storahuset skrev:
Jag har sett denna bild tidigare och läst det du skrivit om det. Jag har tagit upp det med två olika vvs-killar och båda har sagt i stil med "Jo, det funkar nog bra, men det har visat sig att vattet har haft en tendes att syresättas, vilket resulterar i att det rostar." De pratade om att vid laddningen så fans det risk att luft drogs ner... aaa jag mins inte riktigt och jag fattade inte allt de sa, men känner du igen detta resonemang - eller någon annan?
Sen är det väll också så att man tappar en del om man inte kan köra ut ack.vattnet direkt till elementen utan måste gå via en värmeväxlare?! Och visst är det så att med ett sådant här system måste man ha en lite större cirkulatinospump som kan hålla trycket uppe så att det kommer värme även till elemente högst upp?
Mvh Martin
Det här är enkelt att svara: nej, nej och nej på alla frågor/påståenden. Byt VVS-killar! ;-)
 
storahuset skrev:
... två olika vvs-killar och båda har sagt i stil med "Jo, det funkar nog bra, men det har visat sig att vattet har haft en tendes att syresättas, vilket resulterar i att det rostar." ...
Byt VVS-killar, för de vet inte vad de snackar om. ;D


Att inte kunna sätta upp en lågtryckslösning är dock inte särskilt ovanligt i branschen. Jag har läst detta orimliga påstående även i gamla utredningar, men då från leksakstankarnas barndom (tankvolymer 300 - 500 l), när ackumulatortekniken var ny och outvecklad. Dom där killarna har bara inte hängt med i utvecklingen, och dom vill förmodligen fortsätta sälja dyra högtryckstanklösningar genom att skapa tveksamhet kring saker de inte begriper.

Tänk till ordentligt innan du bestämmer dig, det finns massor av erfarenhet och kunskap i detta forums tidigare diskussioner, men oavsett högtryck eller lågtryck, blir nog två tankar alltid en mindre bra lösning i ditt fall.
 
Jungman, vet inte riktigt hur jag ska tolka din ritning avseende expansionskärlets placering i höjdled. Ska det vara nån ide att ha ett expansionskärl måste det placeras med botten i nivå med tankens högsta punkt annars kommer luft att sugas in via blåsröret när volymen minskar.

Och placeras det över får det enligt gällande bestämmelser inte vara högre än 0,3 m.
 
Du kan även placera det under tankens nivå till dess undertrycket i huvudtanken gör att luft i stället för vatten sugs in i tanken. En av dessa självklara saker jag först inte förstod. Någon gång ska jag ta reda på  (eller beräkna) var maxgränsen för höjdskillnad vid olika rördiametrar går. Men frågan blir kanske i stället: Hur stort undertryck klarar tanken innan något händer med den ? Eller finns här någon som redan nu kan reda ut detta för mig?    ;)
 
Tack för all svar och synpunkter.
Det känns verkligen lockande att göra ett sådant här system. Jag måste lära mig lite mer och sen övertyga vvs-aren om det. Förutom denna tveksamhet han hade så känns han mycket gedigen och bra.

Av Matss
Jungman, vet inte riktigt hur jag ska tolka din ritning avseende expansionskärlets placering i höjdled. Ska det vara nån ide att ha ett expansionskärl måste det placeras med botten i nivå med tankens högsta punkt annars kommer luft att sugas in via blåsröret när volymen minskar.

Och placeras det över får det enligt gällande bestämmelser inte vara högre än 0,3 m.
Dessa frågor skulle jag vilja ha besvarade. När jag talat med mina vvs:are så har de sagt, precis som Matss, att expansionskärlet måste ligga över tanken och då har de föreslagit över tanken mellan tankens topp och taket. Och med tanken på att jag bara har 1,94 högt så har det inte kännts som en bra lösning. Det skulle tagit av isoleringsvolymen.

En fråga till Ljungman. Skvallerröret som går från manluckan och ut där ute, varför sitter det där? Är det en extra särking om det skulle koka?

Med ett sådant här system, hur funkar det då med vattenpåfyllning och luftning i radiatorkretsen. (Öppnar man översta elementet först - springer ner två våningar i källaren och öppnar vattenkranen - springer upp två vångingar och kollar när vattnet kommer utsprutande  - springar ner två våningar och stänger kranen.)
Mvh Martin
 
Ursäkta, frågan till dig Ljungman blev fel. Det är ju inget skvallerrör utan ett luftnings och blåsrör. Men varför skall den då sluta utanför källarväggen?
Martin
 
storahuset skrev:
... att expansionskärlet måste ligga över tanken och då har de föreslagit över tanken mellan tankens topp och taket. Och med tanken på att jag bara har 1,94 högt så har det inte kännts som en bra lösning. Det skulle tagit av isoleringsvolymen.
Det är precis samma naturlag som gäller här, som när du suger i dig Coca Cola på en hamburgerbar. Så länge sugröret är under vätskan kommer ingen luft. Blir dock vattenpelaren i röret alldeles för hög, så att "den ramlar sönder" får du luft i stället för vätska. Detta "sönderfall" ger ett grovt rör därför lägre sughöjd än smalare (om jag minns rätt). De höjder som expansionskärl kräver ligger väl inom möjliga gränser. Själv planerar jag expansionskärlets översta yta 0-10 cm över huvudtanken (på ca 6 m[sup]3[/sup]) - mest därför att jag är osäker på hur långt ner jag törs sätta expansionstanken, som placeras vid sidan tanken.

