.

Copy of P1040439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns även avloppsluftningen som ska kopplas på 110 stammen (sticker ut ett rör i ångbromsen)
P1040440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1040441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar med orginalbilden ovanifrån om någon vill rita lite...
P1040439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut. Kan du gå med handfatet rätt över golvet, om man säger under måttbandet och ansluta de mot 110 röret där?
 
Tack för hjälpen, något sånthär? Med 45 graders böjar på 75mm röret.

2 p1040439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja. Det går inte att dra rakt hela vägen fram till det andra "gröna" röret?
 
gadeberg skrev:
Ja. Det går inte att dra rakt hela vägen fram till det andra "gröna" röret?
Nej, det röret går ovanför golvreglarna innan svängen ner under måttbandet (under golvreglarna), se bild 3. Och det gula röret ifrån handfatet måste också ligga under golvet.
 
Du kan sätta T-koppling istället för ett Y så behöver du inte svänga så mycket med 75röret
 
gadeberg skrev:
Du kan sätta T-koppling istället för ett Y så behöver du inte svänga så mycket med 75röret
Jag trodde man alltid skulle gå på med Y-förgrening istället för T, men för handfat kanske det kvittar?
 
Tvättställ har nästan alltid 90 gradiga böjar och ansluts till T-rör om inte 45 grader funkar. Brunnen skall även ha två st 45 gradiga vinklar på sig för att enkelt justeras vid infästning. Annars är det ju bara att sätta ett 45 gradigt 110-75 grenrör direkt efter andra 45an så har du 45 grader överallt, sedan på väg mot brunnen om det blir lite väl "vass" sväng pga grenröret kan du ta lite 15 gradiga eller 30 gradiga och göra en s-kurva åt vänster och sedan åt höger. Så har du plötsligen inga hastiga böjar.

Men som sagt, till tvättställ drar vi rörmokare ofta 90 om inte 45 funkar just då.
 
Nu såg jag att det behövs två grenrör... sorry... men det jag sa om T och 90 stämmer.
 
Kan du inte bara sätta in ett till grenrör efter ditt 110-75 grenrör på långsträckan och gå genom regeln? Då får du de två 45 gradiga böjarna till brunnen jag snackade om.
 
Tack för alla tips RobinVVS och gadeberg,
Robinvvs skrev:
Kan du inte bara sätta in ett till grenrör efter ditt 110-75 grenrör på långsträckan och gå genom regeln? Då får du de två 45 gradiga böjarna till brunnen jag snackade om.
Jag tror att det inte blir något fall eftersom brunnen sticker ner längre i golvbjälklaget än 110 röret när det är på väg ner. Funderar just nu om det ens gå att ha handfatets in i 110 röret, får mäta och räkna på fallet, hur mycket är det man ska ha per meter för handfat? finns det y där man utnyttjar 110diametern och lägger in 75 diametern emot en kant istället för mitt i?
 
Redigerat:
110 ska du bara ha till toan. 75 räcker till brunn, 50 räcker till handfat. Man brukar säga 1cm per meter men tro mig, på toaletter de första 1-2 metrarna kan du ha neutralt fall och aldrig ha problem eftersom PP är så släta samt du spolar ändå 3-4 liter på nya toaletter. Tvättställ där kan du fan ha bakfall och klara dig, vi håller på i Globen nu, varenda jävla tak groda har bakfall på tvättställen från de som gjort det tidigare, de har aldrig haft problem ändå. Det är ju bara vatten...

Men du kan minska dimensionen på matningen till toan om du sätter in en extra luftning EFTER första avlopp från något som det rinner ut vatten i. Annars slammar det igen. Då ökar du suget och trycket. http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=169&Typ=AmaNytt

Personligen har jag inte testat den varianten än, men den lär funka :). Bara inte ett troll skiter på toan.

Vet inte riktigt vad du menar, men du kan ju sätta grenrör på grenrör. Sedan kan du ha en 90 gradig böj som kommer upp från stammen, stående stammar brukar man ha 90 gradiga grenrör in till varje badrum, dock allt annat är 45 gradigt. Förutom TS (tvättställ). Med den istället för två 45or i början kan du spara lite höjd.
 
