Är man inte helt tappad bakom en vagn så är inte BE några problem att ta. Har man klarat av att ta ett B kort så kommer det gå bra. En kompis tog BE dör ett drygt år sedan och de fick lös på runt 6k.

Koppla vad fan du vill bakom bilen sålänge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra. Chansen att bli stoppad är ju extremt liten sålänge det ser bra ut.
 
Mikael_L skrev:
Istället för att ändra lagstiftningen så kan väl polisen ta några tillfällen per år med punktinsatser utanför byggladorna där man väger bilar och släp och kollar kultryck osv.

Folk kanske fattar tillräckligt, men chansar för mycket ...?
Jag har åkt dit på överlast, rätt många kilo. De skulle blivit ca 9000 för dom kilona men eftersom jag hade överlast på både bil och släp blev de 50% rabatt (y) , Nu kollar man mer upp vad släpet och bilen får lasta, kan tillägga att jag har BE
 
A
MathiasS skrev:
Där står det att det finns ett ägaransvar för överlast, så kan det ju ändå inte vara? Isåfall kan man ju lasta hyrsläp hur man vill....

...och när ärendet går till åklagare, vad händer då? Inte slutar det med bara lite mer böter? Vårdslöshet i trafik osv måste vara på straffskalan då, eller?
Jag har för mig att det grundar sig i att en lastbilschaufför inte ska pressas av åkeriägaren av köra med överlast för att tjäna mer pengar. Om åkeriägaren är ansvarig finns incitament att få chaufförerna att köra lagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.