S
H heimlaga skrev:
Jag har läst en massa undersökningar som varnade för att äta mat grillad på kol tänt med tändvätska. Förklaringarna lät förvånansvärt trovärdiga för att vara en svensk larmrapport så jag tycker att det finns skäl att tända på annat vis.

Går det inte att tända en kolgrill med en näve torra trästickor och några tändor som man snabbt späntar åt sig med kniven och gör en liten brasa av?
Så som jag brukar tända kokselden i ässjan.
Skulle vi följa alla varningar skulle vi inte ha det roligt.
 
martin43 martin43 skrev:
Nej, inte när briketterna är tillverkade av träkol, alltså skog. Det finns tydligen också briketter gjorda på brunkol.
Inte sådana som är tillverkade för grill. Brunkolsbriketter är mycket större, fyrkantika och används ibland för uppvärmning. Ganska sällsynta i Sverige.
 
martin43 martin43 skrev:
Har upptäckt att T-röd är utmärkt att tända grillen med.
Använder en sån där "skorsten" och istället för att lägga en liten fjuttig braständare (långsam) eller diverse reklampapper (avger en massa lustiga ämnen, tar upp plats och skymmer syretillförsel) eller tändvätska (brinner så sakta och endast i blandning med något, ryker annars bara) har jag kommit på att T-röd fungerar alldeles utmärkt. Brinner ordentligt och får fart på briketterna på nolltid. Bara hälla en lite skvätt i en liten brandsäker skål under skorstenen och tända på direkt.

Kollade MSDS för T-röd:
50-75% Etanol, 10-15% Propan-2-ol, 5-7,5% Butanon och 1-2,5% Aceton.
Pris typ 40kr/l.

E85:
70-86% Etanol, 14-30% Bensin. (Sommar normalt 85% etanol).
Pris typ 14kr/l.

Kommer bensinen att göra att tändningen går från att vara "något riskabel" till att vara "livsfarlig"?
Dvs att den avger så mycket ångor att skiten flyger i luften när jag tänder på...
Har aldrig hällt ut bensin lite här och där och tänt på just mtp respekt för ångorna.
Prisskillnaden gör kanske någon krona per tändning. För det skulle jag aldrig ta risken med bensin. E85 innehåller säkert en hel del andra saker också för att möjliggöra drift i bil (antiknackmedel, mm).
Har du så knackigt med pengar hur har du då råd med grillning?
 
H heimlaga skrev:
Jag har läst en massa undersökningar som varnade för att äta mat grillad på kol tänt med tändvätska. Förklaringarna lät förvånansvärt trovärdiga för att vara en svensk larmrapport så jag tycker att det finns skäl att tända på annat vis.

Går det inte att tända en kolgrill med en näve torra trästickor och några tändor som man snabbt späntar åt sig med kniven och gör en liten brasa av?
Så som jag brukar tända kokselden i ässjan.
Det kan jag förstå. Men det gäller den gamla metoden att spruta tändvätska direkt på kolen som sedan får dra in i kolen innan man tänder på.
Tändvätska är inte alls lika roligt som etanol, det innehåller paraffin mm som gör att det brinner segt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Prisskillnaden gör kanske någon krona per tändning. För det skulle jag aldrig ta risken med bensin. E85 innehåller säkert en hel del andra saker också för att möjliggöra drift i bil (antiknackmedel, mm).
Har du så knackigt med pengar hur har du då råd med grillning?
Det handlar inte om pengar, det var mer att jag kom att tänka på detta häromdan när jag tände grillen "varför åka till affären när jag lika gärna kan fylla en dunk när jag tankar?"

Tänkte att någon hade ett fantastiskt insatt svar men så var det inte. :)

Nu blir det planerad tändning med en tändkloss.
 
Med metoden du beskriver har jag svårt att se några större problem. Det är inte sprängämnen vi talar om. Prova och se om det smakar sämre om maten. Det lär inte vara så mycket skadliga ämnen att det är skadligt av en gång.

Med detta sagt så förstår jag inte varför det skulle vara enklare att fylla en dunk när du ändå tankar än att köpa en flaska när du ändå handlar.

Jag brukar tända med trästickor och lägga på kol när det brinner.
 
Finns eltändare också?
 
SBH skrev:
Skulle vi följa alla varningar skulle vi inte ha det roligt.
Nej....men jag brukar följa sådana varningar som dels verkar trovärdiga och dels inte är till hinders på ett orimligt vis.
Litet för många bekanta som inte brydde sig om asbestvarningarna har insjuknat eller dött av det.
 
Fairlane
Grilltändare av el eller varmluftspistol så slipper man kemikalier och får en fin glöd direkt.
 
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar köra med eltändare. Tänk på att grilltändningen är en komplicerad process som måste övervakas noga, så man hinner sitta där i lugn och ro och ta ett par kalla medan någon annan gör klar maten och dukar. Så det gör inget att det tar en liten stund...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Bensin innehåller bensen, ett cancerframkallande ämne som man bör undvika, i synnerhet i samband med matlagning.

Det finns ju ett skäl till att Alkylatbränsle rekommenderas till handburna motorer, t.ex. sågar och trimrar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Slår ett slag för eltändare, om man är hemma. Underbar glöd och man slipper någon konstig bi smak som man lätt får av tändvätska. Jag är ganska otålig när det kommer till grillning, helg eller vardag och slänger alltid på lite för tidigt. Jävligt skönt att veta att det ej är något annat än brinnande kol i grillen då.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör med skorsten och två ihopknycklade ark tidningspapper, mer behövs inte.
Detta har alltid funkat för mig, före skorstenarna blev vanliga var det jobbigt att få igång kolgrillar, men med dessa underbara grejer är det ju jättelätt! Så enkel och genialisk design...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Slår ett hårt slag för varmluftspistol. Tar två minuter från start till grillfärdig glöd. Slipper planera (dvs tänd grillen precis när man vill börja grilla), slipper köpa tändvätska eller fixa andra tändmedel, och ingen risk för okända biprodukter från tändvätska. Med pistolen kan man enkelt bestämma hur kraftig glöd man vill börja grilla på - svag eller masugnsvarm. Med det sagt brukar jag fuska lite eftersom jag har en rätt kass pistol - tänder i ett hörn med lite t-röd och blåser liv i det med pistolen.
 
  • Gilla
Othahaiti
  • Laddar…
Jag brukar lägga näver eller lite annan torr bark beronde på vad jag hittar och några små trästickor under skotstenen. Har alltid fungerat.

Innan skortenständarna blev vanliga använde många ett lämpligt rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.