Krilleman
Robinvvs skrev:
Nu såg jag att det behövs två grenrör... sorry... men det jag sa om T och 90 stämmer.
NEJ:
Säkervatten sid 15:
Liggande ledning ( L ) ska anslutas till liggande ledning
med grenrör med vinkel ⍺ ≤ 45°. Se fig. 2.3.3d.

Det är skillnad på vad andra gjort i verkligheten och vilka reglerna är!
 
Redigerat:
Krilleman
Robinvvs skrev:
110 ska du bara ha till toan. 75 räcker till brunn, 50 räcker till handfat. Man brukar säga 1cm per meter men tro mig, på toaletter de första 1-2 metrarna kan du ha neutralt fall och aldrig ha problem eftersom PP är så släta samt du spolar ändå 3-4 liter på nya toaletter. Tvättställ där kan du fan ha bakfall och klara dig, vi håller på i Globen nu, varenda jävla tak groda har bakfall på tvättställen från de som gjort det tidigare, de har aldrig haft problem ändå. Det är ju bara vatten...

Men du kan minska dimensionen på matningen till toan om du sätter in en extra luftning EFTER första avlopp från något som det rinner ut vatten i. Annars slammar det igen. Då ökar du suget och trycket. [länk]

Personligen har jag inte testat den varianten än, men den lär funka :). Bara inte ett troll skiter på toan.

Vet inte riktigt vad du menar, men du kan ju sätta grenrör på grenrör. Sedan kan du ha en 90 gradig böj som kommer upp från stammen, stående stammar brukar man ha 90 gradiga grenrör in till varje badrum, dock allt annat är 45 gradigt. Förutom TS (tvättställ). Med den istället för två 45or i början kan du spara lite höjd.


NEJ! Man ska aldrig montera avlopp med bakfall. Hur förklarar du det när du fått en vattenskada pga att du inte gjort rätt från början och en skadereglerare från försäkringsbolaget är ute på plats och bryter upp ditt genomblöta källartak under din WC?! Att det ev. fungerar hör inte hit.

Avlopp SKA förläggas med fall! :mad: Det står också i säkervatten! Men det hoppas jag alla redan visste!

Att uppmana forumläsare med att montera sitt avlopp med bakfall, för att det kan funka, är inte det bästa du kan göra...

WC ska ha 110 rör hela matningen, du får absolut inte dimensionera ner till 75mm som du skriver. Det finns ett undantag med en viss typ av WC som klarar 90mm avlopp, men det är inget man stöter på dagligen, och då är det WC:n som sätter standarden och inte luftningen...

Länken du hänvisar till är angående luftning! Där får man dimensionera ner till 75mm på luftningen i uppvärmt utrymme, men man ska återgå till 110mm på luftning i kallt utrymme.

Exempel:
WC på entréplan. Oinredd vind.
Luftningsledning genom entreplanet från WC kan vara 75mm då hela denna våningen är uppvärmd,
Så fort man gå vidare till ouppvärmd yta, alltså vinden, ska man gå upp till 110mm igen och även ut på taket!
 
Redigerat:
Har aldrig påstått att man ska montera avlopp med bakfall, jag sa att i 110 avlopp från toaletter kan man mer eller mindre ha neutralt fall första metern eftersom trycket från vattnet är så stort. Sedan sa jag att det är ofta man ser tvättställsavlopp ligga i bakfall, det funkar men klart man inte ska göra det i en nyinstallation. 90mm är vad mer eller mindre alla muggar ansluts med, genom en gummi nippeln från WC stosen som är 110-123.

I verkligheten kan du ge dig fan på att ingen rörmokare kör 45 grader till tvättställ även om det i en perfekt värld är att föredra. Om 45 inte funkar bygger man inte om hela systemet, man sätter en 90. Om du är rörmokare som det verkar se ut så borde du veta det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.