Jag själv trodde också i början på VVS-branschens rekommendationer - men ju mer jag nu själv lärt mig destoo mindre förtroende får jag för dessa s k experter. Det är hemskt att skriva, men stora delar av branschen ligger teknikmässigt kvar i föråldrad teknik. Nu skenar teknikutvecklingen i branschen och många hänger inte alls med i denna. Att hävda att järn rostar i slutna system, vatten kan ej sugas upp etc etc visar på detta. Fast det här med expansionstanken måste ligga ovanför huvudtanken gick jag faktiskt på själv i början  ;)
 
Fogarbo skrev:
Du kan även placera det under tankens nivå till dess undertrycket i huvudtanken gör att luft i stället för vatten sugs in i tanken. En av dessa självklara saker jag först inte förstod. Någon gång ska jag ta reda på  (eller beräkna) var maxgränsen för höjdskillnad vid olika rördiametrar går. Men frågan blir kanske i stället: Hur stort undertryck klarar tanken innan något händer med den ? Eller finns här någon som redan nu kan reda ut detta för mig?    ;)

När det sitter ett blåsrör uppe på tanken borde det väll inte bli nåt undertryck i tanken.
Kan inte förstå hur detta skulle kunna fungera så länge blåsröret sitter där, hade det inte suttit där köper jag resonomanget.
 
Blåsrörets ventil måste kunna klara hålla tätt till visst undertryck. Dess funktion är endast att öppna vid alltför stora övertryck (plus att fungera som avluftningskran) vid fyllning av systemet - om jag fattat det rätt.

Jag undrar dock varför ett blåsrör ska sättas på tanken. Däremot är en avluftning via nippel ett måste. Vore det inte bättre med ett blåsrör på inkommande värmerör från vedpannan före tanken. Blåsrörets ventil måste dock alltid kunna klara hålla tätt till visst undertryck, oavsett placering.
 
Fogarbo skrev:
Blåsrörets ventil måste kunna klara hålla tätt till visst undertryck. Dess funktion är endast att öppna vid alltför stora övertryck (plus att fungera som avluftningskran) vid fyllning av systemet - om jag fattat det rätt.

Jag undrar dock varför ett blåsrör ska sättas på tanken. Däremot är en avluftning via nippel ett måste. Vore det inte bättre med ett blåsrör på inkommande värmerör från vedpannan före tanken. Blåsrörets ventil måste dock alltid kunna klara hålla tätt till visst undertryck, oavsett placering.
Har man inte ett blåsrör helt fritt från tryckhöjande ventiler och expansion ansluten till botten tömmer man tanken på massor med vatten om pannan sjuder det minsta. Bildas det ånga eller luft avgår kommer ju samma mängd vatten att tryckas ut via expansion om gasen inte kan gå ut via blåsröret.

Det vanligaste problemen vid vedpanneinstallationer beror på att luft/ånga inte kan avgå på ett bra sätt. Varför riskera sånna problem med komplicerade lösningar för att behålla expansionskärlet kallt? Ansluter man det till toppen av tanken kan det placeras vid sidan av tanken och under samma isolering. Det ger säker funktion och ingen syresättning till kostnaden av en försummbar ökning av förlusterna.
 
storahuset skrev:
Med ett sådant här system, hur funkar det då med vattenpåfyllning och luftning i radiatorkretsen. (Öppnar man översta elementet först - springer ner två våningar i källaren och öppnar vattenkranen - springer upp två vångingar och kollar när vattnet kommer utsprutande  - springar ner två våningar och stänger kranen.)
Mvh Martin
Jungman menar (tror jag) att man har en värmeväxlare mellan elementvatten och tankvatten. Vattnet som går i elementen är alltså en separat, trycksatt krets med eget expansionskärl.

Det andra alternativet är att ha en pump som orkar trycka vattnet till högsta elementet och en strypning på returen till tanken. Man kör då pumpen när man luftar.
 
Då måste tanken vara dimensionerad för undertryck eller ?

 
vedeldaren skrev:
Då måste tanken vara dimensionerad för undertryck eller ?
Vattnets egenvikt är en motverkande faktor i tanken. Bara locket påverkas av undertrycket. För att minimera denna kraft lägger jag själv expansionskärlet så att dess vattennivå pendlar kring tankens översida (+-10 cm).
 
Fogarbo skrev:
Vattnets egenvikt är en motverkande faktor i tanken. Bara locket påverkas av undertrycket. För att minimera denna kraft lägger jag själv expansionskärlet så att dess vattennivå pendlar kring tankens översida (+-10 cm).
Hur har du tänkt hindra insugning av luft via blåsröret då nivån ligger under tankens nivå??
 
Matss skrev:
Hur har du tänkt hindra insugning av luft via blåsröret då nivån ligger under tankens nivå??
Någon form av enklast tänkbara backventil (vet inte vilka komponenter som finns tillgängliga - kan ju inte branschen). I detta fall borde ju en rätt avvägd glaskula (eller kula av annat material) mot lämpligt ventilsäte räcka. Proportionerna kula kontra sätesöppningsdiameter ger ju öppningstrycket - eller tänker jag fel?

Nu känner jag att jag börjar närma mig gränsen för mina kunskaper  ;D

Edit: Jag kollade Rinkabyrörs websida och hittade en sådan backventil för 110[sup]o[/sup]C. Sedan kan man väl fixa att båda sidor alltid ligger uder vatten, om nu detta behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.