Vad min skorsten väger, det vete gudarna men många ton blir det. Jag eldade i en gjutjärnskamin från 1913 i vintras varje kväll för att komplettera el-elementen. På morgonen kunde man precis lägga handen mot nedre delen på skorstenen utan att bränna sig, tala om värmelagring. Skorstenen är klädd med stenar som vi grävt upp från marken.
Jag var in och tittade på Tuulikiivi hos en återförsäljare här i Umeå, och han påstod att dessa inte har anslutning för tilluft utifrån, och att detta dessutom är helt onödigt då dessa kaminer/ugnar förbrukade en så liten mängd luft till förbränningen.....
Stämmer detta eller svamlade han i nattmössan? ???
Hur förstärkte ni plattan, ni som satt in en kamin på ~1,5ton i era nybyggen?
Stämmer detta eller svamlade han i nattmössan? ???
Hur förstärkte ni plattan, ni som satt in en kamin på ~1,5ton i era nybyggen?
Vissa Tulikivi modeller kan ta tillluft utifrån, men jag tycker inte att det behövs.Jesca_j skrev:Jag var in och tittade på Tuulikiivi hos en återförsäljare här i Umeå, och han påstod att dessa inte har anslutning för tilluft utifrån, och att detta dessutom är helt onödigt då dessa kaminer/ugnar förbrukade en så liten mängd luft till förbränningen.....
Stämmer detta eller svamlade han i nattmössan? ???
Hur förstärkte ni plattan, ni som satt in en kamin på ~1,5ton i era nybyggen?
Eftersom man max eldar 2 ggr per dag i en täljstenskamin så behövs det inte någon tilluft utifrån,
bara man ser till att ha bra med tilluft in i huset.
Det där håller jag inte med om. Brasan kräver luft. Det finns en dubbel fördel med att dra separat lufttillförsel till spisen. Tar du den luften direkt från rummet så eldar du upp (kostsamt) uppvärmd luft och ersätter den med ett extra kalldrag utifrån, sannolikt i någons nacke via en spaltventil.
Ska vi gå in på puttinuttdetaljer så brinner det faktiskt bättre med iskall luft än ljummen; det är högre densitet i kall luft och därigenom mer syre till brasan.
Ska vi gå in på puttinuttdetaljer så brinner det faktiskt bättre med iskall luft än ljummen; det är högre densitet i kall luft och därigenom mer syre till brasan.
En puttinuttdetalj till: Kallare luft kyller brasan och det kommer att förbrukas lite mer vedenergi för att värma uteluften än om man tar in luft inifrån som är varmare. Det blir kanske en vedpinne extra ???
Visst är det svammel när man påstår att ugnen förbrukar mindre luft. Luftförbrukning beror på mängd ved i brasan. Till varje kolatom ska det till 2 syreatomer vid förbränningen. Lägger man en pinne i taget under hela kvällen så blir det ingen korsdrag men lägger man ordentlig brassa på en gång så drar det duktigt (stor vedvolym som brinner). Stryper man inluften för mycket så blir det ofullständig förbränning och energiförluster.
Visst är det en balansgång att få veden att brinna lugn och effektiv och värma upp täljstenen.
Täljsten eller inte så är det bra att ha en tung konstruktion som kan lagra värme. Det kan i för sej vara en solid murad skorsten mitt i huset som används som värmemagasin + en tung kamin av vanlig tegel. Täljstenen har hög densitet och är utmärkt som värmeakumulator men det går också bra med andra material ( se på en kakelugn). Det är vikten och inte sort av stenmaterial som har det största betydelse för lagringen av värme. Våra grannar byggde en murspis med en gjutjärnkasset och är nöjda, inte minst med priset.
gaia
Visst är det svammel när man påstår att ugnen förbrukar mindre luft. Luftförbrukning beror på mängd ved i brasan. Till varje kolatom ska det till 2 syreatomer vid förbränningen. Lägger man en pinne i taget under hela kvällen så blir det ingen korsdrag men lägger man ordentlig brassa på en gång så drar det duktigt (stor vedvolym som brinner). Stryper man inluften för mycket så blir det ofullständig förbränning och energiförluster.
Visst är det en balansgång att få veden att brinna lugn och effektiv och värma upp täljstenen.
Täljsten eller inte så är det bra att ha en tung konstruktion som kan lagra värme. Det kan i för sej vara en solid murad skorsten mitt i huset som används som värmemagasin + en tung kamin av vanlig tegel. Täljstenen har hög densitet och är utmärkt som värmeakumulator men det går också bra med andra material ( se på en kakelugn). Det är vikten och inte sort av stenmaterial som har det största betydelse för lagringen av värme. Våra grannar byggde en murspis med en gjutjärnkasset och är nöjda, inte minst med priset.
gaia
Hej.
En täljstenskamn skall väll eldas likadant så som all eldning skall ske,Full fart ,ingen pyr eldning.Om man eldar i spisen tills täljstenen har tagit i mot den värmen som den kan ta,efter detta så kommer rökgastempen att stiga och effektiviteten att sjunka och i längden kan man förstöra spisen.Den tål inte hur mycket energi som helst.Efter eldning skall spjälen stängas "både topp och botten" för att hålla kvar värmen och inte ventilera ut den via skorstenen.Man får två ton stor sten i vadagsrumet, som avger värmen under 24 timmar.
Tulikivis stora model avger 4.6 kw detta i förhålande till en plåtspis som kan avge 9 kw ender en kort period.
Tänk på detta vid inköp kolla rekomendera m2 yta och avgiven effekt på spisen.
Påstår putte. Som vill ha en 1650 i mitt vadagsrum,pris 60000 kr installerad och klar.
En täljstenskamn skall väll eldas likadant så som all eldning skall ske,Full fart ,ingen pyr eldning.Om man eldar i spisen tills täljstenen har tagit i mot den värmen som den kan ta,efter detta så kommer rökgastempen att stiga och effektiviteten att sjunka och i längden kan man förstöra spisen.Den tål inte hur mycket energi som helst.Efter eldning skall spjälen stängas "både topp och botten" för att hålla kvar värmen och inte ventilera ut den via skorstenen.Man får två ton stor sten i vadagsrumet, som avger värmen under 24 timmar.
Tulikivis stora model avger 4.6 kw detta i förhålande till en plåtspis som kan avge 9 kw ender en kort period.
Tänk på detta vid inköp kolla rekomendera m2 yta och avgiven effekt på spisen.
Påstår putte. Som vill ha en 1650 i mitt vadagsrum,pris 60000 kr installerad och klar.
Puttinutta mig hit och puttinutta mig dit!
Visst finns det alternativ till täljstenen och Gaia har helt rätt i att det är vikten som anger kapacitet för värmelagring.
Själv valde vi en Kedddy Maxette som är en murspis på ca ett ton. Den håller också värmen fint och är dessutom vacker att se på.
Vi valde bort täljstensspisarna eftersom vi anser att gravstenar passar bättre på kyrkogårdar än i vardagsrum....;D
Visst finns det alternativ till täljstenen och Gaia har helt rätt i att det är vikten som anger kapacitet för värmelagring.
Själv valde vi en Kedddy Maxette som är en murspis på ca ett ton. Den håller också värmen fint och är dessutom vacker att se på.
Vi valde bort täljstensspisarna eftersom vi anser att gravstenar passar bättre på kyrkogårdar än i vardagsrum....;D
Ja, så kan man tycka. Min filosofi är att den luften som dras in i huset gör inte så mycket. Ventilation behövs ju också i ett hus. Jag har varit hos folk som eldar med Tulikivi och som har löst det på det sättet att när de eldar så öppnar de en tilluftsventil i väggen nära ugnen.KarlXII skrev:Det där håller jag inte med om. Brasan kräver luft. Det finns en dubbel fördel med att dra separat lufttillförsel till spisen. Tar du den luften direkt från rummet så eldar du upp (kostsamt) uppvärmd luft och ersätter den med ett extra kalldrag utifrån, sannolikt i någons nacke via en spaltventil.
Ska vi gå in på puttinuttdetaljer så brinner det faktiskt bättre med iskall luft än ljummen; det är högre densitet i kall luft och därigenom mer syre till brasan.
Just när man har tänt brasan så kan man känna ett litet kalldrag (märk väl litet). Men så fort ugnen har börjat värma så känns det inte.
Jag har aldrig påstått att ugnen förbrukar mindre luft. Däremot tycker jag det är högst överdrivet att man behöver separat tilluft till en täljstenskamin. Just därför att den eldas under en kort tid. Om man just då får in lite frisk luft i huset så tycket jag inte att det spelar någon större roll, speciellt inte om man har ett hus med självdrag.
Vi har satt in en Tulikivi 2200 (2100 kg) i vårt nybyggda hus som har öppen planlösning med öppet i nock i halva huset. Bottenvåningen har vattenburen golvvärme och övervån vattenradiatorer. IVT Bergvärmepump. Vi har inte bott i huset under en hel vinter ännu utan hann bara elda ett tag i våras. Då den håller värmen över ett dygn så har vi inte haft några problem med att termostaterna drar ner golvvärmen och inte kommer igång snabbt nog. Ugnen kallnar ju gradvis så dom verkar passa bra ihop. Dessutom kan man väl på de flesta värmepumpar köra över termostaterna och bestämma temperaturen på slingorna???
Förutom en del barnsjukdomar, med bla inrykning så fungerar det alltså bra. Innan villavent justerade ventilationen så hände det att det sögs in rök i rummet.
Jag håller med Karl12 att täljsten är inte vackert. Jag ville ha en riktigt öppen spis, sådan som dom har i England och Amerika, utan någon löjlig glaslucka mellan mig och elden. Fick till svar från både huslev och värmelev att detta är "förkastligt i ett modernt svenskt isolerat och ventilerat hus". Det blev funktion framför estetik i det här fallet. Jag har bott i England och frusit i 10 år. Nog.
Diskussionen om tilluft i grunden är hypotetiskt, iallafall när det gäller Tulikivi. Dom har ingen anslutning på sina spisar/ugnar. Vi har tilluft som går fram till ugnen. Muraren pluggade igen den och ställde ugnen ovanpå. Så vida du inte ska ha ugnen i ett väldigt litet rum så kan jag inte tänka mig att det blir problem. Vi har luckan öppen ca 10 minuter när vi tuttar på sedan behövs det inte mer. Har inte kännt av någon extra kyla pga detta.
När det gäller förstärkning av plattan så ritade huslev in ugnen på grundritningen och grundnissarna förstärkte just där. Egentligen ska plattan tydligen klara upp till ca 2 ton, men vi fick det gjort ändå. Vet inte hur det gick till tekniskt sett. Antar att dom lägger in armeringsjärn edyl i betongen när dom gjuter plattan.
Hela kalaset, material, montering, skorsten, skorstenssäkerhet och besiktningar gick väl på precis under 100,000. Inte billigt alltså. Skippade garaget. Bilen går det ingen nöd på.
Berit
Förutom en del barnsjukdomar, med bla inrykning så fungerar det alltså bra. Innan villavent justerade ventilationen så hände det att det sögs in rök i rummet.
Jag håller med Karl12 att täljsten är inte vackert. Jag ville ha en riktigt öppen spis, sådan som dom har i England och Amerika, utan någon löjlig glaslucka mellan mig och elden. Fick till svar från både huslev och värmelev att detta är "förkastligt i ett modernt svenskt isolerat och ventilerat hus". Det blev funktion framför estetik i det här fallet. Jag har bott i England och frusit i 10 år. Nog.
Diskussionen om tilluft i grunden är hypotetiskt, iallafall när det gäller Tulikivi. Dom har ingen anslutning på sina spisar/ugnar. Vi har tilluft som går fram till ugnen. Muraren pluggade igen den och ställde ugnen ovanpå. Så vida du inte ska ha ugnen i ett väldigt litet rum så kan jag inte tänka mig att det blir problem. Vi har luckan öppen ca 10 minuter när vi tuttar på sedan behövs det inte mer. Har inte kännt av någon extra kyla pga detta.
När det gäller förstärkning av plattan så ritade huslev in ugnen på grundritningen och grundnissarna förstärkte just där. Egentligen ska plattan tydligen klara upp till ca 2 ton, men vi fick det gjort ändå. Vet inte hur det gick till tekniskt sett. Antar att dom lägger in armeringsjärn edyl i betongen när dom gjuter plattan.
Hela kalaset, material, montering, skorsten, skorstenssäkerhet och besiktningar gick väl på precis under 100,000. Inte billigt alltså. Skippade garaget. Bilen går det ingen nöd på.
Berit
Idag har nog Tulikivi en gjutjärnstillsats man kan skaffa som extra för att leda tilluft till eldstaden - vi har dock ännu inte fått den monterad på vår 1450/2 spis då fabriken glömde att skicka den.
Återförsäljaren menade dock också, såsom sades tidigare här, att man egentligen inte har någon större nytta av tilluft utifrån eftersom man bara eldar max två gånger per dag och den förbrukar så lite syre. Jag tänkte dock "better safe than sorry" och lade in ett rör i grunden som kommer upp mitt under spisen.
/Krister
Återförsäljaren menade dock också, såsom sades tidigare här, att man egentligen inte har någon större nytta av tilluft utifrån eftersom man bara eldar max två gånger per dag och den förbrukar så lite syre. Jag tänkte dock "better safe than sorry" och lade in ett rör i grunden som kommer upp mitt under spisen.
/Krister
önskar vi hade en sån här gravsten...KarlXII skrev:Puttinutta mig hit och puttinutta mig dit!
Visst finns det alternativ till täljstenen och Gaia har helt rätt i att det är vikten som anger kapacitet för värmelagring.
Själv valde vi en Kedddy Maxette som är en murspis på ca ett ton. Den håller också värmen fint och är dessutom vacker att se på.
Vi valde bort täljstensspisarna eftersom vi anser att gravstenar passar bättre på kyrkogårdar än i vardagsrum....;D
http://www.tulikivi.fi/www/homeSWE.nsf/wwwframeset_lämmityslaitteet?OpenPage
Krister_L skrev:Idag har nog Tulikivi en gjutjärnstillsats man kan skaffa som extra för att leda tilluft till eldstaden - vi har dock ännu inte fått den monterad på vår 1450/2 spis då fabriken glömde att skicka den.
Återförsäljaren menade dock också, såsom sades tidigare här, att man egentligen inte har någon större nytta av tilluft utifrån eftersom man bara eldar max två gånger per dag och den förbrukar så lite syre. Jag tänkte dock "better safe than sorry" och lade in ett rör i grunden som kommer upp mitt under spisen.
/Krister
Vi har en Tulikivi utan extra luft och det fungerar superbra då man har bra ventilation i huset. Är man en gniden ventilstängare så ska man helt klart ha extra tilluft.
Har man en ventilation som är sund så räcker den till spisen också, så behov av extra tilluft kan vara tecken på att de som lever i huset också behöver extra tilluft.
Faktum är att extra tilluft kan ge uselt drag. Jag vet ett antal kamineldare med extra tilluft som inte har speciellt bra skjuts i röret. Inte ens när dom eldat en bra stund så får dom samma masugn som vi i vår Tulle.
Sök på forumet förresten, finns en del info redan!